Οικονομική Επιθεώρηση, Απρίλιος 2021, τ. 1005

ΕΛΛAΔΑ 1821-2021 • ΚΡΗΤΗ του Γιώργου Μανέττα gmtmanettas@gmail.com

Πώς χτίσθηκε το success story των κρητικών εξαγωγών

Οι εξαγωγές αποτελούν ισχυρό χαρτί για την Κρήτη. Με αγροδιατροφικά προϊόντα που διακρίνονται για την υψηλή ποιότητα και τη μοναδικότητά τους, με κορωνίδα το ελαιόλαδο, έχει ξεχωρίσει στον παγκόσμιο εξαγωγικό στίβο πάρα τον τεράστιο ανταγωνισμό. Πρόκειται για έναν πραγματικό άθλο, εάν αναλογισθεί κανείς ότι πρόκειται για… νησί, όπου οι μεταφορές είναι κατά τεκμήριο δυσκολότερες και πιο κοστοβόρες για τις επιχειρήσεις σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα. Ωστόσο, οι Κρήτες έχουν πετύχει κάτι που σπάνια συναντάται σε άλλα μέρη της χώρας. Έχουν καταφέρει να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να κινηθούν συντεταγμένα όσον αφορά την προώθηση των προϊόντων τους στο εξωτερικό. Άφησαν στην άκρη τις διαφορές τους και οικοδόμησαν ένα διακριτό brand name, το οποίο αποκτά όλο και περισσότερους υποστηρικτές στη διεθνή αγορά. Συνειδητοποίησαν πως έπρεπε να απαλλαγούν από την κατάρα που κατατρέχει το έθνος μας, του ατομισμού και της διχόνοιας, και έγιναν παράδειγμα προς μίμηση για τις υπόλοιπες Περιφέρειες, οι οποίες στη συνέχεια ακολούθησαν τα βήματά τους…

 

Αυτό, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης Αλκιβιάδη Καλαμπόκη, είναι το μεγάλο μυστικό πίσω από το εξαγωγικό success story της Κρήτης. «Μία από τις μεγάλες επιτυχίες ήταν ότι καταφέραμε να ενώσουμε τις δυνάμεις… Από το 2011, πριν από την εφαρμογή του Καλλικράτη, αναρτήσαμε στις διεθνείς εκθέσεις την πινακίδα με Region of Crete και αξιοποιήσαμε τις επιταγές του περιφερειακού μάρκετινγκ», σημειώνει χαρακτηριστικά. Έκαναν, με άλλα λόγια, αυτό που έκαναν για πολλά χρόνια οι Ιταλοί, με εντυπωσιακά αποτελέσματα όσον αφορά τη διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης. Ο Α. Καλαμπόκης, ο οποίος συνέβαλε τα μέγιστα στην προσπάθεια αυτή, αισθάνεται ικανοποιημένος που τα βήματα της Κρήτης ακολούθησαν και άλλες Περιφέρειες της χώρας μας. «Σήμερα», όπως λέει, «έχουν αναρτήσει αντίστοιχες πινακίδες και οι υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας. Εξίσου ενδεικτικό της πρωτοφανούς ενότητας που επιδεικνύουν οι κρητικοί παραγωγοί του αγροδιατροφικού τομέα είναι και η πρωτοβουλία τους να κατοχυρώσουν το κρητικό ελαιόλαδο ως ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη). Μάλιστα, παρά τις αντιδράσεις του ΣΕΒΙΤΕΛ, επιμένουν πως πρέπει να τυποποιείται αποκλειστικά εντός των ορίων της κρητικής επικράτειας. Και δεν είναι μόνο ο πρωτογενής τομέας, καθώς ανάλογο δυναμισμό επιδεικνύει και ο κλάδος των χημικών και πλαστικών ειδών, με τη βιομηχανία Πλαστικά Κρήτης της οικογένειας Λεμπιδάκη να κρατάει τα ηνία. Το μέλλον των κρητικών εξαγωγών φαντάζει αισιόδοξο – αρκεί, σύμφωνα με τον Α. Καλαμπόκη, να γίνουν κάποιες διορθωτικές παρεμβάσεις που αφορούν το μέτωπο της ρευστότητας και των φοροαπαλλαγών, αλλά και την επιμόρφωση της νέας γενιάς των εξαγωγέων. Τα μηνύματα είναι πολύ ενθαρρυντικά, αφού ακόμη και την περσινή δύσκολη χρονιά οι κρητικές εξαγωγές κατέγραψαν αύξηση μεγαλύτερη από την αύξηση του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, η οποία οριακά άγγιξε το 3%. Ανοδικά προβλέπεται να κινηθεί και η φετινή χρονιά, με δεδομένο ότι η παραγωγή ελαιολάδου, που συνεισφέρει το 32% των κρητικών εξαγωγών, αναμένεται αισθητά καλύτερη από την προηγούμενη περίοδο.