27oς economia Φοιτητικός Διαγωνισμός

Case Study

Shaping the Future Journey: ΤravelPoint, a DIY application

Τριανταφυλλοπούλου Αναστασία-Μαρία, Καππάτου Κλειώ, Ζάγκας Ιωάννης, Λεντής Απόστολος  

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

 

ΤravelPoint: Μια καινοτόμα ιδέα για τον τουρισμό

Δεδομένης της πανδημίας που έχει πλήξει τον πλανήτη μας από τον περασμένο Φεβρουάριο και παρακολουθώντας στενά την πορεία της οικονομίας, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι έχει πληγεί ανεπανόρθωτα η οικονομία της χώρας μας. Όντας γνωστό, ότι μία από τις βασικές πηγές εσόδων της Ελλάδας είναι ο τουρισμός, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, προσπαθήσαμε να σκεφτούμε καινοτόμους τρόπους αντιμετώπισης των επιμέρους ζητημάτων, που έχουν προκύψει από την κρίση της πανδημίας του COVID-19, έτσι ώστε να μπορέσει να «ανθίσει» ξανά η βιομηχανία του τουρισμού. Είναι πολύ σημαντικό, οι κάτοικοι μιας χώρας σαν την Ελλάδα, να επενδύουν στον τομέα εκείνον από τον οποίο βιοπορίζονται ως επί το πλείστων που, εν προκειμένω, δεν είναι άλλος από τον τουρισμό. Σε μια προσπάθεια αξιοποίησης καινοτόμων εργαλείων, υπό το πρίσμα των απαιτητικών συνθηκών και προϋποθέσεων που τίθενται από τους αρμόδιους φορείς για τον COVID-19, και με σκοπό να ανακάμψει ο τουρισμός σε ένα ασφαλές περιβάλλον, καταλήξαμε στην δημιουργία μίας εφαρμογής η οποία ονομάζεται TRAVELPOINT.

Η εφαρμογή αυτή στοχεύει στην ανάδειξη των περιοχών ή και χωρών λιγότερο δημοφιλών στο ευρύ κοινό, με αποτέλεσμα να αναδειχθούν και άλλα μέρη που κρύβουν ιδιαίτερες ομορφιές, να αποσυμφορηθούν μέρη τα οποία μάζευαν χιλιάδες κόσμου και τέλος, να ενισχυθούν οικονομικά οι τοπικές αγορές και επιχειρήσεις των εν λόγω περιοχών, ώστε να διαχέονται τα οφέλη του τουρισμού σε ολόκληρη την κοινότητα υποδοχής. Η παρούσα εφαρμογή καλείται να καλύψει όλες τις μορφές τουρισμού, σε διεθνές και εθνικό επίπεδο. Η ομάδα στόχος – χρήστες της εφαρμογής αυτής αναμένεται να έχουν ως κυρίαρχό κίνητρο την αναψυχή ή/και άλλα προσωπικά ενδιαφέροντα. Η εφαρμογή δεν εστιάζει στον επαγγελματικό τουρισμό. Ο βασικότερος στόχος της εφαρμογής αυτής είναι να προωθήσει τις κατάλληλες εναλλακτικές επιλογές ταξιδιού, λαμβάνονται υπόψη όλες τις ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ακόμα και στα άτομα τα οποία δεν έχουν τις απαραίτητες σχετικές γνώσεις. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από το προσαρμοσμένα καταναλωτικά προφίλ, τα οποία προκύπτουν από τα δεδομένα του εκάστοτε χρήση, όπως αναλύεται παρακάτω. Οι επιλογές αυτές αφορούν σε προτάσεις εναλλακτικών τρόπων διακοπών και δραστηριότητες που ουσιαστικά βασίζονται στο προφίλ του χρήστη και στα ενδιαφέροντά του.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ:

Η εφαρμογή TRAVELPOINT είναι αυτό που χρειάζεται κάποιος για να εξασφαλίσει, σε μεγάλο βαθμό, οργανωμένες, ξεκούραστες, ενδιαφέρουσες και εν τέλει αξέχαστες διακοπές, με τον ίδιο να γίνεται ο ταξιδιωτικός πράκτορας του εαυτού του, εφόσον η οργάνωση του ταξιδιού πραγματοποιείται από τον ίδιο μέσω της ψηφιακής αυτής εφαρμογής-πλατφόρμας (DIY – do it yourself). Συγκεκριμένα, μέσα από ένα φάσμα ερωτήσεων προς το χρήστη κατά εγγραφή ή την είσοδο του, η εφαρμογή θα προσφέρει δυνατότητες επιλογής ενός ή περισσότερων προορισμών, με βάση τις εναλλακτικές που θα προκύπτουν, από την επεξεργασία των συγκεντρωμένων απαντήσεων του χρήστη, με βάση το κίνητρο και τις προτιμήσεις του ταξιδιώτη στοχεύοντα στη μέγιστη ικανοποίησή του. Η παρούσα εφαρμογή ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες, διότι ουσιαστικά συνθέτει εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες για κάθε προφίλ ταξιδιώτη, προτείνοντας κορυφαίους προορισμούς, ώστε να του ταιριάζουν, χρησιμοποιώντας λέξεις «κλειδιά», οι οποίες βοηθούν στη σύνθεση ελκυστικών προτάσεων. Αφιερώνοντας ελάχιστο χρόνο μπορεί ένα άτομο, από όποιο σημείο και αν βρίσκεται, να εντοπίσει εύκολα και γρήγορα τον ιδανικό για εκείνον προορισμό, με βάση τις προσωπικές του ανάγκες και επιθυμίες. Κλείνοντας, η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη για κάθε είδους λειτουργικό σύστημα (Android, iOS) καθώς και σε κάθε είδους ηλεκτρονική συσκευή.

Η TRAVELPOINT αποτελεί μια καινοτομία στον χώρο του τουρισμού. Συγκεκριμένα, ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες διότι βοηθάει στην εύρεση ενός ιδανικού προορισμού. Με βάση τις απαντήσεις που έχει καταχωρήσει ο χρήστης στο σύστημα απαντώντας το σχετικό ερωτηματολόγιο, βρίσκει κανείς τον καλύτερο προορισμό για το ταξίδι του. Όλη αυτή η διαδικασία γίνετε σε ελάχιστο χρόνο και τα αποτελέσματα της επιλογής του προορισμού είναι άμεσα. Παράλληλα η εφαρμογή δεν έχει γεωγραφικούς περιορισμούς και αυτός είναι ένας ακόμη λόγος που την καθιστά πρωτοπόρα.

Το τελικό αποτέλεσμα του προορισμού ορίζεται λαμβάνοντας υπόψη τις απαντήσεις του ατόμου-χρήστη. Με άλλα λόγια η εφαρμογή λαμβάνει υπόψη τα ενδιαφέροντα, το κίνητρο δηλαδή για το οποίο θέλει το άτομο να ταξιδέψει, όπως για παράδειγμα η γνωριμία με τον πολιτισμό, την κουλτούρα ή τις γνωστές διεθνείς κουζίνες, ο τρόπος ψυχαγωγίας (μουσεία, εξερεύνηση, μουσική) και η ξεκούραση – ανανέωση του ατόμου. Τέλος, ο καθένας μπορεί πρόσβαση σε αυτή την εφαρμογή αφού η εγκατάσταση της είναι δωρεάν. Η TRAVELPOINT λοιπόν είναι μια, προσβάσιμη και φιλική προς τους χρήστες της, εφαρμογή που δύνανται να ικανοποιήσει εύκολα και γρήγορα τις ταξιδιωτικές ανάγκες των ατόμων που την εμπιστεύονται.

Ένα ψηφιακό κανάλι διανομής βιώσιμου τουρισμού

Στις μέρες μας τα κανάλια διανομής διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο σε μια επιχείρηση. Η δημιουργία του καναλιού διανομής αποτελεί μια σημαντική στρατηγική απόφαση marketing και η ανάπτυξη του Internet σε παγκόσμιο επίπεδο έδωσε ώθηση στις εφαρμογές και στην εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου στον τουριστικό κλάδο (Buhalis, 2004). Ο ρόλος των καναλιών διανομής είναι να πληροφορεί έγκυρα και έγκαιρα τους καταναλωτές ,να προωθεί και να παρουσιάζει προσφορές (email newsletters), να κρατάει επαφή με τους ήδη υπάρχον πελάτες (Customer Loyalty), δημιουργούνται προσφορές βασισμένες στις ανάγκες των πελατών. Επιπλέον, αναλαμβάνει τον επιχειρηματικό κίνδυνο και εξυπηρετεί αφού τελειώσει η συναλλαγή ο πελάτης (after sales service). Ο κλάδος του τουρισμού και της αναψυχής, λόγω της αυξημένης χρήσης διαδικτύου, είναι συνυφασμένος με το διεθνές ηλεκτρονικό εμπόριο. Επομένως, μέσω ιστοσελίδων των επιχειρήσεων, των προορισμών αλλά και των αντίστοιχων ψηφιακών εφαρμογών για κινητές συσκευές, οι καταναλωτές αποφασίζουν μεταξύ των εναλλακτικών επιλογών που τους παρέχονται και οργανώνουν μόνοι τους το ταξίδι τους (do it yourself – DIY). Η εφαρμογή TRAVELPOINT θα αποτελεί μια πηγή πληροφοριών για τον κάθε χρήστη του, έναν πλήρη ταξιδιωτικό οδηγό προσαρμοσμένο στις ανάγκες του, απ’ όπου κι αν βρίσκεται.

Το τουριστικό προϊόν αποτελεί μίγμα ποικίλων υπηρεσιών και προϊόντων, για παράδειγμα, φιλοξενία, μεταφορά, διάφορες δραστηριότητες και αγορά αγαθών. Με την ανάγκη του πελάτη για έγκαιρη και έγκυρη παροχή της κατάλληλης πληροφορίας την σωστή στιγμή, δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μεταξύ των τουριστικών επιχειρήσεων. Κατά συνέπεια, η εφαρμογή TRAVELPOINT παρέχει εύκολα και άμεσα τις κατάλληλες πληροφορίες για τον καταναλωτή, ως ένα σύγχρονο ψηφιακό κανάλι διανομής. Δίνεται έμφαση, μέσα από την εφαρμογή, στο προφίλ του πελάτη, στις ανάγκες του και στα ενδιαφέροντα του, επενδύοντας ουσιαστικά και όχι επιφανειακά, στο άτομο, σε αντίθεση με πολλές εφαρμογές που προτείνουν εναλλακτικές επιλογές με βάση το virality. Με αυτόν τον τρόπο δύνανται να αναδειχθούν και λιγότερο δημοφιλείς προορισμού. Όσο περισσότεροι «άγνωστοι» γεωγραφικοί προορισμοί αρχίζουν να προωθούνται, τόσο θα στηρίζονται οι τοπικές κοινωνίες και κατ’ επέκταση, η εφαρμογή θα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο με πολλαπλά οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους.

Τα στοιχεία που θα προωθεί η εφαρμογή είναι ελεγχόμενα όπως η τιμή, η έρευνα, το προϊόν, τα δίκτυα διανομής και η προώθηση χαρακτηριστικών της εφαρμογής. Τα μη ελεγχόμενα στοιχεία όπου θέλουν περισσότερη παρακολούθηση είναι οι πολιτικοί και νομικοί παράγοντες, το οικονομικό κλίμα και η ανταγωνιστική δομή. Τέλος, μέσω των social media, του marketing και των καναλιών διαμονής όσο εξελίσσονται θα γνωρίζουν όλο και περισσότερο το προφίλ του πελάτη και θα του προωθούν μηνύματα και προσφορές διαμορφωμένα βάσει των δεδομένων του όπου θα δημιουργήσει μία πιο άμεση σχέση (Contextual Marketing). Το Contextual Marketing, προσφέρει στον καταναλωτή αποδοτικότητα κόστους (στην οποία δεν απαιτείται τεράστια επένδυση), στοχευμένη επισκεψιμότητα, βελτίωση της εμπειρίας των πελατών δηλαδή να γίνεται πιο αποτελεσματικό marketing το οποίο δεν παρουσιάζεται σαν διαφήμιση αλλά σαν λύση προς τους πελάτες και ξέρει που απευθύνεται έτσι ώστε να γίνεται αποδεκτό το μήνυμα και όχι να απορρίπτεται.

Βασικοί στόχοι της εφαρμογής αυτής είναι πρωτίστως η ευκρίνεια των αποτελεσμάτων, δηλαδή να υπάρχουν εξακριβωμένα δεδομένα, για κάθε αποτέλεσμα που θα εμφανίζεται και με ποικιλία, για κάθε γεωγραφικό προορισμό, το οποίο θα παρουσιάζει μία ολοκληρωμένη εικόνα προς το χρήστη. Ως σύγχρονο ψηφιακό κανάλι διανομής, η εφαρμογή στοχεύει σε συνεργασίες με αεροπορικές εταιρίες ή άλλες επιχειρήσεις μεταφορών, ξενοδοχεία, πρακτορεία και άλλου είδους προμηθευτές, έτσι ώστε να συντίθεται το ταξιδιωτικό πακέτο και να προωθούνται προσφορές και πληροφορίες από την εκάστοτε επιχείρηση στο χρήστη μέσω της TRAVELPOINT. Τέλος, η εφαρμογή στοχεύει και σε επιπλέον συνεργασίες με τοπικές επιχειρήσεις, οργανισμούς και φορείς που διοργανώνουν εκδρομές και δραστηριότητες σε διάφορα αξιοθέατα, μουσεία, χώρους παραστάσεων και εκδηλώσεων ή εκθέσεων, για κάθε γεωγραφικό προορισμό. Εν ολίγοις, θα παραθέτει μία ευρεία γκάμα πληροφοριών με τα μέρη τα οποία μπορεί να επισκεφτεί ένας τουρίστας, τις τιμές στις οποίες προσφέρονται οι υπηρεσίες που επιθυμεί να καταναλώσει και επιπλέον θα του δίνεται η δυνατότητα να κάνει κράτηση στα εν λόγω προϊόντα και υπηρεσίες πολύ γρήγορα και άμεσα μέσω της εφαρμογής.

Οικονομική διάσταση

Αναφορικά με τα οικονομικά της εφαρμογής, παρατίθενται περιληπτικά τα στοιχεία που θα συμπεριληφθούν στην κατάρτιση προϋπολογισμού εσόδων-εξόδων, ώστε να καταστεί βιώσιμη η TRAVELPOINT. Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται αναφορά στις πιθανές πηγές εσόδων της πλατφόρμας, όπως επίσης και στα έξοδα που αναμένεται να δαπανηθούν για τη δημιουργία και λειτουργία της. Στα έσοδα σημαντικό παράγοντα προστιθέμενης αξίας αποτελεί το merchandising, δηλαδή η επιλογή των κατάλληλων τεχνικών και μεθόδων πώλησης προϊόντων από άλλους προμηθευτές. Επιπλέον, βασικός παράγοντας εσόδων για την εφαρμογή είναι η προμήθεια (Commission), δηλαδή το χρηματικό ποσό που θα καταβάλλεται για την παροχή της υπηρεσίας της εφαρμογής, εφόσον πραγματοποιηθεί κάποια κράτηση προϊόντος ή υπηρεσίας. Τέλος, εξίσου σημαντικός παράγοντας εσόδων αναμένεται να είναι οι χορηγίες-συνεργασίες με εταιρείες ή οργανισμούς, που θα τους δίνεται η δυνατότητα να προωθούν και να διανέμουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους, μέσα από την ΤRAVELPOINT. Από την άλλη πλευρά, στα έξοδα υπάρχουν δύο βασικοί παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψιν προκειμένου η εφαρμογή να υλοποιηθεί. Ο πρώτος βασικός παράγοντας είναι το κοστολόγιο, δηλαδή το σύνολο των δαπανών για την δημιουργία της εφαρμογής, ενώ ο δεύτερος παράγοντας είναι οι δαπάνες οι οποίες χρειάζονται για την λειτουργία της.

Το αρχικό κεφάλαιο για τη δημιουργία και τη φιλοξενία της εφαρμογής δεν αναμένεται να ξεπερνά ένα ποσό της τάξης των 5000 ευρώ. Από προσωπικό θα χρειάζεται ένας ερευνητής (data analyst), ένας υπεύθυνος GDPR για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των πιθανών πελατών, ένας προγραμματιστής για την δημιουργία της εφαρμογής, που θα εργαστεί full-time για ένα χρονικό διάστημα περίπου τριών μηνών μέχρι την ολοκλήρωση της εφαρμογής και έπειτα ως part-time για την συντήρηση της και για ότι updates απαιτούνται και χρειάζονται. Ένας ειδικός σύμβουλος στον τομέα του τουρισμού για τον ποιοτικό έλεγχο ανάλυσης δεδομένων και ίσως χρειαστεί και ένας κοινωνιολόγος για να παρατηρεί τις συμπεριφορές των τουριστών προκειμένου να υπάρχει μια κατατόπιση στο που θα επικεντρώνεται η εφαρμογή και ένας λογιστής για τα οικονομικά ζητήματα.

Επιπροσθέτως, εκτός από τα έσοδα και τα έξοδα, χρειάζεται να γίνει αναφορά και στις διαδικασίες πληρωμών. Τα τελευταία χρόνια με την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και με έναυσμα την εξάπλωση της πανδημίας του Covid-19 σε όλον τον πλανήτη και των αυξημένων παγκόσμιων οικονομικών αβεβαιοτήτων, έχουν αναπτυχθεί νέοι και πιο σύγχρονοι τρόποι πληρωμών οι οποίοι εξυπηρετούν στο έπακρο το χρήστη των ψηφιακών εφαρμογών, μέσω οποιασδήποτε ηλεκτρονικής συσκευής εκείνος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει, σε ένα απόλυτα ασφαλές δίκτυο πληρωμών. Η χρήση των χρηματοοικονομικών συναλλαγών FINTECH προσφέρει στους καταναλωτές ασφάλεια όταν συναναστρέφονται με άλλα άτομα και χρησιμοποιείται από αυτούς κατά κύριο λόγο για να την εξοικονόμηση χρημάτων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να θεωρείται περισσότερο αποτελεσματική συγκριτικά με το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα (Vasenska et al, 2021). Ως εκ τούτου, η TRAVELPOINT έχει ως στόχο να χρησιμοποιήσει ένα τέτοιο δίκτυο, προκειμένου να πραγματοποιούνται κάθε είδους πληρωμές με ασφάλεια μέσα από την εφαρμογή.

Χτίζοντας το προφίλ του χρήστη

Όπως έχει προαναφερθεί η εφαρμογή αυτή βασίζεται σε ένα ερωτηματολόγιο. Παρακάτω υπάρχει ένα δείγμα αυτού του ερωτηματολογίου, όπου οι χρήστες καλούνται να δώσουν μία ή και περισσότερες απαντήσεις, ανάλογα με τη φύση της ερώτησης, έτσι ώστε το σύστημα να μπορέσει να βγάλει όσο το δυνατόν πιο ακριβές αποτέλεσμα γίνεται, σε όρους ταξιδιωτικών εναλλακτικών επιλογών.

Ενδεικτικές ερωτήσεις που προορίζονται για τη δημιουργία του προφίλ του χρήστη (υπάρχει η δυνατότητα τροποποίησής του προφίλ του χρήστη σε μεταγενέστερο χρόνο):

  1. Φύλο:
  • Άντρας
  • Γυναίκα
  1. Τι ηλικία έχετε;
  • Κάτω από 18
  • 20-30
  • 30-40
  • 40-50
  • 50-60
  • Άνω των 60
  1. Τι επαγγέλλεστε;
  • Μαθητής
  • Φοιτητής
  • Εργαζόμενος
  • Συνταξιούχος
  • Άνεργος
  1. Τι budget είστε διατεθειμένοι να ξοδέψετε;

(Θα υπάρξει διαμορφωμένη μπάρα που θα αναγράφονται χρηματικά ποσά)

 

Ενδεικτικές ερωτήσεις που εμφανίζονται στο χρήστη κατά τη διαδικασία ανεύρεσης του ιδανικότερου προορισμού:

  1. Τι εποχή επιθυμείτε να έχει ο προορισμός στον οποίο θέλετε να ταξιδέψετε;
  • Χειμώνας
  • Άνοιξη
  • Φθινόπωρο
  • Καλοκαίρι
  1. Ποιος είναι ο σκοπός του ταξιδιού σας;
  • Αναψυχή
  • Αθλητικός Τουρισμός
  • Αγροτουρισμός
  • Ιαματικός Τουρισμός
  • Χειμερινός Τουρισμός
  • Εθελοντικός Τουρισμός
  • Περιβαλλοντικός Τουρισμός
  1. Θα ταξιδέψετε:
  • Μόνος
  • Με οικογένεια
  • Με παρέα φίλων
  • Group
  • Σύντροφος
  • Κατοικίδιο
  1. Θα ταξιδέψουν μαζί σας παιδιά;
  • Ναι
  • Όχι
  1. Με ποιο μεταφορικό μέσο προτιμάτε να ταξιδέψετε;
  • Αεροπλάνο
  • Τρένο
  • Λεωφορείο
  • Πλοίο
  • ΙΧ αυτοκίνητο (ενοικιαζόμενο ή ιδιόκτητο)
  1. Τι μέρη προτιμάτε να επισκεφθείτε;
  • Πόλεις
  • Βουνά, φαράγγια, λίμνες, ποτάμια
  • Παραθαλάσσια θέρετρα
  • Νησιά ήσυχα
  • Νησιά κοσμοπολίτικα
  1. Πως επιθυμείτε να αξιοποιήσετε τον χρόνο σας στον προορισμό που θα επισκεφθείτε;
  • Αρχαιολογικοί χώροι
  • Εξωτερικές δραστηριότητες
  • Διεθνής κουζίνες
  • Καλλιτεχνικές εκδηλώσεις
  • Πάρκα αναψυχής

Η δημιουργία των ερωτήσεων βασίστηκε σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε τουρίστες, με τίτλο «QUESTIONNAIRE FOR TOURISTS».

Εν κατακλείδι, με την υλοποίηση της εφαρμογής, που παρουσιάστηκε αναλυτικά παραπάνω, αυτό που αναμένεται είναι η επίτευξη της ανάπτυξης μιας ακόμα πτυχής του τουρισμού, εκείνη των λιγότερων δημοφιλών περιοχών, πρωτίστως στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση στο εξωτερικό, επιτυγχάνοντας έτσι την δημιουργία νέων επαγγελματικών και επενδυτικών ευκαιριών.

 

ΠΗΓΕΣ:

  1. Buhalis, D. (2004). eAirlines: strategic and tactical use of ICTs in the airline industry. Jour-nal of Information and Management, Vol. 41 (7), pp.805-825. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378720603001277?via%3Dihub

 

  1. Contextual Marketing Explore the Strategy of Contextual Marketing. (2020, November 16). Ανακτήθηκε από: https://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/contextual-marketing/#section-0

 

  1. Fahy, J. & Jobber, D. (2014). Αρχές Μάρκετινγκ. Εκδόσεις Κριτική.

 

  1. Merchandising-Η τέχνη της υπεροχής στο σημείο πώλησης. (2017, May 4) Ανακτήθηκε από: https://ingroup.gr/shmasia-merchandising/

 

  1. Ευρετήριο Οικονομικών Όρων. Προμήθεια (Commission). Ανακτήθηκε από:https://www.euretirio.com/promitheia-commission/

 

  1. Vasenska, I., Dimitrov, P., Koyundzhiyska-Davidkova, B., Krastev, V., Durana, P. and Poulaki I. (2021) Financial Transactions Using FINTECH during the Covid-19 Crisis in Bulgaria. Ανακτήθηκε από: https://www.mdpi.com/2227-9091/9/3/48

 

  1. QUESTIONNAIRE FOR TOURISTS. Ανακτήθηκεαπό: https://www.surveymonkey.com/r/Quest_tourists_english

 

  1. Δημητριάδης, Σ. & Μπάλτας, Γ. (2003). Ηλεκτρονικό Εμπόριο και Μάρκετινγκ. Αθήνα: Rosili.