Μια περιφέρεια που φιλοδοξεί να γίνει πρότυπο

Οικονομική Επιθεώρηση, Απρίλιος 2021, τ. 1005

ΕΛΛAΔΑ 1821-2021 • ΚΡΗΤΗ του Γιώργου Μανέττα gmtmanettas@gmail.com

Σε μια νέα περίοδο ανάπτυξης, η οποία θα ωφελήσει πολλαπλώς την τοπική κοινωνία αλλά και την εθνική οικονομία, προσβλέπει η Κρήτη. Το μεγαλύτερο και πολυπληθέστερο νησί της Ελλάδας, με περισσότερους από 600.000 κατοίκους, όντας η 4η πλουσιότερη Περιφέρεια της χώρας, με 5% συμμετοχή στο ΑΕΠ, έχει τις δυνατότητες να διατηρήσει τη δυναμική πορεία που διέγραψε τα προηγούμενα χρόνια και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της νέας εποχής: ισχυρό πρωτογενή τομέα, εύρωστο τουριστικό κλάδο, κορυφαία ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, επιχειρήσεις που δημιουργούν.

Ο πρωτογενής τομέας και ο τουρισμός μπορούν, όπως και στο παρελθόν, να αποτελέσουν την ατμομηχανή ανάπτυξης του νησιού. Η συμβολή τους στην απασχόληση και τη δημιουργία πλούτου είναι πολύ σημαντική, καθώς μαζί παράγουν περισσότερο από το 50% του ακαθάριστου προϊόντος της Κρήτης. Μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα η γεωργία αποτελούσε την κύρια δραστηριότητα για το μεγαλύτερο μέρους του πληθυσμού της, η οποία όμως σταδιακά συρρικνώθηκε, καθώς μετά τη δεκαετία του ’70 αναπτύχθηκε ταχύτατα η τουριστική βιομηχανία, η οποία σήμερα έχει κυρίαρχο ρόλο.

Απαραίτητη ωστόσο προϋπόθεση για να γίνει το άλμα προς τα μπροστά, όπως αναφέρουν φορείς και παράγοντες του νησιού στην Οικονομική, είναι η βελτίωση και ενίσχυση των τεχνικών υποδομών, με επίκεντρο τη δημιουργία του αεροδρομίου του Καστελίου και την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ (Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης). Πρόκειται για υποδομές μείζονος σημασίας, οι οποίες θα βοηθήσουν ποικιλοτρόπως την τοπική οικονομία και τις επιδιώξεις των τοπικών επιχειρήσεων. Είναι ενδεικτικό ότι έξι στις δέκα τοπικές βιομηχανίες δηλώνουν ότι δεν είναι ικανοποιημένες με το οδικό δίκτυο, το δίκτυο ύδρευσης, την ενεργειακή επάρκεια, τις επικοινωνίες και την ευρυζωνικότητα.

Για τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, με την ορθή αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, η Κρήτη μπορεί να εισέλθει σε δυναμική τροχιά ανάπτυξης μέσα από τη θεμελίωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου. «Φιλοδοξία μας», όπως λέει είναι, «να κάνουμε την Κρήτη πρότυπη ευρωπαϊκή Περιφέρεια».

«Η Περιφέρειά μας διατηρεί εδώ και χρόνια μια δυναμική πορεία, ένα momentum αναπτυξιακό, ωστόσο απαιτείται μια ευρύτερη στρατηγική και μια σειρά πρωτοβουλιών στο πλαίσιο διαμόρφωσης ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας, με συντονισμένη έμφαση στην εξωστρέφεια των κρητικών επιχειρήσεων και στην ανάδειξη αυτών των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων. Θα βοηθήσει σημαντικά η βελτίωση ή η ανάπτυξη υποδομών, όπως είναι η δημιουργία του αεροδρομίου του Καστελίου ή η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ», σημειώνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, Μανώλης Αλιφιεράκης.

«Δυστυχώς σταδιακά επιβεβαιώνονται οι δημόσιες εκτιμήσεις μας κατά το lockdown της περασμένης άνοιξης ότι χωρίς άμεση υγειονομική αντιμετώπιση και αποφασιστική οικονομική στήριξη θα απειληθεί με λουκέτο περίπου το 30% των τοπικών μας επιχειρήσεων και τραγική επίπτωση σε χιλιάδες θέσεις απασχόλησης» υποστηρίζει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης.

«Το τελικό ζητούμενο θα πρέπει να είναι η ισόρροπη ανάπτυξη της περιοχής μέσα από ένα συνεκτικό και λεπτομερές σχέδιο, που θα δεσμεύει τους εμπλεκόμενους φορείς για τα επόμενα χρόνια, αλλά και που όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη θα είναι συνυπεύθυνα για την υλοποίησή του», επισημαίνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης, Γιώργος Γιακουμάκης.

Την ανάγκη αναβάθμισης των συγκοινωνιακών υποδομών της Κρήτης υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λασιθίου και αντιδήμαρχος Οικονομικών & Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Αγ. Νικολάου, Θωμάς Χαριτάκης. Εστιάζει, δε, στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, επισημαίνοντας και την κοινωνική διάσταση της ανάγκης δημιουργίας ενός σύγχρονου και ασφαλούς ΒΟΑΚ, ώστε να περιοριστούν τα δεκάδες ατυχήματα και δυστυχήματα που πραγματοποιούνται ετησίως σε όλο το νησί.