Περασμένα ξεχασμένα

Οικονομική Επιθεώρηση, Μάϊος 2022, τ.1018

ΒΟΡΕΙΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ

του Kώστα Δ. Μπλιάτκα

Οι εργασίες στο μετρό Θεσσαλονίκης προχωρούν πλέον στα τελικά στάδια και ο κόσμος παρακολουθεί αυτό το αλλόκοτο τελετουργικό με αδημονία και απόλυτα δικαιολογημένη δυσπιστία. Την προσοχή του –ίσως επειδή πρόκειται για σταθμό πολυσύχναστης περιοχής του κέντρου– κέρδισαν, για παράδειγμα, οι εργασίες τοποθέτησης κυλιόμενων σκαλών, ανοδικής και καθοδικής κατεύθυνσης, στο νότιο τμήμα του σταθμού της «Αγίας Σοφίας». Γερανοί, εργάτες. Οι φωτογραφίες που έρχονται από κάθε σταθμό της διαδρομής μιλάνε από μόνες του. Είμαστε στην τελική ευθεία.

Η κυβέρνηση διά στόματος των αρμοδίων υπουργών επιμένει: Θα παραδώσουμε το εμβληματικό αυτό έργο στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2023.
«Η Θεσσαλονίκη θα έχει και μετρό και αρχαία», συμπληρώνουν καθώς υπενθυμίζουν τη δέσμευση να αναδειχθούν «με τον μέγιστο σεβασμό» τα αρχαιολογικά ευρήματα, στηριζόμενοι ταυτόχρονα στην τεχνική επιστήμη.
Σύμφωνα με τους ίδιους, τα έργα ήταν βαλτωμένα στη δίνη περίπλοκων προβλημάτων, ενώ δεν υπήρχε μελετητική ωριμότητα για νέα έργα, ούτε καν σχεδιασμός. «Ξεκινήσαμε λοιπόν σχεδόν από το μηδέν». Σύμφωνοι, μόνο που σε ό,τι συνέβη «συνέβαλαν» όλες οι κυβερνήσεις – και, βέβαια, δεσπόζουσα θέση μεταξύ αυτών έχουν και κυβερνήσεις του κόμματος που έχει σήμερα την εξουσία.
Τι να προσθέσει κανείς; Μα την ελπίδα να μην αποδειχθεί όλο αυτό too good to be true (πολύ καλό για να είναι αλήθεια).
Μετρό Θεσσαλονίκης. Σαν ψέματα μου φαίνεται. Φτάνει στην ολοκλήρωσή του το έργο που αποτελείται από βασική γραμμή μήκους μόλις 9,6 χιλιομέτρων, που έχει όμως τελματώσει επί 35 τουλάχιστον χρόνια (!), έχοντας οδηγήσει πολιτικούς και τεχνοκρατικά υπεύθυνους του έργου στην επίκληση των πιο απίστευτων προφάσεων και δικαιολογιών.
Σε αυτό αποδείχθηκαν ιδιαίτερα εφευρετικοί. Επίσης, ιδιαίτερα ανθεκτικοί υπήρξαν στις εξαγγελίες. Παρά το πέρασμα των χρόνων, τα λάθη και τις κακοδαιμονίες, στη Θεσσαλονίκη την εποχή της ΔΕΘ –τόπος και χρόνος εμβληματικός και μεγάλα λόγια, υποσχέσεις, εξαγγελίες και εγκαίνια– ακούστηκαν τα ανείπωτα. Αρκεί και μόνο να θυμηθούμε ένα επεισόδιο της… σειράς, την «τρύπα Κούβελα».
Θα μπορούσαμε να αφιερώσουμε αυτό το κείμενο σ’ αυτούς που πίστεψαν στα λόγια τα μεγάλα και τελικά έφυγαν από κοντά μας και δεν θα προλάβουν να κάνουν τη διαδρομή.
Ας τη θυμηθούμε. Διαδρομή και στάσεις Μετρό Θεσσαλονίκης: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγία Σοφία, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.
Καθημερινά θα κινούνται 18 αυτόματοι συρμοί με 30 χλμ/ώρα και θα διανύουν την απόσταση σε 20 λεπτά, εξυπηρετώντας 18.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση. Συνολικά θα μετακινούνται καθημερινά με το μετρό 300.000 επιβάτες.
Οι 18 υπερ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό και χωρητικότητα 450 ατόμων.
Έστω και μετά από δεκαετίες, είμαστε πια στην τελική ευθεία.
Σου ’ρχεται πάντως να πεις: Εκτός απρόοπτου.