Δυόμιση χρόνια από το ξέσπασμα της πανδημίας περίπου 130 πλοία περιμένουν έξω από το λιμάνι της Σαγκάης ενώ και στη δυτική ακτή των ΗΠΑ συνεχίζουν να υπάρχουν σημαντικά προβλήματα

Οικονομική Επιθεώρηση, Ιούνιος 2022, τ.1019

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

του Αντώνη Καραμαλέγκου

Παρά το γεγονός πως έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σημάδια βελτίωσης σχετικά με τη συμφόρηση των εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια σε παγκόσμιο επίπεδο, τα προβλήματα παραμένουν σε αρκετά σημαντικά λιμάνια όπως αυτά του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών και αυτό της Σανγκάης στην Κίνα.

Ξεκινώντας από τη χώρα της Άπω Ανατολής, παρατηρούμε πως υπάρχει μια σταδιακή χαλάρωση των μέτρων έναντι στον κορωνοϊό, αλλά προφανώς αυτό δεν είναι αρκετό ώστε η εφοδιαστική αλυσίδα να επιστρέψει τόσο εύκολα σε φυσιολογικά επίπεδα. Καθώς η πολιτική «μηδέν κρουσμάτων» συνεχίζει να υφίσταται στην Κίνα, οι λειτουργίες μερικών από των μεγαλύτερων και πιο πολυσύχναστων λιμανιών με containers στον κόσμο εξακολουθούν να επηρεάζονται αναλόγως.

Σύμφωνα με τον Jeremy Nixon, διευθύνων σύμβουλο της Ocean Network Express (ONE) – 7η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία σε χωρητικότητα TEU στον κόσμο – περίπου 130 πλοία περίμεναν έξω από το λιμάνι της Σανγκάης στις 18 Μάϊου.

«Το πρόβλημα με τις ελλείψεις εργαζομένων σε σιδηροδρόμους, λιμάνια και φορτηγά στην Κίνα και τις ΗΠΑ πρέπει να επιλυθεί άμεσα, καθώς προκαλεί καθυστερήσεις στα πλοία στα μεγάλα λιμάνια του κόσμου», δήλωσε ο Nixon σε συνέντευξή του στο Bloomberg.

 

Η κινητικότητα στην Κίνα

Παρά την σκληρή στάση και τα εξαντλητικά μέτρα της Κινέζικης κυβέρνησης έναντι της πανδημίας, τα λιμάνια της χώρας κατάφεραν να σημειώσουν μια μικρή αύξηση της τάξης του 1.7% όσον αφορά το συνολικό φορτίο εμπορευματοκιβωτίων που μετακίνησαν (μέτρηση σε TEU) κατά τη διάρκεια των πρώτων 4 μηνών του 2022, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρονιάς.

Πιο συγκεκριμένα, τα λιμάνια της Κίνας μετακίνησαν 91 εκατομμύριά TEU, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του υπουργείου μεταφορών της χώρας. Βάσει των ίδιων στοιχείων, το λιμάνι της Σανγκάης ήταν το πιο πολυσύχναστο με 15,35 εκατομμύρια TEU κατά την περίοδο Ιανουάριος – Απρίλιος 2022, με τα λιμάνια Ningbo&Zhoushan και Shenzhen να ακολουθούν με 10,94 και 9,1 εκατομμύρια TEU , αντίστοιχα.

 

 

Πού υπάρχει μεγαλύτερη συμφόρηση φέτος;

 

Έχει αξία να ρίξουμε μια ματιά στην κατάσταση που επικράτησε κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους που διανύουμε στα λιμάνια παγκοσμίως. Βάσει στατιστικών στοιχείων από την Project44, μία εταιρεία που εδρεύει στο Σικάγο και ασχολείται με τεχνολογικές λύσεις στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα λιμάνια που χρειάζονταν περισσότερο χρόνο για να εξυπηρετήσουν τα πλοία που μετέφεραν εμπορευματοκιβώτια και αφορούσαν τις εξαγωγές ήταν αυτά του Τσάρλεστον, Νότια Καρολίνα, του Μπρεμερχάβεν, Γερμανία και του Νόρφολκ, Βιρτζίνια.

 

Πηγή: Project44

 

Εδώ αξίζει να δώσουμε βάση στο λιμάνι του Τσάρλεστον για να παρατηρήσουμε πόσο πολύ έχει αλλάξει ο παγκόσμιος χάρτης της εφοδιαστικής αλυσίδας τα τελευταία δύο χρόνια. Πέρυσι, όταν τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ δέχτηκαν ένα τεράστιο κύμα εισαγωγών, το οποίο δυσκολεύτηκαν να διαχειριστούν, οι φορτωτές από όλον τον κόσμο άρχισαν να εκτρέπουν τα εμπορεύματα, τα οποία ταξίδευαν από την Ασία στις ΗΠΑ, προς τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το λιμάνι του Τσάρλεστον να μετατραπεί σε κορυφαίο προορισμό για την εισαγωγή αγαθών στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ για χρόνια αποτελούσε ένα σημαντικό λιμάνι για την εξαγωγή γεωργικών και δασικών προϊόντων.

Τα λιμάνια τα οποία χρειάζονταν τον περισσότερο χρόνο για την διαχείριση των πλοίων με containers που αφορούσαν τις εισαγωγές ήταν του Μαντσανίλο, Μεξικό, του Λονγκ Μπιτς, Καλιφόρνια και του Όκλαντ, Καλιφόρνια.

 

Πηγή: Project44

 

Με τις εισαγωγές να πλησιάζουν τα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών στα λιμάνια της Καλιφόρνιας, ένας σημαντικός παράγοντας, σύμφωνα με την έρευνα του Project44, που συμβάλλει στη συμφόρησή των λιμανιών στην συγκεκριμένη πολιτεία των ΗΠΑ είναι η έλλειψη σιδηροδρομικού εξοπλισμού, ο οποίος θα βοηθούσε στην απομάκρυνση των εμπορευματοκιβωτίων μέσω τρένων.

Σχετικά με την «πρωτιά» του Μαντσανίλο, οι αναλυτές του Project44 σημείωσαν πως το μεγαλύτερο λιμάνι του Μεξικού αποτελεί κύριο σημείο εισόδου για τις ασιατικές εισαγωγές οι οποίες προορίζονται για τη Βόρεια Αμερική, και ιδιαίτερα τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι μεξικανοί αξιωματούχοι ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι το λιμάνι θα ενισχύσει τον εξοπλισμό του με περισσότερους γερανούς για να μπορέσει να διαχειριστεί την αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων.