Το προσεχές καλοκαίρι απογειώνονται τα υδροπλάνα

Posted by economia 27/12/2019 0 Comment(s) Οικονομική Επιθεώρηση,

Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2019, τ. 989

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

 

 

 

 

 

Σε διαβούλευση ο νέος νόμος που περιορίζει σημαντικά το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη δημιουργία υδατοδρομίων

 

 

 

Με στόχο τη δημιουργία ενός πιλοτικού δικτύου υδατοδρομίων το καλοκαίρι του 2020, αλλά και την προώθηση των αδειοδοτήσεων σε δεκάδες υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα, ετοιμάστηκε και μπήκε σε διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο για την αδειοδότηση υδατοδρομίων. Ο νέος νόμος, έχοντας ενσωματώσει σημαντικές τροποποιήσεις από την εκδοχή της προηγούμενης κυβέρνησης, στοχεύει να αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον, ώστε να προχωρήσουν γρήγορα τα σχέδια των εταιρειών και να αρχίσουν να πετούν απ’ αυτή τη σεζόν τα υδροπλάνα.

 

Για να πετάξουν σε μια περιοχή υδροπλάνα απαιτείται ένα δίκτυο τουλάχιστον 5-8 υδατοδρομίων, επομένως είναι απαραίτητο ένα ευέλικτο και γρήγορο σύστημα αδειοδότησης. Ο νέος νόμος έχει σκοπό να μειώσει τον χρόνο αυτό, να απλοποιήσει τη διαδικασία και να κάνει και τα υδατοδρόμια μια αγορά ελκυστική για επενδύσεις. Σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο (Σπίρτζη), τα υδατοδρόμια έπρεπε να ανήκουν μόνο στο Δημόσιο (λιμενικά ταμεία) και όχι σε ιδιώτες επενδυτές. Αντίθετα, ο νέος νόμος επιτρέπει την είσοδο και σε ιδιώτες, ξενοδοχεία, μαρίνες και ιδιωτικά λιμάνια, εφόσον ενδιαφέρονται να αποκτήσουν άδεια υδατοδρομίου.

 

Το σχέδιο για τα υδροπλάνα συζητείται τα τελευταία 6 χρόνια με διαδοχικά σχέδια νόμου, που όμως μέχρι τώρα δεν έχουν συμβάλει στην απλοποίηση των διαδικασιών και την προσέλκυση επενδύσεων.

 

Ωστόσο, για την πραγματοποίηση του ονείρου, για να πετάξουν δηλαδή τα υδροπλάνα, είναι καταλυτικής σημασίας η αδειοδότηση των υδατοδρομίων.

 

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον το συγκεντρώνει η περιοχή των Ιονίων Νήσων, καθώς λόγω του τουρισμού θα ενδιέφερε περισσότερο τις εταιρείες υδροπλάνων να ξεκινήσουν από εκεί τις πτήσεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, είναι ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει η Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Ρόδη Κράτσα, που έχει αναλάβει ιδίαις δαπάναις συμφωνία που είχε πραγματοποιήσει η προηγούμενη περιφερειακή αρχή: την κατασκευή υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο.

 

Εάν, όπως αναφέρουν στην αγορά, προχωρήσει η αδειοδότηση των πέντε αυτών υδατοδρομίων, το καλοκαίρι του 2020 θα υπάρχει δίκτυο οκτώ συνολικά υδατοδρομίων, συμπεριλαμβανομένων αυτών σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα.

 

 

 

 

Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο

Το νέο νομοσχέδιο, που βρίσκεται σε διαβούλευση, ενσωματώνει ήδη τα αιτήματα της αγοράς. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα στελέχη των εταιρειών που επιδιώκουν να δραστηριοποιηθούν στις μεταφορές με υδροπλάνα έδωσαν έμφαση στη θέσπιση μεταβατικών διατάξεων, που αφορούν τους φακέλους που έχουν ήδη κατατεθεί για την αδειοδότηση υδατοδρομίων με το υφιστάμενο καθεστώς.

 

Οι ρυθμίσεις που ενδιαφέρουν είναι:

-Η μείωση του χρονικού διαστήματος, από 45 μέρες σε περίπου έναν μήνα, που διαθέτουν οι αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο του φακέλου ενός υδατοδρομίου.

 

-Η ένταξη των υδατοδρομίων στην κατηγορία περιβαλλοντικής όχλησης Β, από την κατηγορία Α2 στην οποία ανήκουν σήμερα, διαδικασία που αναμένεται να πραγματοποιηθεί σε διάστημα τριών μηνών από τη θέση σε ισχύ του προς διαβούλευση σχεδίου νόμου, όπως έχει δεσμευθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης. Η αλλαγή θα οδηγήσει στη συρρίκνωση του χρόνου περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Κι αυτό επειδή αντί για την έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία απαιτεί περίπου έναν χρόνο, η περιβαλλοντική αδειοδότηση των υδατοδρομίων θα υπόκειται σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ). Οι ΠΠΔ απαιτούν χρονικό διάστημα ολοκλήρωσης μόλις μίας εβδομάδας.

 

-Η δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε παραχωρησιούχους λιμένων και μαρίνων. O υφιστάμενος νόμος (Σπίρτζη) προβλέπει τη χορήγηση άδειας μόνο σε δημόσιους φορείς, με αποτέλεσμα να μην μπορούν τα δύο μεγαλύτερα –ιδιωτικοποιημένα– λιμάνια της χώρας σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη να αποκτήσουν υδατοδρόμια. Ως εκ τούτου, θα καταστεί εφικτή η κατασκευή υδατοδρομίου στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, αλλά και σε μαρίνες, όπως αυτή του Αλίμου. Με τον τρόπο αυτό, η Αττική θα μπορέσει να αποκτήσει υδατοδρόμιο, ενισχύοντας τις αποδόσεις των μεταφορών με υδροπλάνο. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα να αποκτήσουν υδατοδρόμια, εκτός από τα ιδιωτικά λιμάνια, και οι ιδιωτικές μαρίνες και τα ξενοδοχεία που έχουν δικές τους μαρίνες.

 

-Το νέο θεσμικό πλαίσιο θεσμοθετεί υδατοδρόμια και σε λίμνες. Με κοινή απόφαση των υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χορηγείται άδεια ίδρυσης ή άδεια λειτουργίας ή άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου. Για υδατοδρόμιο σε λίμνη, η άδεια χορηγείται αποκλειστικά με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Για χορηγούμενη άδεια σε ΠΟΤΑ, σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τουριστικούς λιμένες, την απόφαση συνυπογράφει και ο υπουργός Τουρισμού.

 

-Απεγκλωβίζεται από τις κοινές υπουργικές αποφάσεις, που μέχρι σήμερα δυσχεραίνουν τη διαδικασία αδειοδότησης.

 

-Διευκολύνει την εκπαίδευση.

 

-Επισπεύδει τη διαδικασία των αδειοδοτήσεων, με σημαντικές αλλαγές, όπως στον αριθμό των ατόμων της Επιτροπής Επιθεώρησης από 9 σε 4, ώστε να γίνονται γρηγορότερα.

 

-Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου και η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου είναι αορίστου διάρκειας. Η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου ανανεώνεται με όμοια απόφαση, κατόπιν προσκόμισης στο Τ.Ε.Μ. της νέας σύμβασης υδατοδρομίου και επικαιροποιημένων όλων των νομιμοποιητικών εγγράφων του κατόχου της άδειας λειτουργίας. Η χορηγηθείσα άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου έχει διάρκεια ισχύος της άδειας λειτουργίας υδατοδρομίου ίση με τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης υδατοδρομίου, και δεν μπορεί να είναι μικρότερη των πέντε (5) ετών.

 

-Για τη χρηματοδότηση επένδυσης υδατοδρομίων, προβλέπει ότι η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 1 του ν. 3894/2010 (Α΄ 204). Η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).

 

-Στα υδατοδρόμια επιτρέπεται η πραγματοποίηση πτήσεων εσωτερικού ή/και εξωτερικού. Στα υδατοδρόμια που πραγματοποιούν πτήσεις εξωτερικού, επιτρέπεται η πραγματοποίηση απευθείας πτήσεων προς και από χώρες που έχουν κυρώσει και εφαρμόζουν τη Συνθήκη Σένγκεν, εφόσον έχει διασφαλιστεί η δυνατότητα της διενέργειας των κατά νόμο προβλεπόμενων ελέγχων. Πτήσεις από και προς χώρες που δεν έχουν κυρώσει τη Συνθήκη Σένγκεν πραγματοποιούνται μέσω διεθνούς αερολιμένα ή αερολιμένα ή λιμένα ή υδατοδρομίου.

 

-Ο φορέας λειτουργίας υδατοδρομίου καθορίζει τα τιμολόγια των υπηρεσιών που παρέχονται από αυτόν για τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης υδροπλάνων και επιβατών. Ο σχετικός τιμοκατάλογος υπηρεσιών κοινοποιείται στο Τ.Ε.Μ., στην εποπτική αρχή τελών αερολιμένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (Ρ.Α.Λ.), στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (Δ.Α.Λ.) και στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών. Για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από υδατοδρόμιο η εταιρεία υδροπλάνων που πραγματοποιεί τις πτήσεις καταβάλλει τέλος υπέρ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ίσο με το πέντε τοις εκατό (5%) του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Το ίδιο ποσό καταβάλλεται για κάθε επιβάτη και στην περίπτωση ολικής ναύλωσης αεροσκάφους, ανεξάρτητα από το ποσό που έχει καταβληθεί.

 

 

Το καλοκαίρι του 2020 οι πρώτες πτήσεις

Από το 2020 το όνειρο της διασύνδεσης δεκάδων προορισμών της χώρας με υδροπλάνα μετά από συνεχείς αναβολές και καθυστερήσεις μοιάζει να…παίρνει σάρκα και οστά, καθώς θα έχουν αδειοδοτηθεί και ως προς τη λειτουργία τους υδατοδρόμια σε Αιγαίο, Ιόνιο, Σποράδες και Εύβοια.

 

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, τα υδροπλάνα θα αρχίσουν να πετάνε από την Κέρκυρα, καθώς, αν ολοκληρωθεί το δίκτυο των 8 υδατοδρομίων που ετοιμάζεται στο Ιόνιο, αναμένεται να αποτελέσει ένα ιδανικό σημείο εκκίνησης, λόγω της μεγάλης τουριστικής ανάπτυξης του νησιού.

 

Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα δηλαδή, μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται να είναι έτοιμα περίπου 30 υδατοδρόμια που θα έχουν κατασκευαστεί και θα είναι έτοιμα προς λειτουργία φέτος· την περίοδο αυτή οι εταιρείες υδροπλάνων διαμορφώνουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια και τις μελέτες βιωσιμότητας, ώστε να επιλέξουν σε ποιες περιοχές θα ξεκινήσουν δρομολόγια. Από τη στιγμή που τα υδατοδρόμια θα είναι έτοιμα, οι εταιρείες υδροπλάνων θα επιλέγουν τα δρομολόγια και τις πτήσεις τους με βάση κριτήρια αποδοτικότητας και βιωσιμότητας.

Leave a Comment