Το παιχνίδι στην υπηρεσία της παραγωγικότητας

Posted by economia 23/10/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Oκτώβριος 2019, τ. 987

START-UPS της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

 

 

 

Το gamification έχει μπει στη ζωή μας. Το παιχνίδι προκαλεί ικανοποίηση και μέσα από αυτό μπορούμε άμεσα να μετρήσουμε τις επιδόσεις μας, την επιτυχία των στόχων μας, να αναπτύξουμε τη συνεργατικότητά μας, ενώ νέες επιχειρηματικές ιδέες βασίζονται στο gamification. Συνήθως αξιοποιείται από το HR για να αξιολογήσει ή να εκπαιδεύσει. Μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους τομείς της παραγωγικής διαδικασίας; Το ερώτημα αυτό διερεύνησε το HR Community Conference & Awards, που διοργάνωσε το skywalker.gr στις 9 Μαΐου 2019 στον Πολυχώρο Πολιτισμού Αθηναΐς, και η επιστημονική συνεργάτης για τα συνέδρια της skywalker.gr Μαρία Γεωργαλά* μας εξηγεί πώς το παιχνίδι μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη αποδοτικότητα στην εργασία.

 

 

Πώς μπορούν οι επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν το παιχνίδι στη λειτουργία τους;

Μέχρι σήμερα ξέρουμε το gamification, δηλαδή τη χρήση real time παιχνιδιών ως ψυχομετρικών εργαλείων, που αξιοποιεί το HR, τα τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού των επιχειρήσεων για να αξιολογεί το προσωπικό. Πέρα από αυτή τη χρήση, η παιχνιδοποίηση επίσης εφαρμόζεται στο team building, πάλι από το HR. Πλατφόρμες ή escape rooms είναι τρόποι παιχνιδιών που συνηθίζονται, ειδικά στο εξωτερικό, για να εντοπιστούν τα soft skills, οι ήπιες δεξιότητες, τα 4 c, τα critical thinking, communication, collaboration, creativity. Το HR παγκοσμίως εξετάζει και μετράει αυτές τις δεξιότητες, γιατί έχει διαπιστωθεί ότι είναι πολύ σημαντικές για την καλή απόδοση και ευημερία του εργαζομένου.

Το παιχνίδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μετρήσει τα soft skills μέχρι σήμερα, εμείς όμως αναρωτηθήκαμε αν μπορούν να παιχνιδοποιηθούν και άλλοι τομείς της λειτουργίας μιας εταιρείας, όπως η παραγωγή – αλλά όλοι οι τομείς της παραγωγής, ο πρωτογενής και ο δευτερογενής, και όχι μόνο ο τριτογενής.

 

Κάτι τέτοιο έχει ήδη εφαρμοστεί κάπου;

Από όσο γνωρίζω μέχρι τώρα δεν έχει γίνει κάποια συγκεκριμένη εφαρμογή, απλώς εξετάσαμε αυτή τη δυνατότητα. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να παιχνιδοποιηθεί μια σειριακή παραγωγή, που τώρα είναι μονότονη, αλλά μπορεί να γίνει πιο ευχάριστη και πιο ενδιαφέρουσα για τον εργαζόμενο, αν για παράδειγμα παράγοντας το 100ό προϊόν «πετυχαίνει κάτι» και «επιβραβεύεται» γι’ αυτό σε ένα άλλο επίπεδο, σε επίπεδο παιχνιδιού. Το παιχνίδι, εκτός από ενδιαφέρον και ευχάριστο, αυξάνει τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, τη συγκέντρωση. Μέσα από αυτό δημιουργούμε νέες δεξιότητες και νέες δυνατότητες· ταυτόχρονα, αναπτύσσονται οι εργαζόμενοι και σε άλλα επίπεδα.

 

Υπήρξε ανταπόκριση από τις εταιρείες στην πρότασή σας;

Το skywalker αναδεικνύει, δεν διδάσκει ούτε προτείνει. Έκανε ένα σκούντημα στην αγορά, φέρνοντας σε επαφή όλο το οικοσύστημα. Έθεσε το ερώτημα μέσω του συνεδρίου, γιατί δεν ενδιαφέρεται μόνο για την παραγωγικότητα των εταιρειών αλλά και για την κοινωνική συνύπαρξη και την ευτυχία του ανθρώπου – χωρίς αυτές κανείς δεν μπορεί να είναι παραγωγικός. Και τελικά υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση από τις εταιρείες στο πλαίσιο του συνεδρίου και ήρθαν σε επαφή οι ανάγκες των εταιρειών με αυτούς που κατασκευάζουν τα παιχνίδια ψηφιακά και αναλογικά. Στον τομέα του HR γίνονται πολλά συνέδρια και κάθε χρόνο εμφανίζονται νέες τάσεις και ιδέες. Η ένταξη του παιχνιδιού στην παραγωγή είναι μια συζήτηση που άνοιξε για να λύσει τα μόνιμα ζητήματα του HR, που είναι η παραγωγικότητα, η αποδοτικότητα, η ενσωμάτωση εταιρικής κουλτούρας, η διατήρηση του ταλέντου και η ικανοποίηση των εργαζομένων.

Η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα να δημιουργηθούν παιχνίδια και η αγορά μπορεί να την αξιοποιήσει για να δημιουργήσει συνθήκες ευχάριστης εργασίας κατά τη διάρκεια της δουλειάς και παράλληλα αύξηση της αποτελεσματικότητας.

 

* Κοινωνιολόγος, Σύμβουλος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, DEA Επικοινωνίας & Πληροφορίας, GCDF, Επιστημονική Σύμβουλος συνεδρίων στη www.skywalker.gr

 

 

  

 

 

 

Leave a Comment