Όταν ο Πειραιάς γίνεται homeport κρουαζιέρας

του Αντώνη Δ. Παπαγιαννίδη

Τα 50 της χρόνια έκλεισε η MSC/Mediterranean Shipping Company, με ξεκίνημα στην Νάπολη από τον (καπετάνιο) Gianluigi Aponte, μ’ ένα μικρό φορτηγό πλοίο – το Patricia – που ανέλαβε μεταφορικό έργο αρχικά με Σομαλία. Η εταιρεία επεκτάθηκε γρήγορα προς Βόρεια Ευρώπη, Αφρική και Ινδικό για να αποκτήσει την δεκαετία του΄80 παρουσία σε Βόρεια Αμερική και Ωκεανία. H επέκτασή της μέχρι σήμερα ήταν ραγδαία, καθώς βρίσκεται στις τρεις πρώτες θέσεις των εταιρειών εμπορευματοκιβωτίων, (στενή συνεργασία με την Δανέζικη Maersk), αλλά και με παγκόσμια παρουσία στην διαχείριση λιμανιών/container terminals σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Ινδία, Μέση Ανατολή.

Έχοντας παραμείνει πεισματικά υπό οικογενειακό έλεγχο – σήμερα επικεφαλής ο Diego Aponte, γιός του ιδρυτή – η MSC, που εδρεύει στην Γενεύη αλλά χρησιμοποιεί συχνά σημαία Μάλτας, απέκτησε το 1989 με εξαγορά την επίσης Ιταλική εταιρεία κρουαζιέρας Laura Lines και αναπτύχθηκε γρήγορα σ’ αυτόν τον τομέα ως MSC Cruises. Την τελευταία δεκαετία, με ναυπηγήσεις στην Fincantieri (Ιταλία) και την STX/Saint-Nazaire (Γαλλία) έχει χτίσει όλο και μεγαλύτερα και πιο προωθημένα/πολυτελή κρουαζιερόπλοια, εγκαθιστάμενη συνειδητά στην κρουαζιέρα πολυτελείας και «ολοκληρωμένης εμπειρίας».

Μ’ αυτό το φόντο, η απόφαση της MSC Cruises, που έχει παρουσία στην Ελλάδα από το 2003 στα πλαίσια των διαδρομών της στην Ανατολική Μεσόγειο, να καταστήσει από το καλοκαίρι του 2021 τον Πειραιά homeport (δηλαδή σημείο εκκίνησης και τερματισμού) για ένα τουλάχιστον κρουαζιερόπλοιο – το Lirica, σεβάσμιας ηλικίας μεν, 2004, αλλά πρόσφατα αναβαθμισμένο, στις 65.000 τόνους (η κορυφή της γκάμας της CSC Cruises είναι στις 175.000 τόνους) και με 992 καμπίνες, αποτέλεσε για την κρουαζιέρα στην Ελληνική αγορά-σκαντζόχοιρο-μέχρι-πριν-λίγα-χρόνια. πολύ ενδιαφέρουσα εξέλιξη. Στο μέτρο που η MSC Cruises τηρήσει την αυτοδέσμευσή της να φθάσει μέχρι το 2027 στα 25 κρουαζιερόπλοια, με χωριστό brand πολυτελείας (4 πλοία, στο διάστημα 2023-26) και «κρατήσει» την προοπτική να φέρνει κόσμο από την Βόρεια Ευρώπη στον Πειραιά (MSC Fly-and-Cruise), βλέπουμε ότι ο πολυετής αγώνας να αποκτήσει η Ελλάδα μια θέση (και) σε αυτόν τον χάρτη καταλήγει θετικά.

Τρεις ακόμη παρατηρήσεις, που δείχνουν πώς λειτουργεί ο ιδιαίτερος κόσμος του τουρισμού πολυτελείας (διότι περί αυτού πρόκειται). Πρώτον, η παρουσίαση της MSC Cruises για το homeporting Πειραιά έγινε ταυτόχρονα στον ίδιο μήνα με το διεθνές νέο λανσάρισμα της εταιρείας και των νέων διαδρομών της: η εικόνα της τουριστικής παγκοσμιοποίησης. Δεύτερον, το λανσάρισμα για την σαιζόν 2021 (άνοιξη/φθινόπωρο) γίνεται στο 2020 – και μάλιστα στην τρίτη βδομάδα της χρονιάς.

Α, ναι, και το τρίτο: ενώ η MSC Cruises απευθύνεται για τις κρουαζιέρες Μεσογείου με homeport Πειραιά σε διεθνές κοινό Fly-and-Cruise, ζήτησε ευγενικά αλλά πιεστικά να ξεκουνηθούμε κι εμείς, το Ελληνικό κοινό, να ανακαλύψουμε(=αγοράσουμε) το προϊόν της, της αναβαθμισμένης κρουαζιέρας, ως καταναλωτές.