Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2021, τ.1013

ΦAΚΕΛΟΣ: ΚΛAΔΟΣ ΤΡΟΦIΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ

Θετικό πρόσημο στο α΄ εξάμηνο του 2021 για την μπίρα

της Βίκης Καλιάκου

Μειωμένα κατά 22,32%, στα 153,46 εκατομμύρια ευρώ, ήταν για το 2020 τα έσοδα από τον ΕΦΚ στην μπίρα σε σχέση με τα 197,56 εκατομμύρια του 2019. Η εικόνα αυτή αποτυπώνει το τοπίο στην ελληνική ζυθοποιία, που ανέκαμψε με το άνοιγμα της εστίασης και την καλύτερη από το αναμενόμενο και επιμηκυμένη τουριστική περίοδο, δέχεται όμως τώρα το χτύπημα των αυξήσεων σε ενέργεια, πρώτες ύλες, μεταφορικά και συσκευασίες.

«Το 2021 έχει κινηθεί πολύ καλύτερα από το 2020. Φαίνεται ότι για φέτος είμαστε 20-25% πάνω σε σχέση με πέρυσι. Σίγουρα, δεν έχει επανέλθει πλήρως ο κλάδος στο 2019, υστερεί κατά 13-15%, σε κάθε περίπτωση όμως έχει επανέλθει σε ένα μεγάλο ποσοστό. Ιδιαίτερα από τον Μάιο και μετά, τα στοιχεία είναι πολύ θετικά και ο Σεπτέμβρης και ο Οκτώβρης είναι μήνες που έχουν κρατήσει τα νούμερα. Μέχρι τώρα, τηρουμένων των αναλογιών και με τα δεδομένα με τα οποία ξεκίνησε η φετινή χρονιά, με τους 4 πρώτους μήνες κλειστό το HoReCa, έχουμε κινηθεί σε ένα θετικό πρόσημο», δηλώνει στην Οικονομική ο Σοφοκλής Παναγιώτου, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών και συνιδρυτής της Septem Microbrewery.

«Δεν μπορούμε να απορροφήσουμε τις αυξήσεις, όπως κάναμε μέχρι σήμερα»

Ο Σ. Οικονόμου εκφράζει παράλληλα την έντονη ανησυχία του για το μέλλον, τόσο για το 4ο κύμα της πανδημίας και τα μέτρα, που επηρεάζουν τον κλάδο της εστίασης, όσο και για την καταιγίδα των αυξήσεων.

«Για τις εταιρείες οι οποίες λειτουργούν με φυσικό αέριο τα πράγματα έχουν ξεφύγει, ενώ οι υπόλοιπες, που λειτουργούμε κυρίως με προπάνιο, έχουμε υποστεί μία αύξηση περίπου 80% τους τελευταίους 4-5 μήνες. Προς το παρόν όλοι έχουμε αυξήσεις και στο κόστος μεταφοράς από το πετρέλαιο. Το θέμα είναι ότι επίκεινται πολύ μεγάλες αυξήσεις από 01/01/2022 και στις γυάλινες φιάλες, ενώ ήδη έχουμε υποστεί πολύ μεγάλες αυξήσεις και στα υλικά συσκευασίας, ετικέτες κ.τ.λ., κόστη ανελαστικά, τα οποία δυστυχώς δεν θα μπορέσουμε να απορροφήσουμε, όπως κάναμε την τελευταία 10ετία. Είναι κόστη που δεν μπορείς να περιορίσεις, δεν εξαρτάται από σένα. Η βύνη επίσης θα αυξηθεί σημαντικά, τα σιτηρά κ.ά., είναι ένα κύμα αυξήσεων που δυστυχώς δε θα μπορέσουμε να απορροφήσουμε σαν κλάδος», αναφέρει ο Σ. Παναγιώτου.

Το ύψος των ανατιμήσεων που θα φθάσουν τελικά στον καταναλωτή φαίνεται πως κανείς δεν μπορεί να το υπολογίσει με ακρίβεια. «Η κάθε εταιρεία θα προσπαθήσει να κρατήσει τις αυξήσεις στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, γιατί γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι, αν τις αυξήσεις που έχουμε υποστεί τις περάσουμε στο 100%, θα τίθεται πλέον και θέμα δυνατότητας του καταναλωτή να αγοράσει τα προϊόντα μας», σημειώνει.

Η Septem Microbrewery του Σ. Παναγιώτου είναι μια εταιρεία που εξάγει τα προϊόντα της σε ποσοστό 25%. Οι εξαγωγές όμως δεν μπορούν να σώσουν την παρτίδα. «Το θέμα του εξωτερικού σίγουρα είναι μία διέξοδος, όταν πηγαίνεις σε αγορές με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη. Σε κάθε περίπτωση όμως τα μεταφορικά των εξαγωγών έχουν αυξηθεί υπέρμετρα, πολύ περισσότερο από όσο έχουν αυξηθεί τα μεταφορικά στις εσωτερικές μεταφορές.»

Περιφερειακή ανάπτυξη από τις μικροζυθοποιίες

Ειδικά οι μικροζυθοποιίες την τελευταία 10ετία της κρίσης είναι από τους κλάδους που έχουν αναπτυχθεί και μάλιστα με όρους ποιότητας και αποκέντρωσης. «Υπάρχει μια εμπιστοσύνη του κόσμου και αναζήτηση για τοπικά και ποιοτικά προϊόντα, που βλέπεις τον παραγωγό. Δεν είναι μία απρόσωπη μεγάλη εταιρεία. Είναι και πιο διαφοροποιημένα προϊόντα, δεν είναι εταιρείες που θα βγάλουν ένα μόνο προϊόν. Υπάρχει μια μεγάλη προϊοντική γκάμα στη μικροζυθοποιία. Κάτι επίσης πολύ σημαντικό είναι ότι έχουν αναπτυχθεί κυρίως στην επαρχία. Είναι ελάχιστες οι μικροζυθοποιίες που έχουν αναπτυχθεί στα μεγάλα αστικά κέντρα, επομένως είμαστε ο ορισμός της αποκεντρωμένης ανάπτυξης και ενός πιο υγιούς μοντέλου ανάπτυξης, που στηρίζεται στην ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών και της τοπικής οικονομίας και της απορρόφησης εργατικού δυναμικού σε περιοχές οι οποίες δυστυχώς δεν έχουν έντονη βιοτεχνική-βιομηχανική δραστηριότητα. Επομένως, σαν κλάδος θεωρώ ότι είναι από τους πιο θετικούς ως προς το αποτύπωμά του στην ελληνική οικονομία», παρατηρεί ο Σ. Οικονόμου. Διευκρινίζει ακόμη πως δεν είναι μόνο οι μικρές εταιρείες που χρησιμοποιούν τοπικά προϊόντα ως πρώτες ύλες, δημητριακά, βύνες, λυκίσκο κ.τ.λ., αλλά ακόμη και οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες «ευτυχώς έχουν τα εργοστάσιά τους στην Ελλάδα».

«Τα τελευταία 2 χρόνια το ισοζύγιο είναι πλέον θετικό, δηλαδή εξάγουμε περισσότερη μπίρα από ό,τι εισάγουμε. Είμαστε κλάδος με πολύ θετικό αποτύπωμα για την ελληνική οικονομία. Προσπαθούμε όλοι σε αυτή τη φάση, το επόμενο τρίμηνο, να διαχειριστούμε και να κάνουμε ό,τι το δυνατόν καλύτερο και για το υγειονομικό κομμάτι. Είμαστε ιδιωτικές εταιρείες, δεν θέλουμε να στηριχτούμε ούτε σε κρατικές ενισχύσεις, ούτε να κλείσουμε και να παίρνουμε επιστρεπτέες προκαταβολές. Η διάθεση μας είναι –χωρίς να διακινδυνεύουμε το υγειονομικό κομμάτι– να παραμείνει όσο είναι δυνατόν ανοιχτή η αγορά, ώστε όλοι να μπορούμε να δραστηριοποιούμαστε ελεύθερα, όπως δραστηριοποιούμασταν μέχρι σήμερα», καταλήγει ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών και συνιδρυτής της Septem Microbrewery, Σοφοκλής Παναγιώτου.