Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2021, τ.1013

ΦAΚΕΛΟΣ: ΚΛAΔΟΣ ΤΡΟΦIΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ

Απώλειες παρά την αυξημένη ζήτηση προϊόντων κρέατος

της Βίκης Καλιάκου

Ενώ το κρέας και τα παράγωγά του είναι πρώτα στη λίστα των καταναλωτικών δαπανών των νοικοκυριών για τρόφιμα, με ποσοστό 20,6% το 2019, η δαπάνη είναι μειωμένη κατά 21% σε σχέση με την προ κρίσης εποχή, που έφτανε στο 22,2% (2010) ενός –ακόμη τότε– μεγαλύτερου ποσού προς κατανάλωση. Ενδεικτικά η Νίκας το α΄ εξάμηνο του 2021 κατέγραψε πωλήσεις σε εταιρεία και όμιλο στα 28,09 εκατομμύρια ευρώ, παραμένοντας στα ίδια σχετικά επίπεδα με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 (28,26 εκατομμύρια). Όμως τα μεικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 37,3% σε σχέση με αυτά της αντίστοιχης περσινής περιόδου και διαμορφώθηκαν στα 8,134 εκατομμύρια ευρώ.

«Τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας και τα lockdown από το β΄ τρίμηνο του 2020 επηρέασαν σημαντικά τη λειτουργία της εστίασης και μείωσαν αρκετά τη ροή του εισερχόμενου τουρισμού κατά την περσινή χρονιά, με αποτέλεσμα να μειωθεί η κατανάλωση στα σημεία HoReCa, που ήταν και θα παραμείνει ένα βασικό κανάλι για τον κλάδο επεξεργασίας προϊόντων με βάση το κρέας, αλλά και παρασκευασμάτων κρέατος, και αιμοδότης των επιχειρήσεών του, γεγονός που δημιούργησε σημαντικά προβλήματα στην οικονομική ευημερία τους. Αν και δεν συνέβη το ίδιο στο οργανωμένο λιανεμπόριο, κανάλι στο οποίο στράφηκαν οι καταναλωτές, καθώς η παραμονή στο σπίτι τούς οδήγησε στο να αυξήσουν την κατ’ οίκον κατανάλωση αναζητώντας ελληνικά προϊόντα κρέατος υψηλής ποιότητας, διαπιστώνουμε ότι η άνοδος που σημειώθηκε δεν ήταν αρκετή για να μπορέσει να καλύψει τις απώλειες των λοιπών σημείων διάθεσης των προϊόντων του κλάδου. Έως έναν βαθμό, η μείωση αυτή αντισταθμίσθηκε από τη διεύρυνση των εξαγωγών, που παρουσίασαν αξιοσημείωτη αύξηση τόσο προς χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και προς τρίτες χώρες», σημειώνει μιλώντας στην Οικονομική η Αγγελική Οικονόμου, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος και διευθύνουσα σύμβουλος της Π. Γ. Νίκας ΑΒΕΕ.

Προοπτικές ανάπτυξης μετά την τέλεια καταιγίδα

Η Α. Οικονόμου παρατηρεί ακόμη πως «η αύξηση ζήτησης των προϊόντων του κλάδου, εντός και εκτός Ελλάδος, οφείλεται στα ποιοτικά πλεονεκτήματα που έχουν να επιδείξουν τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα και παρασκευάσματα κρέατος, γεγονός που ενισχύεται από τη διαρκή προσπάθεια των επιχειρήσεων να προσφέρουν υψηλής ποιότητας, καινοτόμα και ανταγωνιστικά προϊόντα κρέατος. Εξάλλου, η προσπάθεια εξωστρέφειας των επιχειρήσεων του κλάδου όχι μόνο δεν σταμάτησε εν μέσω πανδημίας, αλλά συνεχίζεται και κατά την τρέχουσα χρονιά, παραμένοντας υψηλά στην ατζέντα των επιχειρήσεων και ειδικότερα του ΣΕΒΕΚ, παρά τις επιπτώσεις που υφίστανται ορισμένες αγορές λόγω των ανατιμήσεων των μεταφορικών, των πρώτων υλών και λοιπών παραγόντων κόστους».

«Εκτιμώ ότι τα δύσκολα πέρασαν και οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου στο επόμενο διάστημα διαφαίνονται θετικές· οι επιχειρήσεις, έχοντας περάσει αυτήν την τέλεια καταιγίδα είναι έτοιμες για μεγαλύτερη ανάπτυξη, ενώ το θετικό κλίμα θεωρώ ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω, με τη στήριξη των συλλογικών μας πρωτοβουλιών από τα συναρμόδια υπουργεία και τις αρμόδιες αρχές», καταλήγει η πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος και διευθύνουσα σύμβουλος της Π. Γ. Νίκας ΑΒΕΕ.