Μια ομάδα νέων μηχανικών, από τα Πολυτεχνεία Αθήνας και Πάτρας, δημιούργησε την PROMILIST, που ξεκινά από τον κλάδο της ναυτιλίας κι έχει όραμα την αξιοποίηση επιστήμης και τεχνολογίας προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας

Οικονομική Επιθεώρηση, Ιούνιος 2022, τ.1019

STARTUPS

συνέντευξη στον Χάρη Σαββίδη

Υπήρξαν μία από τις πέντε startups που επιλέχθηκαν την πρώτη χρονιά λειτουργίας της θερμοκοιτίδας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος στην Ελλάδα (ESA BIC Greece). Το προϊόν τους, όμως, δεν κοιτά στα αστέρια παρά μόνο για να… βρει τον δρόμο στη θάλασσα. Ο λόγος για την PROMILIST, μια startup που μόλις κάνει τα πρώτα της βήματα, έχοντας να παρουσιάσει ένα λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης που βρίσκει τη διαδρομή ενός πλοίου με τη χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμων. Αυτή η περιβαλλοντικά φιλική χρήση τούς έφερε μεταξύ και των νικητών του Εθνικού Προγράμματος Πράσινης Καινοτομίας.

Συνιδρυτές της εταιρείας ο Γιώργος Κουρέας, ο Γρηγόρης Νίτας, Μηχανολόγοι Μηχανικοί από το Πανεπιστήμιο Πατρών, και η Δήμητρα Καλογεροπούλου, Χημικός Μηχανικός από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μετά το πτυχίο στο ΕΜΠ, η Δήμητρα δούλεψε έναν χρόνο στην Ελλάδα, έκανε μεταπτυχιακό στο Imperial College και στη συνέχεια εργάστηκε στην Αγγλία, στο αντικείμενο του μεταπτυχιακού της, τα υπερκρίσιμα ρευστά. Αντικείμενο στο οποίο, ακόμα κι αν είχε κάποια καλή ιδέα, δύσκολα θα μπορούσε να την εφαρμόσει στην Ελλάδα, όπου όμως ήθελε να επιστρέψει. Το ίδιο επιθυμούσαν κι ο Γρηγόρης με τον Γιώργο, που βρέθηκαν στο Μάντσεστερ για την πρακτική τους, είχαν προτάσεις εργασίας εκεί αλλά αποφάσισαν ότι θέλουν να ζήσουν στην Ελλάδα.

Πώς ξεκίνησαν όλα;

Ξεκινήσαμε προ διετίας, αρχικά υλοποιώντας κάποια κομμάτια κώδικα προγραμματισμού. Δεν μπορούσαμε όμως να αφοσιωθούμε πλήρως σε αυτό, καθώς χρειαζόταν να βιοποριστούμε. Με την επαγγελματική εμπειρία που αντλήσαμε, ξαναβρεθήκαμε τον Σεπτέμβριο κι αποφασίσαμε ότι είμαστε έτοιμοι να το κυνηγήσουμε επαγγελματικά.

 

Να κυνηγήσετε τι; Ποια είναι η κεντρική ιδέα;

Το πρόβλημα που επιδιώκουμε να λύσουμε είναι η ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου, χρημάτων και εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον χώρο της ναυτιλίας. Έχουμε αναπτύξει ένα λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης το οποίο, λαμβάνοντας υπόψη τον καιρό, τα θαλάσσια ρεύματα, τις συνθήκες ανέμου και τις κατασκευαστικές προδιαγραφές του ίδιου του πλοίου, βρίσκει τη βέλτιστη διαδρομή (και όχι απλώς μια καλή διαδρομή) που πρέπει να ακολουθήσει ένα πλοίο ώστε να έχει την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση καυσίμου και, κατά συνέπεια, τις ελάχιστες δυνατές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Τα οφέλη που προσφέρει λοιπόν είναι τόσο περιβαλλοντικά όσο και οικονομικά.

 

Δεν υπάρχουν τέτοια εργαλεία στην αγορά;

Σαφώς και υπάρχουν αντίστοιχα εργαλεία – πρόκειται για τα προγράμματα weather routing. Βέβαια, όπως όλοι μπορεί να ισχυριστούν ότι έχουν ένα κόκκινο αμάξι, χωρίς αυτό να μας αποκαλύπτει αν αυτό το κόκκινο αμάξι είναι μια Ferrari ή ένας σκαραβαίος, το ίδιο συμβαίνει και με την έννοια του weather routing.

Σε τι είναι λοιπόν καλύτερο το δικό σας;

Χωρίς να μπούμε σε πολύ τεχνικές λεπτομέρειες, ο δικός μας αλγόριθμος είναι τάξεις μεγέθους πιο ακριβής στη λύση που προσφέρει, χωρίς παράλληλα να υστερεί σε επίδοση έναντι των ανταγωνιστικών μεθόδων. Επιπλέον, η λύση που προσφέρουμε λαμβάνει υπόψη τις κατασκευαστικές προδιαγραφές κάθε πλοίου, καθώς και το ότι φτιάχνουμε για το κάθε πλοίο το δικό του «χειροποίητο» μοντέλο κατανάλωσης, το οποίο βασίζεται σε state of the art μεθόδους. Τα παραπάνω οδηγούν σε πολύ μεγαλύτερη μείωση των καυσίμων που θα καταναλωθούν, συγκριτικά με τις λύσεις των ανταγωνιστών.

 

Οπότε, το λογισμικό εγκαθίσταται στο πλοίο και προσαρμόζεται στα χαρακτηριστικά του;

Όχι. Το λογισμικό μας είναι cloud-based και δεν χρειάζεται να παρέμβουμε στο πλοίο για να εγκαταστήσουμε κάτι. Για κάθε πλοίο προσαρμόζουμε εμείς τις παραμέτρους ώστε ο ενδιαφερόμενος να λαμβάνει τη σωστή customised λύση. Στην πορεία σχεδιάζουμε να φτιάξουμε δική μας πλατφόρμα, ευκολότερη στη χρήση.

 

Δυσκολεύεστε να βρείτε χρηματοδότηση;

Η πρώτη μας χρηματοδότηση είναι τα €50.000 από την είσοδό μας στη θερμοκοιτίδα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος στην Ελλάδα (ESA BIC Greece). Για την ώρα δεν έχουμε προσπαθήσει να βρούμε κάποια περαιτέρω χρηματοδότηση από κάποιον επενδυτή, καθώς πιστεύουμε ότι μπορούμε να αναπτυχθούμε σε έναν βαθμό μόνοι μας, να κάνουμε πωλήσεις από το στάδιο που είμαστε και να μεγαλώσουμε από εκεί. Και προφανώς η ευκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση εξαρτάται από την ωριμότητα της εταιρείας. Δεν έρχεται αμέσως π.χ. ένα Venture Capital να προσφέρει λεφτά.

 

Γιατί όχι μια τράπεζα;

Ένα Venture Capital παίρνει ρίσκο μαζί σου. Αν κάτι πάει στραβά και δεν επιτύχουμε αυτό που υποσχόμαστε, δεν θα πάθει κανείς τίποτα. Με τις τράπεζες δεν είναι έτσι. Σε δανειοδοτεί και το ρίσκο το παίρνεις εσύ. Αν γίνει κάτι και το εγχείρημά σου αποτύχει, έχεις πρόβλημα.

 

Δυσκολευτήκατε να βρείτε συνεργάτες;

Είμαστε τυχεροί, καθώς έχουμε πρόσβαση σε καλούς μηχανικούς (τους συμφοιτητές μας) αλλά και σε άτομα που ασχολούνται με τον τομέα της ναυτιλίας.

 

Υπήρξαν γραφειοκρατικά εμπόδια;

Γραφειοκρατία δεν συναντήσαμε ιδιαίτερα, πλην του ανοίγματος τραπεζικού λογαριασμού, που πήρε πάρα πολύ χρόνο – πάνω από δύο εβδομάδες καθημερινό τρέξιμο. Σκεφτήκαμε ακόμα και να ανοίξουμε λογαριασμό στο εξωτερικό, καθώς χρειαζόμασταν τον λογαριασμό για να αποκτήσουμε νομική μορφή μέχρι συγκεκριμένη ημερομηνία.

 

Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα ποια σχέδια έχετε;

Τα επόμενα βήματα είναι να αναπτύξουμε και επιπρόσθετες υπηρεσίες για τον χώρο της ναυτιλίας, όπως για παράδειγμα Hull Performance Monitoring και Bunkering Optimisation.

 

Και μετά;

Όραμα της ομάδας μας είναι να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε την επιστήμη και την τεχνολογία προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας. Ο μακροπρόθεσμος στόχος μας λοιπόν είναι να μπορέσουμε να λύσουμε και άλλα προβλήματα βελτιστοποίησης πέραν του χώρου της ναυτιλίας.

 

Αλήθεια, γιατί επιλέξατε τη ναυτιλία;

Δεδομένης της εξέχουσας θέσης της ελληνικής ναυτιλίας στη διεθνή αγορά, το προϊόν μας είναι καλό που είναι ελληνικό (κάνει add up στο brand). Για τα περισσότερα προϊόντα η ελληνική αγορά είναι περιορισμένη, οπότε προκύπτει από το πρώτο βήμα η ανάγκη της εξωστρέφειας. Στη ναυτιλία δεν είναι έτσι: βοηθά το να έχεις Έλληνες, είτε αυτοί σε εκπροσωπούν με τις πωλήσεις είτε μιλάμε για προγραμματιστές. Επιπλέον, οι ελληνικές εταιρείες, ακριβώς λόγω της διεθνούς εμβέλειας που τις χαρακτηρίζει, ίσως να είναι πιο έτοιμες να καινοτομήσουν – περισσότερο ανοικτές σε νέες ιδέες.

 

Εσείς είστε ανοικτοί σε νέες προτάσεις – ενδεχομένως στην εξαγορά της PROMILIST;

Το σενάριο κάποιας εξαγοράς είναι πάρα πολύ μακρινό και στη σφαίρα του θεωρητικού. Προχωράμε βήμα-βήμα. Θα θέλαμε, πάντως, αυτό που ξεκινήσαμε στην Ελλάδα να συνεχίσει να έχει βάση στην Ελλάδα. Να δημιουργεί θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, όπου υπάρχει εξαιρετικό επιστημονικό προσωπικό, μηχανικοί, ναυπηγοί, προγραμματιστές και βέβαια η ελληνική ναυτιλία.