Οικονομική Επιθεώρηση, Απρίλιος 2021, τ. 1005

ΕΛΛAΔΑ 1821-2021-συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα gmtmanettas@gmail.com

Αντώνης Ροκάκης: Έτσι θα αξιοποιηθούν τα πλεονεκτήματα των Χανίων

Για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αλλά και τη στρατηγική ανάπτυξης που θα πρέπει να ακολουθήσει η περιοχή των Χανίων μιλάει στην Οικονομική ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης. Παράλληλα, αναφέρεται και στις δράσεις που θα πρέπει να αναληφθούν και θα ωφελήσουν την τοπική κοινωνία.

Κάνοντας έναν απολογισμό, ποια είναι τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή σας και πού υπάρχουν ευκαιρίες;

Ενώ η ανθρωπότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα ακόμα κύμα της πανδημίας Covid-19, με την ελπίδα στραμμένη στα επιστημονικά επιτεύγματα για την επαρκή παραγωγή των εμβολίων, και η χανιώτικη κοινωνία και οικονομία αντιμετωπίζουν τις οδυνηρές συνέπειες αλλεπάλληλων lockdowns.

Είναι γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση, μέχρι σήμερα, ικανοποίησε τμηματικά σημαντικές διεκδικήσεις και του Επιμελητηρίου των Χανίων (π.χ., μεταφορικό ισοδύναμο, μείωση ενοικίων, αναστολή ρυθμισμένων φορολογικών και τραπεζικών υποχρεώσεων, παροχή ρευστότητας, παράταση πληρωμής επιταγών, επιδότηση απασχόλησης), δυστυχώς όμως εξαιτίας της πολύμηνης διάρκειας και έντασης των περιοριστικών μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας Covid-19 η κατάσταση όχι μόνο δεν βελτιώθηκε, αλλά πλέον καθίσταται δραματική. Σήμερα, δυστυχώς, σταδιακά επιβεβαιώνονται οι δημόσιες εκτιμήσεις του Επιμελητηρίου Χανίων κατά το πρώτο lockdown της περασμένης άνοιξης ότι χωρίς άμεση υγειονομική αντιμετώπιση και αποφασιστική οικονομική στήριξη θα απειληθεί με λουκέτο –σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις– περίπου το 30% των τοπικών μας επιχειρήσεων και τραγική επίπτωση σε χιλιάδες θέσεις απασχόλησης. Σε ορισμένους κλάδους μάλιστα, όπως η εστίαση, η πραγματικότητα είναι ακόμα πιο δραματική.

Το Επιμελητήριο Χανίων στρατηγικά εργάζεται σε δύο επίπεδα για το μέλλον των χανιώτικων επιχειρήσεων. Το πρώτο επίπεδο αφορά πολυδιάστατες παρεμβάσεις μας με αιχμή του δόρατος την ολοκληρωμένη δέσμη 29 συγκεκριμένων προτάσεων προς την ελληνική Πολιτεία, ώστε να επιβιώσει η επιχειρηματική κοινότητα των Χανίων από την πρωτοφανή οικονομική κρίση που προκαλεί η πανδημία Covid-19. Κεντρικές μας επιδιώξεις για τις οποίες πιέζουμε συστηματικά:

  1. Έκτακτη δημόσια και οριζόντια μη επιστρεπτέα στήριξη κεφαλαίου επανεκκίνησης σε αυτοαπασχολούμενους (€3.000), πολύ μικρές (€6.000) και μικρές (€10.000) επιχειρήσεις, οι οποίες υποχρεώθηκαν να κλείσουν ή να περιστείλουν τις δραστηριότητές τους στα αλλεπάλληλα lockdown. (Εξαιρούνται οι 2.377 ωφελούμενες επιχειρήσεις από το πρόγραμμα μη επιστρεπτέας στήριξης της Περιφέρειας Κρήτης.)
  2. Επιδότηση 100% ασφαλιστικών εισφορών ατομικών, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων μέχρι 30/06/2021, με την προϋπόθεση να μην μειωθεί το προσωπικό τους.
  3. Διαγραφή των χρεών τα οποία δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Παράλληλη ένταξη των παλαιών οφειλών προς το Δημόσιο σε νέα ρύθμιση έως 120 δόσεις. Παράλληλη επιβράβευση με διαγραφή κατά 30% φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων για τις επιχειρήσεις που δεν θα επιλέξουν να ενταχτούν στο νέο πρόγραμμα.

Σε ποια κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η ανάπτυξη της περιοχής; Ποια πλεονεκτήματα και πώς εκτιμάτε ότι πρέπει να αξιοποιήσει;

Το Επιμελητήριο Χανίων προωθεί ως δεύτερο στρατηγικό άξονα του σχεδίου ανάκαμψης την ολοκληρωμένη ψηφιακή υποστήριξη της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας, υπό το πρίσμα του ραγδαίου μετασχηματισμού της παγκόσμιας οικονομίας, με καταλύτη τις πιεστικές συνέπειες της πανδημίας. Έτσι λοιπόν, οι ολοκληρωμένες μας υπηρεσίες προς τα μέλη μας σχεδόν στο σύνολό τους είναι ήδη ψηφιακές, πραγματοποιώντας ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση του στρατηγικού ψηφιακού μας σχεδιασμού, «Χανιά με Μέλλον». Παράλληλα, σε μια από τις πλέον κρίσιμες περιόδους για το αύριο της χανιώτικης επιχειρηματικής κοινότητας, εξαιτίας των σκληρών και πολυεπίπεδων συνεπειών της πανδημίας Covid-19, στο Επιμελητήριο ήδη προσφέρουμε δωρεάν ολοκληρωμένη, άμεση και ευέλικτη λύση καινοτομίας σε όσες χανιώτικες επιχειρήσεις δεν έχουν δημιουργήσει το δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop). Με τον τρόπο αυτό παρέχουμε στα μέλη μας ένα κρίσιμο εργαλείο για την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειάς τους.

Βεβαίως, οι ψηφιακές προκλήσεις της νέας εποχής είναι μεγάλες και ήδη εργαζόμαστε εντατικά για να συνάψουμε και νέες στρατηγικές συμμαχίες στον τομέα της τεχνολογίας με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον του χανιώτικου επιχειρείν, τις οποίες και θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε μέσα στους επόμενους μήνες.

Ποιες δράσεις-πρωτοβουλίες πρέπει να δρομολογηθούν για να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες της περιοχής, προς όφελος της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας;

Το Επιμελητήριο Χανίων, ως κρίσιμο αναπτυξιακό μοχλό της τοπικής οικονομίας, προωθεί –παρά το αντίξοο χρηματοοικονομικό περιβάλλον– την ολοκλήρωση στους επόμενους μήνες της στρατηγικής επένδυσης του Επιχειρηματικού Πάρκου, η οποία σήμερα βρίσκεται στο 80% της αποπεράτωσής της. Η κρίσιμη αυτή επένδυση, προϋπολογισμού 11,5 εκατομμυρίων ευρώ, ενταγμένη σε ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό στρατηγικό σχέδιο από το Επιμελητήριο, θα προσφέρει συγκριτικό πλεονέκτημα στα Χανιά, έναντι ανταγωνιστικών προορισμών, για προσέλκυση νέων σημαντικών επενδύσεων. Η εγκατάσταση 150 και πλέον επιχειρήσεων εκτιμάται ότι θα δημιουργεί κύκλο εργασιών στον κατασκευαστικό κλάδο άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ, με πρόβλεψη δημιουργίας 6.500 θέσεων εργασίας μη συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθούν για τη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Επιπροσθέτως, στον αναπτυξιακό στρατηγικό σχεδιασμό του Επιμελητηρίου Χανίων κρίσιμο ρόλο διαδραματίζει και η εξελισσόμενη επένδυση του Open Mall, προϋπολογισμού 1,6 εκατομμυρίου ευρώ, με τη σύμπραξη και του Δήμου Χανίων. Το ανοιχτό κέντρο εμπορίου, αναμορφώνοντας την καρδιά της πόλης μας (περιοχή της πλατείας 1866 και των πέριξ δρόμων), θα ωθήσει 117 χανιώτικες επιχειρήσεις που συμμετέχουν προς μια νέα αναπτυξιακή τροχιά, παρά το δυσμενές περιβάλλον της πανδημίας.

Κρίσιμος πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των Χανίων είναι ο τουρισμός. Την τελευταία πρωτοφανή χρονιά της υγειονομικής κρίσης, το Επιμελητήριο Χανίων ανέλαβε κι από πλευράς του το στρατηγικό μερίδιο που του αναλογούσε για να ενισχύσει την εξωστρέφεια της χανιώτικης τουριστικής αγοράς και να στείλει στην Ευρώπη και στην Ελλάδα ένα καθαρό και δυνατό μήνυμα-πρόσκληση προς κάθε υποψήφιο πελάτη, κάθε προβληματισμένο από την πανδημία ταξιδιώτη: «CΗΑΝΙΑ, Always Pure» («Χανιά, πάντοτε αγνά»). Αυτός ήταν ο τίτλος της στοχευμένης διαφημιστικής μας εκστρατείας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η οποία δημιουργήθηκε και έτρεξε την περασμένη πρωτοφανή σεζόν υπό αντίξοες υγειονομικά συνθήκες. Ξεπεράσαμε κατά πολύ τον στρατηγικό μας στόχο, κατορθώνοντας να επικοινωνήσουμε ψηφιακά προς 4.667.173 Ευρωπαίους και 580.000 Έλληνες ενεργούς ταξιδιώτες ότι η τουριστική αγορά των Χανίων είναι, όπως πάντοτε, υπέροχη, ανοιχτή και ασφαλής.