Παρά τις σοβαρές δοκιμασίες στις οποίες υποβάλλεται η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω της πανδημίας Covid-19 και της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η ελληνική ναυτιλία δείχνει για ακόμη μια φορά πως μπορεί όχι μόνο να αντιμετωπίσει τέτοιου είδους προκλήσεις αλλά και να βγει πιο δυνατή

Οικονομική Επιθεώρηση, Ιούνιος 2022, τ.1019

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

του Αντώνη Καραμαλέγκου

Προφανώς και υπάρχουν δυσκολίες, καθώς ο κορονοϊός έχει δημιουργήσει πολύ ιδιαίτερες συνθήκες τα τελευταία χρόνια, οπότε και η διαχείριση από την πλευρά των ναυτιλιακών εταιρειών γίνεται αρκετά πιο απαιτητική και περίπλοκη. Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία ήρθε να προσθέσει ένα ακόμα σοβαρό ζήτημα, καθώς οι προεκτάσεις που μπορεί να έχουν οι κυρώσεις από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τη Ρωσία ενδέχεται να έχουν απρόβλεπτα αποτελέσματα για την ευρωπαϊκή και κατ’ επέκταση την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα.

Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι υπ’ ατμόν και δείχνουν έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις που παρουσιάζονται στον παγκόσμιο χάρτη με έναν από τους πιο ισχυρούς στόλους στον κόσμο.

 

Η ελληνική ναυτιλία σε νούμερα

Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος κάθε άλλο παρά πλήττεται από τις παγκόσμιες εξελίξεις. Σύμφωνα με τη φετινή ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Greek Shipping Cooperation Committee), ο στόλος που ελέγχεται από τους Έλληνες εφοπλιστές έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ τόσο σε όρους DWT (deadweight tonnage – χωρητικότητα εκτοπίσματος) όσο και σε όρους GT (gross tonnage – ολική χωρητικότητα).

Βάσει των στοιχείων της IHS Markit την 1η Μαρτίου 2022, στα οποία στηρίχθηκε η έκθεση της επιτροπής, ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται από 4.140 πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 1.000 GT με συνολική μεταφορική ικανότητα 355,34 εκατομμυρίων DWT. Αυτά τα νούμερα αντιστοιχούν σε αύξηση 102 πλοίων και 4,87 εκατ. DWT αντίστοιχα, συγκριτικά με την περσινή έκθεση της επιτροπής. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως τα παραπάνω δεδομένα περιλαμβάνουν 167 πλοία τα οποία έχουν παραγγελθεί από τους Έλληνες εφοπλιστές, με συνολική μεταφορική ικανότητα 16,26 εκατ. DWT.

Σε αντίθεση με τη συνεχή αύξηση του εμπορικού στόλου ελληνικών συμφερόντων, μειωμένος παρατηρείται ο αριθμός των πλοίων που ταξιδεύουν υπό ελληνική σημαία. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την προαναφερθείσα έκθεση, το ελληνικό νηολόγιο συρρικνώθηκε κατά 14 πλοία σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, έχοντας πλέον εγγεγραμμένα 570 πλοία. Αναμενόμενα, έχει μειωθεί και η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού νηολογίου. Τα 570 πλοία τα οποία πλέουν υπό ελληνική σημαία διαθέτουν συνολική χωρητικότητα 35.600.214 GT και 59.614.661 DWT, ενώ τα αντίστοιχα περσινά δεδομένα έδειχναν συνολική χωρητικότητα 36.623.355 GT και 62.317.858 DWT.

Την ίδια στιγμή, οι σημαίες που φαίνεται πως εμπιστεύονται περισσότερο οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι αυτές της Λιβερίας, στο νηολόγιο της οποίας υπάρχουν 1.014 ελληνικά πλοία, και την Νήσων Μάρσαλ, με 1.009 ελληνικά πλοία, ενώ στο ελληνικό νηολόγιο είναι εγγεγραμμένο μόνο το 14% των πλοίων ελληνικών συμφερόντων.

Αξίζει να αναφέρουμε πως ο ελληνικός στόλος αντιπροσωπεύει το 7% του παγκοσμίου στόλου όσον αφορά τον αριθμό πλοίων, το 12,9% όσον αφορά τη χωρητικότητα GT και το 15,3% όσον αφορά τη χωρητικότητα DWT. Επιπροσθέτως, οι ελληνικών συμφερόντων πλοιοκτήτριες εταιρείες κατέχουν το 26,1% του παγκοσμίου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 15% του στόλου μεταλλευμάτων και χύδην φορτίου. Τέλος, ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο του ελληνικού στόλου είναι ο σχετικά χαμηλός μέσος όρος ηλικίας του, ο οποίος ανέρχεται στα 12,3 έτη, τη στιγμή που ο αντίστοιχος μέσος όρος για τον παγκόσμιο στόλο είναι τα 14,7 έτη.

 

Κέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών στη Νέα Υόρκη

Πέρα από τη σημαντική μεγέθυνση του ελληνικού στόλου, τα στοιχεία δείχνουν πως υπάρχει και σημαντική κερδοφορία για τις ναυτιλιακές εταιρείες της χώρας μας. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες εφοπλιστές που έχουν εισαγάγει τις εταιρείες τους στο αμερικάνικο χρηματιστήριο είδαν εντυπωσιακά αποτελέσματα την προηγούμενη χρονιά.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Ναυτεμπορική, οι μετοχές των εταιρειών Euroseas και EuroDry του Αριστείδη Πίττα ήταν αυτές που σημείωσαν τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις το 2021, με άνοδο 335,54% και 237,59%, αντίστοιχα. Η μετοχή της Danaos Corp. του Γιάννη Κούστα ακολούθησε επιτυγχάνοντας αύξηση 227,06%. Η Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου σκαρφάλωσε κατά 174,62%, με τη Stark Bulk Carriers του Πέτρου Παππά να κλείνει την πρώτη πεντάδα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις, με τη μετοχή της να σημειώνει κέρδη 137,94% κατά τη διάρκεια του 2021.

Οι υπόλοιπες ελληνικές εταιρείες που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και έκλεισαν το προηγούμενο έτος με την τιμή των μετοχών τους αυξημένη ήταν οι Navios Maritime Partners (+117,23%), Diana Shipping (+98,96%), Global Ship Lease (+82,25%), Navios Maritime Holdings (+66,67%), Seanergy Maritime Holdings (+65,85%), GasLog Partners (+54,04%), Costamare (+47,71%), Dynagas LNG Partners (+14,76%) και Dorian LPG (+4,59%).

Από την άλλη μεριά, υπήρχαν και Έλληνες εφοπλιστές που είδαν τη Wall Street να μην τους χαμογελάει. Σύμφωνα πάλι με στοιχεία από τη Ναυτεμπορική, η μετοχή της Globus Maritime της οικογένειας Φειδάκη σημείωσε σημαντική πτώση κατά 60,42%, η μετοχή της Pyxis Tankers του Βαλέντιου Βαλέντη έκανε βουτιά της τάξης του 38,96%, η μετοχή της Top Ships υποχώρησε κατά 24,36% και η μετοχή της Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη μειώθηκε κατά 21,08%.

Με μικρότερες απώλειες έκλεισαν το έτος οι Tsakos Energy Navigation (-9,46%), Performance Shipping (-5,69%) και StealthGas (-4,68%).

 

Με το βλέμμα στα Ποσειδώνια

Από τις 6 έως τις 10 Ιουνίου η καρδιά της ελληνικής, αλλά και της παγκόσμιας, ναυτιλιακής κοινότητας θα χτυπάει στον Πειραιά, όπου θα διοργανωθούν τα Ποσειδώνια, τα οποία επιστρέφουν έπειτα από τέσσερα χρόνια.

«Η καθιερωμένη διεθνής ναυτιλιακή έκθεση επιστρέφει φέτος, μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας λόγω της πανδημίας, με γερές βάσεις όχι μόνο για να ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά και να τις ξεπεράσει», αναφέρει σε δήλωσή της η νεοεκλεγείσα πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού.

«Ο ελληνόκτητος στόλος διατηρεί τον ηγετικό του ρόλο στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Σήμερα αντιπροσωπεύει το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 59% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικότερα, ελέγχει μεταξύ άλλων το 32% του παγκόσμιου στόλου σε δεξαμενόπλοια, το 25% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 22% των πλοίων μεταφοράς LNG. Η ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, παρέχει στρατηγικό πλεονέκτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην προσπάθειά της να διασφαλίσει την επάρκεια και την ανεξαρτησία του εφοδιασμού της με βασικά αγαθά και ενέργεια», σημειώνει στο μήνυμά της η πρόεδρος της Ένωσης.

Η Μελίνα Τραυλού τόνισε πως η έκθεση θα είναι «μια εξαιρετική ευκαιρία για την προώθηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της παγκόσμιας ναυτιλίας, καθώς και των περιβαλλοντικών επιδόσεων του ελληνόκτητου στόλου». Παράλληλα, η πρόεδρος της ΕΕΕ πιστεύει πως τα Ποσειδώνια θα προσφέρουν μια πλατφόρμα επικοινωνίας καινοτόμων και τεχνολογικά προηγμένων δυνατοτήτων λειτουργίας του πλοίου, με ιδιαίτερη έμφαση σε εφαρμογές που οδηγούν σταδιακά στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.