"Πού πάει το πράγμα» στα φορολογικά

Posted by testadmin 13/11/2017 0 Comment(s) Economia Blog,

Αληθινά τείνει να καταστεί αυτό που λέμε «θεσμός» το Athens Law Forum on Taxation που φέτος οργάνωσε για τέταρτη φορά η Palladian, καλώντας τους αληθινούς τεχνοκράτες του χώρου της φορολογίας – δικηγόρους, νομικούς συμβούλους, λογιστές – να ακούσουν παρουσιάσεις των ομολόγων τους και βασικούς συντελεστές του συστήματος (φέτος: τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή και τον σύμβουλο του Κυριάκου Μητσοτάκη στα φορολογικά Στέλιο Πέτσα) και να συζητήσουν μεταξύ τους για τα φορολογικά θέματα αιχμής. Παρακολουθώντας τα διαδοχικά συνέδρια, έχει κανείς την απεικόνιση του «πού πάει το πράγμα» με τα φορολογικά, που εμφανίζονται οι εμπλοκές, τι πρέπει να περιμένουμε παρακάτω. Στην πράξη όμως – όχι στα θεωρητικά/πανεπιστημιακά, ούτε στις πολιτικές προθέσεις και εκτιμήσεις.

 

Αν κανείς σταθεί στην παρουσίαση του Γ. Πιτσιλή, θα δει την έμφαση που δίνεται – ή επιχειρείται να δοθεί – από την ΑΑΔΕ στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει, προκειμένου να στραφεί σε εκείνο που ονόμασε «πελατοκεντρική» κατεύθυνση – ως μόνο τρόπο ώστε να επέλθει σταδιακά «νομιμοποίηση του φόρου», δηλαδή να απαντηθεί στην ουσία το ερώτημα του πολίτη/φορολογούμενου «γιατί πληρώνω;» Η ηλεκτρονικοποίηση του συστήματος και η αξιοποίηση αλγορίθμων για την προτεραιοποίηση των ελέγχων, σε συνδυασμό και με τον σεβασμό της νομολογίας του ΣτΕ για την 5ετή παραγραφή (πλην μεγάλων υποθέσεων όπου επιπλέον προκύπτουν νέα στοιχεία) ώστε οι έλεγχοι να στραφούν στις πιο πρόσφατες χρήσεις δίνουν ήδη – στην πρώτη πλήρη χρονιά λειτουργίας της ΑΑΔΕ – αποτελέσματα.

 

Η επιτάχυνση των επιστροφών/εκκαθάριση των arrears είναι μια πρώτη ένδειξη προόδου. Την ίδια στιγμή, η προσπάθεια στρέφεται στον εσωτερικό περιορισμό της γραφειοκρατικής λογικής, ώστε «να μην καταλήξουμε, το χαρτί να γίνει απλώς ηλεκτρονικό». Έμφαση δίνεται επίσης στην διαλειτουργικότητα των διαφόρων ψηφιακών εφαρμογών που είναι διαθέσιμες στο Δημόσιο, όπως έγινε π.χ. – με προβλήματα, αλλά τελικά επιτυχώς – στην περίπτωση των ανασφάλιστων αυτοκινήτων.

 

Ο Στ. Πέτσας επεχείρησε την κωδικοποίηση των αδυναμιών του σημερινού φορολογικού συστήματος, μιας πραγματικότητας που στηρίζεται στην αύξηση των φόρων επί μιας στενής φορολογικής βάσεως «πράγμα που έχει κοντά ποδάρια». Με 54% των δηλωθέντων εισοδημάτων κάτω των 10.000 ευρώ, με 12 δις υπολογιζόμενη φοροδιαφυγή και με 5 δις VAT gap, η στροφή προς μια λογική «λίγα αλλά απ’ όλους», προς διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και αντίστοιχες τεχνικές ρυθμίσεις προβάλλει πλέον ως μονόδρομος.

 

Με αυτό το φόντο, και αποδεχόμενος εκ των προτέρων την κριτική ότι θα υπάρξει δυσχέρεια στην διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους, ο Στ. Πέτσας παρουσίασε τις γενικές γραμμές των προτάσεων φορολογικής μεταρρύθμισης: από 29% σε 20% ο συντελεστής φορολογίας επιχειρήσεων, από 15% σε 5% η φορολόγηση μερισμάτων, στις 25.000 ευρώ (αντί των 10.000) το κατώφλι για το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στους μικρομεσαίους, κατάργηση του φόρου στο κρασί, μείωση κατά 30% (20%+10%) σε μια διετία του ΕΝΦΙΑ. Επιπλέον, πρώτος συντελεστής ΦΕΦΠ στο 9% αντί του 22% και κατάργηση του φόρου επιτηδεύματος. Συντελεστής ΦΠΑ 12% και 22% στην θέση του 13% και 24%. Συμψηφισμός ζημιών με πιο ρεαλιστική προσέγγιση.

 

Συνδυάζοντας με την τοποθέτηση του Γιώργου Μαυραγάνη, που είχε διατελέσει Υφυπουργός Οικονομικών στην Κυβέρνηση Σαμαρά, ο οποίος στάθηκε στο ότι «πρέπει να θυμόμαστε τις προηγούμενες φάσεις», δόθηκε η εικόνα μιας εναλλακτικής προσέγγισης στην φορολογική πολιτική. Και ο Γ. Μαυραγάνης δέχθηκε τις δυσχέρειες διαπραγμάτευσης με την Τρόικα, όμως θύμισε ότι κλιμακωτές ελαφρύνσεις είχαν γίνει αποδεκτές του 2014, ενώ θεώρησε ότι «η ίδια η λογική των πραγμάτων» θα οδηγήσει την πειθώ.

 

Leave a Comment