Οικονομική Επιθεώρηση, Mάρτιος 2021, τ. 1004

EΛΛΑΔΑ 1821-2021 του Γιώργου Μανέττα

Λιμάνι Πάτρας και σιδηρόδρομος, οι υποδομές που θα μεταμορφώσουν την Πελοπόννησο

Την κακοδαιμονία που μαστίζει διαχρονικά τις Περιφέρειες της χώρας και υπονομεύει την οικονομική πρόοδό τους επιχειρεί να σπάσει η Πελοπόννησος, φιλοδοξώντας να θέσει στις… ράγες υλοποίησης μια σειρά από έργα υποδομών. Με ένα μεγάλο κομμάτι να έχει προχωρήσει, επιχειρείται να συμπληρωθεί το παζλ των παρεμβάσεων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στον τομέα των μεταφορικών δικτύων. Παρεμβάσεις που θα αναδείξουν τη γεωστρατηγική θέση της περιοχής, η οποία μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει τη φυσική πύλη εισόδου της χώρας από τη βόρειο Αφρική και από τη δυτική Ευρώπη. Το μεγαλύτερο στοίχημα φαίνεται να αποτελεί η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου σε όλη την περιοχή. Ο σιδηρόδρομος θα φέρει πιο κοντά τις πόλεις της περιοχής στα μεγάλα εμπορικά κέντρα και παράλληλα θα μειώσει κατακόρυφα το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων από και προς το λιμάνι του Πειραιά, προς όφελος της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. «Ο σιδηρόδρομος θα αποτελέσει ορόσημο, όχι μόνο για την τουριστική ανάπτυξη αλλά και για αυτή των βιομηχανικών περιοχών», επισημαίνει ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, δηλώνοντας πεπεισμένος ότι «το τρένο θα σφυρίξει ξανά στην Πελοπόννησο…». Προς αυτή την κατεύθυνση, η Περιφέρεια διέθεσε ήδη 15 εκατ. ευρώ και αισιοδοξεί ότι μέσα στο 2021 θα επαναλειτουργήσει η γραμμή Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο, ενώ παράλληλα εκπονούνται μελέτες για τη συντήρηση της γραμμής μέχρι την Τρίπολη και τη Μεγαλόπολη. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Περιφέρειας παρουσίαζε σοβαρά μειονεκτήματα κατά το τέλος της δεκαετίας του 1990, καθώς ήταν μη συμβατό µε το υπόλοιπο εθνικό δίκτυο. Οι γραμμές του είχαν μικρότερο πλάτος, ήταν μονής κατεύθυνσης, δεν υπήρχαν ανισόπεδες διαβάσεις και είχε κακή χάραξη. Το έργο έχει την πλήρη στήριξη και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, η οποία αναγνωρίζει πως στη νέα εποχή δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο. Την ίδια ώρα σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται έργα για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου, προεξάρχουσας της κατασκευής της εθνικής οδού Πατρών-Πύργου. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργου είναι η φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού με συνολικό μήκος 75 χλμ. και θα καταστήσει ευκολότερη τη διασύνδεση των δύο πόλεων. Παράλληλα, έχουν προκριθεί προς υλοποίηση έργα με απολύτως ολοκληρωμένες μελέτες και συγκεκριμένα ο δρόμος Λάμπαινα-Αρχαία Μεσσήνη (19.000.000 ευρώ), η σύνδεση Ναυπλίου και Άργους με τον αυτοκινητόδρομο «Μορέας» (42.000.000 ευρώ), ο δρόμος Γκούρα-Δερβένι (18.500.000 ευρώ) και ο δρόμος Απιδέα-Μολάοι (6.000.000 ευρώ). Από εκεί και πέρα, κομβικής σημασίας θεωρείται η δημιουργία νέου εμπορικού λιμανιού στην Πάτρα, το οποίο σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτωνα Μαρλαφέκα θα κάνει την περιοχή πόλο έλξης μεγάλων βιομηχανιών και υποστηρικτικών προς αυτές, όπως logistics, μεταφορικές, κατασκευαστικές κ.λπ.