Η Κεντρική Μακεδονία εμφανίζεται πλέον ως ξεχωριστός τουριστικός προορισμός τεσσάρων εποχών και ως περιοχή πολλαπλών βιωματικών και αυθεντικών εμπειριών

Οικονομική Επιθεώρηση, Δεκέμβριος 2022, τ.1025

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

του Κώστα Δ. Μπλιάτκα

Τον χειμώνα, όσο κι αν η διεθνής τάση οδηγεί στον τουρισμό τεσσάρων εποχών τον χρόνο, γίνεται κάθε χρόνο η αποτίμηση και ο απολογισμός της πορείας του ελληνικού τουρισμού.

Με αφορμή τη συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στο «Greek Luxury Tourism & Gastronomy Workshop», που πραγματοποιήθηκε στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας με στόχο την αύξηση της αναγνωρισιμότητάς της στην ολλανδική αγορά και την περαιτέρω ενδυνάμωση των σχέσεών της με τις αγορές της Βόρειας Ευρώπης, έγινε πάλι αναφορά στη δυναμική και τις προοπτικές της περιοχής στον τουρισμό.

Στην εκδήλωση, η οποία τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Χάγη, συμμετείχαν εκπρόσωποι των μεγαλύτερων τουριστικών γραφείων και τουριστικοί πράκτορες του Άμστερνταμ, με τους οποίους πραγματοποιήθηκαν Β2Β συναντήσεις.

Η Κεντρική Μακεδονία παρουσιάστηκε ως ξεχωριστός τουριστικός προορισμός τεσσάρων εποχών, ως περιοχή πολλαπλών βιωματικών και αυθεντικών εμπειριών, η οποία παρέχει ποιοτικά προϊόντα υψηλών προδιαγραφών.

Αν από κάποιο τομέα του τουρισμού βγήκαν κάποια ανησυχητικά μηνύματα και ενδείξεις αλλαγών που δεν φαίνονται ευνοϊκές, αυτός είναι ο λεγόμενος οδικός τουρισμός, ο οποίος θεωρείται ως ένα από τα στηρίγματα της ελληνικής τουριστικής αγοράς και ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς της.

Σε μεθοριακούς σταθμούς της χώρας καταγράφηκαν μεγάλες μειώσεις στις οδικές αφίξεις.

Αν και ο οδικός τουρισμός χαρακτηρίζεται ως βασικό στήριγμα για την τουριστική αγορά, και δη για τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας, το καλοκαίρι του 2022 έφερε κάθε άλλο παρά θετικά μηνύματα, με τους Βαλκάνιους γείτονες να δείχνουν πως έδειξαν ενδιαφέρον για άλλες χώρες ή και ελλαδικά μέρη, στα οποία όμως δεν χρειάζεται πρόσβαση με τα οχήματά τους.

Ένα άλλο συμπέρασμα της τουριστικής σεζόν είναι η απουσία της ρωσικής αγοράς ειδικότερα για τη Βόρεια Ελλάδα, η οποία είχε φανεί και προβλημάτιζε ήδη από την αρχή της χρονιάς επιχειρηματίες και φορείς του τουρισμού.

Γενικά, σε μια εκκίνηση διστακτική, η τουριστική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου επέστρεψε, με άλλες αγορές των Βαλκανίων να καλύπτουν το κενό (και κυρίως οι Σέρβοι και οι Ρουμάνοι).

Η αξία του τουριστικού προϊόντος

Η βελτίωση της εικόνας και των επιδόσεων του ελληνικού τουρισμού δεν είναι τόσο θέμα προβολής όσο αξίας του ίδιου του τουριστικού προϊόντος. Τούτο ισχύει περισσότερο στους προορισμούς «δεύτερης και τρίτης ταχύτητας». Τα παραπάνω είναι τμήμα των σημαντικών συμπερασμάτων που βγήκαν από τη φετινή 37η έκθεση Philoxenia, που πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Εκθεσιακό & Συνεδριακό Κέντρο της Θεσσαλονίκης από την Παρασκευή 18 έως και την Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022.

Εδώ βρίσκεται και η μεγαλύτερη ίσως παρεξήγηση του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος έμαθε να ζει με τις εκκλήσεις για «καλύτερη προβολή» ως πανάκεια.

«Το γεγονός είναι ότι οι εμπειρίες –και το τουριστικό προϊόν που προκύπτει μέσα από αυτές– λείπουν σε πολλές περιπτώσεις στην Ελλάδα, τη στιγμή που η συζήτηση στρέφεται σχεδόν μονοδιάστατα γύρω από την ανάγκη της προβολής και της προώθησης», επισήμανε και η CEO της Marketing Greece, Ιωάννα Δρέττα.

Έρχονται οι Γάλλοι

Αυξημένο ενδιαφέρον από τους Γάλλους τουρίστες για την Κεντρική Μακεδονία καταγράφεται τον τελευταίο χρόνο από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ, όπως έγινε γνωστό, το ενδιαφέρον αυτό εκδηλώθηκε μετά και την έναρξη δύο απευθείας πτήσεων από το Παρίσι προς τη Θεσσαλονίκη.

Οι συγκεκριμένοι επισκέπτες είναι κυρίως άνθρωποι τρίτης ηλικίας και οικογένειες με μικρά παιδιά που αναζητούν μεγάλα πακέτα διακοπών και επισκέπτονται έναν προορισμό, είτε για αναψυχή και ξεκούραση, είτε γιατί ενδιαφέρονται για δραστηριότητες στη φύση, επίσκεψη σε πολιτιστικά μνημεία και αυθεντικές βιωματικές εμπειρίες, στοιχεία που συγκεντρώνει η Κεντρική Μακεδονία.