Οικονομική Επιθεώρηση, Mάρτιος 2021, τ. 1004

EΛΛΑΔΑ 1821-2021 της Μαρίνας Πρωτονοταρίου – protmarina@yahoo.gr

Ενισχύοντας την «ορατότητα» της Πελοποννήσου

Εστιασμένη στην τουριστική της ανάπτυξη είναι η Πελοπόννησος, ένας προορισμός με πολύ μεγάλες δυνατότητες λόγω της ποικιλομορφίας του και του μεγάλου πολιτιστικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Προτεραιότητα των διοικητικών αρχών της Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι ο εκσυγχρονισμός του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών ώστε να αυξηθεί η ορατότητα της Περιφέρειας στους διεθνείς τουρίστες. Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκεται στην τελική ευθεία η τουριστική ιστοσελίδα της Περιφέρειας Πελοποννήσου, γίνεται προσπάθεια επανάκαμψης του Ράλι Ακρόπολις στην Περιφέρεια, καθώς και για τη δημιουργία και λειτουργία στο Ναύπλιο τουριστικού περιπτέρου υποδοχής επισκεπτών, αλλά και για την προκήρυξη διαγωνισμού για το DMS/Destination Management System (Σύστημα Διαχείρισης Προορισμού). Επίσης, τους ιθύνοντες απασχολεί και η νέα εικαστική ταυτότητα της Πελοποννήσου και η ανανέωση στη σήμανση όλων τουριστικών τόπων της.

Επιπλέον, έχει ήδη πραγματοποιηθεί διαβούλευση για τη στρατηγική ΟΧΕ (Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση) «Πολιτιστική Διαδρομή Πελοποννήσου» με τη συμμετοχή των 12 Δήμων της, οι οποίοι προτείνεται να αποτελέσουν τους πόλους της εν λόγω Διαδρομής, ενώ συζητείται ακόμη η κατάθεση επιπλέον προτάσεων για την προσθήκη και άλλων δυνητικών διαδρομών.

Η Περιφέρεια ενδιαφέρεται και για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Blue Economy, για την ένταξη καταδυτικών πάρκων και τη βελτίωση λιμενικών υποδομών, και αφ’ ετέρου για την ενδεχόμενη ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ έργων, όπως ο ψηφιακός DMO/Destination Management Οrganization (Οργανισμός Διαχείρισης του Προορισμού).

Επίσης, εν μέσω των προβλημάτων που δημιούργησε η πανδημία εξετάζεται η στήριξη των αεροπορικών εταιρειών μέσω ενεργειών μάρκετινγκ, με στόχο τη διατήρηση των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ενώ συζητήθηκαν και ενέργειες για την προσέλκυση νέων εταιρειών.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι και το Συνέδριο του Γερμανικού Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων (DRV), στο τέλος του φετινού Οκτωβρίου στην περιοχή της Πυλίας, για να διασφαλιστούν οφέλη για την τουριστική προβολή όλης της Πελοποννήσου, καθώς στο πλαίσιο του συνεδρίου περιλαμβάνεται τουρ τουριστικών πρακτόρων και δημοσιογράφων.

Στόχος των αρχών της Περιφέρειας είναι να ενισχυθεί το brand name της Πελοποννήσου ως ασφαλούς τουριστικού προορισμού τον καιρό της πανδημίας, μέσω της βελτίωσης των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Οι πυλώνες στους οποίους εργάζεται η ομάδα Τουρισμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου αυτό το διάστημα είναι οι εξής:

– Ο προγραμματισμός των δράσεων της τουριστικής προβολής για το 2021

– Ο σχεδιασμός στρατηγικού μάρκετινγκ του τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας Πελοποννήσου

– Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του Ολοκληρωμένου Περιφερειακού Συστήματος Διαχείρισης Προορισμού (DMS) τουριστικού ενδιαφέροντος, αλλά και η δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης του Προορισμού (DMO).

Συζητείται επίσης η ίδρυση τοπικών Παρατηρητηρίων Τουρισμού, καθώς και η λειτουργία και η ανάπτυξη των info kiosk.

Η άμεση συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας το 2019 ήταν της τάξης του 12,5% ή 23,4 δισ. ευρώ.

Τα έσοδα της Περιφέρειας Πελοποννήσου από τον τουρισμό το 2019 αντιπροσώπευαν το 2% (553 εκατ. ευρώ) των συνολικών εσόδων της χώρας, ενώ η άμεση συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της Περιφέρειας ήταν 7%. Επίσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το ΑΕΠ της Περιφέρειας Πελοποννήσου το 2019 σημείωσε αύξηση κατά +4% (από 8.036 εκατ. ευρώ το 2017 σε 8.359 εκατ. ευρώ το 2019). Η Περιφέρεια Πελοποννήσου υποδέχτηκε το 2019 το 5% των κρουαζιερόπλοιων που επισκέφθηκαν τη χώρα.

Συγκεκριμένα, η κίνηση των κρουαζιερόπλοιων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου την περίοδο 2014-2019 σημείωσε αύξηση κατά +40% (από 130 κρουαζιερόπλοια το 2014 σε 182 κρουαζιερόπλοια το 2019). Αναφορικά με τα επιμέρους λιμάνια, η εικόνα είναι μικτή, με τα λιμάνια του Ναυπλίου (+91%, από 46 κρουαζιερόπλοια το 2014 σε 88 κρουαζιερόπλοια το 2019) και της Μονεμβασιάς (+41%, από 39 κρουαζιερόπλοια το 2014 σε 55 κρουαζιερόπλοια το 2019) να καταγράφουν αύξηση και τα λιμάνια του Γυθείου (-5%, από 20 κρουαζιερόπλοια το 2014 σε 19 κρουαζιερόπλοια το 2019) και της Καλαμάτας (-31%, από 16 το 2014 σε 11 το 2019) μείωση. Η κίνηση στο λιμάνι της Πύλου την περίοδο 2014-2019 δεν εμφάνισε διαφοροποίηση (από 9 το 2014 σε 9 το 2019). Η Περιφέρεια Πελοποννήσου το 2019 αντιπροσώπευε το 14% του συνόλου των επισκεπτών σε αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, σημειώνοντας αύξηση κατά +40% (από 1,4 εκατ. το 2014 σε 1,9 εκατ. το 2019). Αναφορικά με τις επιμέρους Ενότητες, η εικόνα είναι θετική: Αργολίδας (+30%, από 997 χιλ. το 2014 σε 1,3 εκατ. το 2019), Κορινθίας (+36%, από 188 χιλ. το 2014 σε 256 χιλ. το 2019), Μεσσηνίας (+193%, από 76 χιλ. το 2014 σε 222 χιλ. το 2019), Λακωνίας (+30%, από 114 χιλ. το 2014 σε 148 χιλ. το 2019) και Αρκαδίας (+114%, από 543 επισκέπτες το 2014 σε 1.000 το 2019).

Η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση στην Περιφέρεια Πελοποννήσου κατέγραψε αύξηση την περίοδο 2017-2019 κατά +9% (από 59 ευρώ το 2017 σε 64 ευρώ το 2019).