Ο καφές ξαναγεννήθηκε και κεντρίζει το επενδυτικό ενδιαφέρον

Posted by economia 20/12/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2019, τ. 989

του Γιώργου Μανέττα

 

 

 

 

 

 

Πρόκειται για το απόλυτο «disruption». Μια «σιωπηλή επανάσταση», που συντελέστηκε μέσα στην κρίση. Χιλιάδες καφεκοπτεία και δεκάδες αλυσίδες καφέ ξεφύτρωσαν σαν τα μανιτάρια σε κάθε γειτονιά των μεγάλων πόλεων, ενώ πολλές χιλιάδες νοικοκυριά απέκτησαν σύγχρονες μηχανές καφέ. Λέξεις όπως baristas, Arabica και Robusta εισέβαλαν στην καθημερινότητά μας, ενώ αρκετοί ήταν αυτοί που εγκατέλειψαν εν μία νυκτί τον φραπέ για τον φρέντο εσπρέσο ή τον φρέντο καπουτσίνο.

 

 

 

 

Ο χώρος του καφέ βίωσε κοσμογονικές αλλαγές μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία και συνεχίζει να μεταλλάσσεται, ακολουθώντας τα σύγχρονα trends για έναν πιο «πράσινο» κόσμο. Την ίδια ώρα, καινούργιοι παίκτες με ισχυρό αποτύπωμα, όπως η Coca-Cola, επιχειρούν να μπουν δυναμικά στον κλάδο προκειμένου να εκμεταλλευτούν τη στροφή των καταναλωτών στα ροφήματα καφέ. Και όλα αυτά παρά την επιβολή του ΕΦΚ στον καφέ, ο οποίος αποτελεί το μεγαλύτερο βαρίδι και τροχοπέδη στην ανάπτυξη του χώρου.

 

Η δυναμική αποτυπώνεται στα επενδυτικά σχέδια που θέτουν σε εφαρμογή όλοι οι παίκτες του χώρου, οι οποίοι αποσκοπούν στην τόνωση της ζήτησης. Οι βιομηχανίες καφέ σπεύδουν να εμπλουτίσουν το χαρτοφυλάκιό τους με νέους κωδικούς βασισμένους σε διάφορες εξωτικές ποικιλίες και χαρμάνια μοναδικής έμπνευσης, ενώ οι αλυσίδες λιανικής, όπως τα Coffee Island, τα Mikel, τα Starbucks, τα Flocafé, η Nespresso και πολλές ακόμη διερευνούν τις δυνατότητες ανάπτυξης νέων σημείων, εντός και εκτός Ελλάδας.

 

«Υπάρχει αισιοδοξία και αυξημένες προσδοκίες για μεγαλύτερη ανάπτυξη της αγοράς τα επόμενα χρόνια. Αυτό κινητοποιεί παλαιότερους και νεότερους παίκτες, οι οποίες σπεύδουν να τοποθετηθούν», σημειώνει στην Οικονομική ο Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Nespresso Hellas, η οποία δρομολογεί σημαντικές επενδύσεις τα επόμενα χρόνια, ποντάροντας και στην ανάκαμψη της οικονομίας.

 

Όπως αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Nespresso Hellas και υπεύθυνος για τη Nespresso στις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων, Αντώνης Αυγερόπουλος, μετά τη λειτουργία του νέου καταστήματος στο εκπτωτικό χωριό McArthurGlen μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται να λειτουργήσει ένα ακόμη σημείο «Nespresso Boutique» στην Πάτρα.

 

Το συγκεκριμένο σημείο θα αποτελέσει το πρώτο κατάστημα εκτός των τειχών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και θα σηματοδοτήσει την απαρχή για τη δημιουργία σημείων στις μεγάλες επαρχιακές πόλεις της χώρας. Στο ραντάρ βρίσκεται επίσης η πόλη του Ηρακλείου, στην οποία αναζητείται ο κατάλληλος χώρος που θα στεγάσει το εγχείρημα. Συνολικά, για την επόμενη οκταετία, η Nespresso Hellas σχεδιάζει να ανοίγει δύο νέα καταστήματα τον χρόνο, δαπανώντας περίπου 6 εκατ. ευρώ – όσα περίπου δαπανήθηκαν και στη διάρκεια της κρίσης. «Οι ρυθμοί επενδύσεων τα επόμενα χρόνια θα είναι αντίστοιχοι των προηγούμενων», λέει χαρακτηριστικά ο Α. Αυγερόπουλος.

 

 

Η κίνηση-έκπληξη…

Στην προοπτική που παρουσιάζει ο χώρος ποντάρει και η Coca-Cola. Η πολυεθνική εταιρεία εμφιάλωσης αναψυκτικών προχώρησε στην εξαγορά της Costa Limited (Costa Coffee), με στόχο να διεκδικήσει μερίδιο στον κλάδο μέσα από την κυκλοφορία ροφημάτων με βάση τον καφέ. Πρόκειται για μια τάση που κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στις αγορές του εξωτερικού. Μάλιστα, ο γενικός διευθυντής της Coca-Cola 3E, Γιάννης Παπαχρήστου, ανέφερε πως η κατηγορία του καφέ αποτελεί σημαντική ευκαιρία, με τεράστια περιθώρια. Την ενδυνάμωση της συνεργασίας τους ανακοίνωσαν και η Nestlé με τη Starbucks για την αποκλειστική διάθεση των συσκευασμένων προϊόντων της τελευταίας. Η συνεργασία περιλαμβάνει το λανσάρισμα των πρώτων καψουλών Starbucks, που έχουν αναπτυχθεί χρησιμοποιώντας αποκλειστικά καφέ και τεχνολογίες συστημάτων Nespresso και Nescafé Dolce Gusto, καθώς και κόκκους καφέ για αυτόματες μηχανές εσπρέσο.

 

 

…και το επενδυτικό ενδιαφέρον

Την ίδια στιγμή, το επενδυτικό ενδιαφέρον, που παγκοσμίως κάνει τζίρο πάνω από 56 δισ. δολάρια, δεν περιορίζεται μόνο στην Coca-Cola HBC. Στην εν λόγω αγορά έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια και ο Βασίλης Κάτσος της VNK Capital, γνωστός από τη Pharmathen, κατέχοντας πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στην Cafetex, μητρική της αλυσίδας Coffeeway του Γιάννου Μπενόπουλου.

 

Πέρυσι η Cafetex παρουσίασε τζίρο 11,67 εκατ. ευρώ, από 10,33 εκατ. ευρώ που ήταν το 2017, σημειώνοντας αύξηση 13%. Το σύνολο σχεδόν των εσόδων προήλθε από την πώληση καφέ σε σούπερ μάρκετ (private label), στη συγγενή εταιρεία Coffee Connection A.B.E.E. και στην αλυσίδα Γρηγόρης Μικρογεύματα. Η μεγαλύτερη αύξηση πάντως των πωλήσεων προήλθε από την επέκταση της συνεργασίας της με τις Υπεραγορές Σκλαβενίτη και τα LIDL.

 

 

 

Βιομηχανία αξίας 250 δισ.

Παρ’ όλες τις δυσκολίες, η διείσδυση του καφέ αυξάνεται σε παγκόσμιο επίπεδο (περίπου 2-3% σε ετήσια βάση) και κερδίζει διαρκώς νέους καταναλωτές, χάρη στη μεγάλη ποικιλία που υπάρχει πλέον και τη νέα τάση με τις οικιακές μηχανές καφέ. Η βιομηχανία του καφέ είναι από τις μεγαλύτερες που υπάρχουν σε παγκόσμιο επίπεδο, με περίπου 100 εκατομμύρια ανθρώπους να εξαρτώνται άμεσα από αυτήν και την αξία της σε παγκόσμιο επίπεδο να ανέρχεται στο αστρονομικό ποσό των 250 δισ. δολαρίων (σε 50 δισ. δολ. υπολογίζεται ότι ανέρχεται η αξία της ευρωπαϊκής αγοράς).

 

Η Βραζιλία είναι η μεγαλύτερη παραγωγός χώρα καφέ στον κόσμο, ελέγχοντας το 35% της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ η παγκόσμια κατανάλωση καφέ ανέρχεται σε 155 εκατομμύρια σακούλες των 60 κιλών. Στην Ελλάδα, η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση διαμορφώνεται στα 510 φλιτζάνια ή στα 4 κιλά κατ’ άτομο.

 

Συνολικά, καταναλώνονται 40.000 τόνοι καφέ, με το 40% να αφορά την κατανάλωση εκτός σπιτιού και το 60% την κατανάλωση εντός σπιτιού. Η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, ενώ στην αγορά εκτός σπιτιού ανέρχεται στα 3 δισ. ευρώ (τιμές καταναλωτή). Βάσει των καταναλωτικών προτιμήσεων των Ελλήνων, ο ελληνικός καφές είναι η πρώτη επιλογή με 32%, ο στιγμιαίος ακολουθεί με 30% και έπονται ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10% αντίστοιχα.

Leave a Comment

 .