Στην παρουσία του στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, με αντικείμενο τόσο τις προοπτικές της Ελληνικής ναυτιλίας όσο και – κυριότερα – την εμπειρία του από την απόκτηση των ναυπηγείων Ελευσίνας, ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου παρουσίασε/κατέθεσε ως καταστάλαγμα της τριβής του με τα ελληνικά πράγματα έναν ιδιαίτερο Δεκάλογο.

Ο οποίος συνάρπασε τους παρόντες, ενώ δεν έδειχνε να αφήνει αδιάφορο και τον συμμετέχοντα στο πάνελ συζήτησης, υπεύθυνο της ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων Στ. Βλαστό, διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΤΑΔ.

DELPHI ECONOMIC FORUM 2022 – SPEECH

Να συγχαρώ τον κο Τσομώκο – να αναλογιστούμε τι γίνεται δίπλα μας – να ξαναποδώσουμε την ευγνωμοσύνη μας στον Κωνσταντίνο Καραμανλή που μας ενέταξε σαφώς.

  • Έξοχη η διαδικασία του πλειστηριασμού, η ΕΤΑΔ ήταν πλήρως διαφανής.
  1. Δεν είναι δυνατόν να σου πουλάνε Ναυπηγείο που προϋφίσταται 60 χρόνια και να σου λένε ότι δεν έχει πρόσβαση στην θάλασσα, αλλά έλα να υπογράψεις και πήγαινε μετά να το καθαρίσεις.

 

  1. Δεν είναι δυνατόν το Μονακό να πληρώνει 980 εκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσει χώρο 70 στρεμμάτων μέσα στην θάλασσα και να πουλάει 100-120 χιλιάδες ευρώ το τ.μ. και εμείς με χιλιάδες στρέμματα καλύτερης ποιότητας στρέμματα στην θάλασσα να είναι για κατσίκες.

 

  1. Δεν γίνεται να ανακατασκευάζεις διατηρητέο κτήριο στην Σταδίου, που προϋπήρχε 70 χρόνια και μετά από 4 χρόνια από την αποπεράτωση να μην συνδέεται με το αποχετευτικό δίκτυο διότι δεν υπάρχει ο εργολάβος του δήμου.

 

  1. Δεν είναι δυνατόν να επενδύεις στην πατρίδα σου κέρδη που αποκόμισες στο εξωτερικό και να σου έρθει φόρος δωρεάς, ενώ η νομοθεσία προβλέπει και την έχεις ακολουθήσει κατά γράμμα και όλοι οι υπουργοί, πρωθυπουργοί να σου λένε έχει και να βασανίζεσαι 5 χρόνια για το αυτονόητο και να σου ζητούν 880.000 φόρο δωρεάς από κάθε εκατομμύριο που βλακωδώς το έφερες στην πατρίδα σου.

 

  1. Δεν είναι δυνατόν ο παράδεισος του Yachting να μην επιτρέπει σε σκάφη ακόμη και με Ευρωπαϊκή σημαία και τώρα με την συζητούμενη αλλαγή του σχετικού Νόμου να γίνεται αγώνας να επιτρέψουν πάνω από 21 μέρες που σκέπτονται, διότι μικρή συντεχνία (Βερνίκος, Στελιάτος) να πιέζουν τον Υπουργό Ναυτιλίας και να διστάζει να το υλοποιήσει.

 

  1. Δεν είναι δυνατόν ιδιωτικά σκάφη που βρίσκονται στις μάντρες και παροπλισμένα στις μαρίνες λόγω δεινής οικονομικής κατάστασης των ιδιοκτητών να μην επιτρέπεται έχοντας πληρώσει το αναλογούν ΦΠΑ και έχοντας πιστοποιητικά ασφαλείας όμοια με τα επαγγελματικά να μην επιτρέπεται να ναυλώνονται (απώλεια εσόδων φορολογικών καθώς και ζημία σε όλη την σχετική αλυσίδα – μαρίνες, επισκευαστές, πληρώματα, οικονομική δραστηριότητα σε νησιά) θαλάσσιο Airbnb.

 

  1. Δεν είναι δυνατόν δίπλα από την θάλασσα σε βραχώδεις και απόκρημνες ακτές να μην επιτρέπεται να δομηθούν με προκαθορισμένο αρχιτεκτονικό ύφος και η εξώπορτα να είναι μόλος και να μπαίνει κατευθείαν στο βαρκάκι.

 

  1. Δεν είναι δυνατόν να παλεύεις να συντηρήσεις με δικά σου έξοδα προϋπάρχοντες κοινόχρηστους μόλους και επί 5 χρόνια να μην μπορείς να αδειοδοτήσεις έχοντας ικανούς μηχανικούς γνώστες του συστήματος να σου λένε εβδομαδιαία την πρόοδο στον δαίδαλο της γραφειοκρατίας αλλά αποτέλεσμα ακόμα αμφίβολο και μελλοντικό.

 

  1. Το όνειρό μου για τον Σκαραμαγκά είναι να δημιουργήσω δύο δραστηριότητες: (1) Μία αμυντική καθετοποιημένη, ώστε η χώρα μας να μπορεί να κατασκευάζει όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα που χρειάζονται τα πλοία μας και που τώρα σε δύσκολη στιγμή μας τα βγάζουν από την πρίζα με σκάφη νέας τεχνολογίας με composite materials τεχνολογίας stealth, unmanned, drones, κλπ. για το Π.Ν. και το Λιμενικό, (2) καθώς επίσης συντήρηση, μετασκευή και κατασκευή Yachts, Mega Yachts, που δείξαμε ότι μπορούμε να κατασκευάζουμε: Δράγνης – Dream – Olympic Marine…

 

  1. Σύστασή μου προς τον κύριο Στέφανο Βλαστό είναι να «προικίζουν» με όλες τις απαιτούμενες χωροθετήσεις, άδειες, πολεοδομικούς σχεδιασμούς, χρήσεις γης, τακτοποίησης με αρχαιολογία και δασαρχεία ούτως ώστε να μην πουλάνε διαμάντια ακατέργαστα αλλά κατεργασμένα, μια που θεωρητικά το κράτος με το κράτος μπορεί να τα βρει ευκολότερα από ό,τι ο «εχθρός» επιχειρηματίας με τους αρμόδιους.

 

Η κυβέρνησης του κου Μητσοτάκη έχει πράγματι κάνει πολλά και τολμηρά βήματα για να ξεμπλοκάρει πολλά από αυτά που ανέφερα, και έχει θεσμοθετήσει κατάλληλα και ευέλικτα εργαλεία και την συγχαίρω για αυτό. Όμως που δεν έχει ακόμα αλλάξει και που είναι το πιο δύσκολο, είναι η νοοτροπία των υπαλλήλων στις αρμόδιες υπηρεσίες. Χρειάζεται μια εκστρατεία να το αντιληφθούν όλοι και να αφήσουν τις ιδεοληψίες του παρελθόντος, ότι ο επιχειρηματίας είναι αυτός που δημιουργεί τον πλούτο και τον μοιράζονται η κοινωνία με θέσεις εργασίας, εργοδοτικές εισφορές, φόρους που οδηγούν στην δυνατότητα καταβολής των μισθών των Δημοσίων υπαλλήλων κ.λπ. Ο επιχειρηματίας δεν είναι ο ΕΧΘΡΟΣ, είναι ο καταλύτης της προόδου.