Από τη «ρετσινιά»… της ρετσίνας στα «μεγάλα σαλόνια»

Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2022, τ.1025

Την καρδιά και το μυαλό των οινόφιλων ανά τον κόσμο έχει κλέψει το ελληνικό κρασί. Ακόμη και αγορές με πλούσια οινική κουλτούρα και παράδοση, όπως η Γαλλία, υποκλίνονται στη γευστική ανωτερότητα των γηγενών ποικιλιών και την ποιότητά τους. Από την απαξίωση και την αδιαφορία, οι ετικέτες των ελληνικών οινοποιείων βρίσκονται πλέον στις πρώτες επιλογές των καταναλωτών σε ΗΠΑ, Καναδά, Ηνωμένο Βασίλειο και Βέλγιο, ενώ κερδίζουν διαρκώς έδαφος και στην περιοχή της Ασίας.

Αισθητά βελτιωμένη είναι η κατάσταση και στην εσωτερική αγορά, με τους Έλληνες να ανακαλύπτουν αργά αλλά σταθερά τον οινικό πλούτο της χώρας μας.

Η φετινή χρονιά θα μείνει στην ιστορία, αφού θεωρείται από τις καλύτερες που γνώρισε ποτέ ο κλάδος. Τα καλά οινοποιεία δεν προλάβαιναν να καλύψουν τις παραγγελίες, ενώ αρκετά ξεπούλησαν την παραγωγή τους. «Είναι πρωτοφανές αυτό που συνέβη φέτος», υπογραμμίζει ο οινοποιός και πρόεδρος του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος Θάνος Ντούγκος, τονίζοντας πως «οδεύουμε ολοταχώς προς ιστορικό ρεκόρ».

Η άνθηση του ελληνικού κρασιού βέβαια δεν ήρθε τυχαία. Ήταν αποτέλεσμα μεθοδικής δουλειάς και σωστής στρατηγικής που εφαρμόστηκε κατά γράμμα επί πολλά χρόνια.

«Ξεπεράσαμε τη ρετσινιά της… ρετσίνας», λέει με νόημα ο Αργύρης Γεροβασιλείου, δεύτερη γενιά και συνεχιστής του ομώνυμου Κτήματος, αναγνωρίζοντας τη συμβολή της προηγούμενης γενιάς των ανθρώπων του κλάδου στην αναστροφή της αρνητικής εικόνας του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό.

«Είχε τη φήμη του φθηνού και υποδεέστερης ποιότητας κρασιού. Για πολλά χρόνια, οι ξένοι έμποροι στις διεθνείς εκθέσεις μάς αγνοούσαν και δεν έμπαιναν καν στον κόπο να τα δοκιμάσουν… Αυτό βέβαια άλλαξε με πολύ κόπο και μεθοδική δουλειά. Τώρα, δρέπουμε τους καρπούς των κόπων μας, και όσων πίστεψαν και εργάστηκαν για την αναβάθμιση του ελληνικού αμπελώνα…», σημειώνει χαρακτηριστικά.

«Άλλαξε… πίστα»

Την αναστροφή του κλίματος επιβεβαιώνει και ο Κύπριος στην καταγωγή οινοποιός Γιάννης Τσέλεπος, ιδιοκτήτης του ομώνυμου Κτήματος. «Τα ποιοτικά οινοποιεία δεν έχουν πρόβλημα. Πλέον βρίσκουν εύκολα πελάτες που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν το κάτι παραπάνω…», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Ειδικά στην περιοχή της Βόρειας Αμερικής, τα ποιοτικά κρασιά μεγαλώνουν διαρκώς τη διείσδυσή τους. Είναι ενδεικτικό ότι στις ΗΠΑ και στον Καναδά η μέση τιμή πώλησης ενός λίτρου ελληνικού κρασιού ανέρχεται στα 5 ευρώ, όταν στη Γερμανία παραμένει κάτω από 3 ευρώ/λίτρο.

Το αγκάθι των ανατιμήσεων…

Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι όλα ρόδινα. Αντίθετα, υπάρχουν δυσκολίες και μάλιστα αρκετές. Με πρώτη και κύρια την εκτόξευση του κόστους παραγωγής. Η καινούργια παραγωγή αναμένεται να διατεθεί σε τιμή αυξημένη έως και πάνω από 10%, με τους οινοποιούς να περιμένουν με ιδιαίτερη αγωνία την αντίδραση των καταναλωτών.

Οι ανατιμήσεις, λέει ο Α. Γεροβασιλείου, ήταν αναπόφευκτες· και προσθέτει πως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει πρώτη ή και δευτερεύουσα ύλη που να μην έχει αυξηθεί. «Από το καλοκαίρι μέχρι σήμερα μόνο οι φιάλες έχουν αυξηθεί 6 φορές…», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Θ. Ντούγκος.

…και οι ελλείψεις σε φιάλες

Πέρα από τις ανατιμήσεις, υπήρχε μέχρι και πρόσφατα τεράστιο πρόβλημα με ελλείψεις στις φιάλες. Κάποια οινοποιεία αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε εκτεταμένες προ-αγορές για να διασφαλίσουν ότι δεν θα ξεμείνουν.

Το πρόβλημα προέκυψε από τις αρρυθμίες που προκάλεσαν τα lockdown στα εργοστάσια παραγωγής, με αποτέλεσμα αυτά να μην μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση μόλις ξεκίνησε να λειτουργεί και πάλι η οικονομία.

Το επόμενο «big thing»

Ανεξάρτητα πάντως από τα εμπόδια, είναι κοινή πεποίθηση ότι το ελληνικό κρασί έχει μπροστά του τεράστια περιθώρια ανάπτυξης, συνεισφέροντας πολλά περισσότερα στην ελληνική οικονομία. Ο Αργύρης Γεροβασιλείου θεωρεί πως «το μέλλον τού ανήκει» και πως αξίζει η Ελλάδα να επενδύσει πάνω του…