27ος economia Φοιτητικός Διαγωνισμός

CASE STUDY

TRAYWAY ™

Θωμαΐδης Δημήτριος

ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ

Περιγραφή της ιδέας :

Η Trayway είναι μια εφαρμογή ιχνηλασίας ατόμων.

Η εφαρμογή θα βρίσκεται εγκατεστημένη σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κινητές συσκευές (smartphones), υπολογιστές ταμπλέτες (tablets) και εξωτερικά “gadgets” όπως “smartwatches”. Σε δεύτερο χρόνο ενδέχεται να επεκταθεί και σε άλλες συσκευές, όσο αυτές με την σειρά τους εξελίσσονται και καθίσταται έτσι δυνατή η σύνδεση τους με το διαδίκτυο (λόγου χάρη αυτοκίνητα). Κάποιες από τις δυνατότητες που θα προσφέρει είναι ότι με το πάτημα ενός εικονικού κουμπιού θα στέλνει απευθείας ένα μήνυμα (τύπου “alert”) σε ένα άτομο που έχει ορίσει ο χρήστης ή μια ειδοποίηση στο κινητό του εάν υπάρξει κάποιο πρόβλημα (π.χ. απειλή). Η ειδοποίηση αυτή θα περιέχει πιθανόν ένα μήνυμα της επιλογής του και την τοποθεσία του. Επίσης, οι χρήστες θα μπορούν να βλέπουν, ο ένας για τον άλλον, στίγματα τοποθεσίας, αφίξεις σε προορισμούς, ειδοποιήσεις όταν περνάνε απροβλημάτιστα από επικίνδυνα σημεία ή ζώνες καραντίνας και άλλες παρόμοιες λειτουργίες.

 

Η “Trayway” σήμερα :

Η εφαρμογή βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης (δεν έχει λανσαριστεί ακόμα στην αγορά). Έχουν μελετηθεί όλες οι παράμετροι που αναφέρονται παρακάτω, ενώ έχει επίσης αποτελέσει δύο φορές περιεχόμενο παρουσίασης τύπου “Pitching”, πρωτίστως για ένα διασυνοριακό πρόγραμμα (EMPLOYOUTH | Interreg IPA CBC) και δευτερευόντως για ένα μάθημα της σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (Δ.Π.Θ) με τίτλο «Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα».

 

Η ιστορία πίσω από το όνομα της εφαρμογής :

Η ονομασία προέκυψε μετά από τροποποίηση της σύνθετης λέξης που αποτελείται από τα συνθετικά Trace (= ίχνος στα αγγλικά ) + Way (= δρόμος στα αγγλικά ). Δευτερεύουσα επήρεια αποτέλεσε επίσης η αγγλική λέξη “Treyway”, η οποία αποτελεί συνθηματικό καλλιτέχνη – «ράπερ», ιδιαίτερα γνωστή λέξη σε όσους τον ακούν, δηλαδή κατά κόρον στους νέους.

 

Το πρόβλημα που η εφαρμογή καλείται να επιλύσει :

Ουκ ολίγες φορές παρατηρούνται ειδεχθή εγκλήματα στις σημερινές κοινωνίες. Αυτά λόγου χάρη είναι υποθέσεις τρομοκρατίας, ανθρωποκτονίες και απαγωγές, βιασμοί κ.α. Δυστυχώς μέχρι σήμερα, δεν έχει βρεθεί ο τρόπος να εκλείψουν πλήρως τα εγκλήματα αυτά. Η εφαρμογή λοιπόν στοχεύει στην εύρεση του τρόπου αυτού.

 

Ο στόχος της εφαρμογής :

Ο κύριος στόχος της εφαρμογής είναι να μειώσει ή να εξαλείψει εγκλήματα όπως απαγωγές ή παρόμοια συμβάντα, ιδιαίτερα σε παιδιά ή άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και να μειώσει τον φόβο για αυτά. Αποβλέπει κυρίως να απευθυνθεί σε άτομα που κατευθύνονται προς έναν προορισμό, όπως όταν γυρνάνε σπίτι μετά από βραδινή έξοδο, όταν μετακινούνται σε επικίνδυνες περιοχές κ.α. χωρίς ωστόσο αυτό να είναι δεσμευτικό. Η κύρια λειτουργία της λοιπόν, είναι η διαμοίραση πληροφοριών μεταξύ δύο ή και περισσότερων χρηστών. Απώτερος σκοπός είναι να μπορεί ο χρήστης να πηγαίνει άφοβα στη δουλειά του, να μπορεί να γυρίζει χωρίς ανησυχία σπίτι του. Να νιώθει γενικά το αίσθημα της ασφάλειας οπουδήποτε και αν βρίσκεται και να μειωθεί η εγκληματικότητα μέσα από την εξάλειψη των προαναφερθέντων εγκλημάτων καθώς και του χρόνου που χρειάζεται να βρεθεί ο αγνοούμενος.

 

Η τεχνολογία πίσω από την Trayway :

Προαιρετικά θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και εξωτερικά gadget (όπως εξάρτημα τύπου “smartwatch”) το οποίο θα έχει όλες τις λειτουργίες ενός τυπικού “smartwatch” συν μια λειτουργία εν ονόματι “Panic Button” με το πάτημα του οποίου θα εκτελείται η παραπάνω λειτουργία αντί του εικονικού κουμπιού της εφαρμογής. Έτσι, θα προσδίδεται αμεσότητα και σιγουριά για την εκτέλεση της διαδικασίας.

Ως προς την υλοποίηση, αρχικά θα δημιουργηθεί μια υπηρεσία υπολογιστικού νέφους (Cloud), στην οποία η καταχώρηση δεδομένων, θα βασίζεται κατά κόρον στο στίγμα του GPS των χρηστών και στα δεδομένα κινητής του (Internet Data) . Τo cloud λοιπόν, θα εξυπηρετεί τον τελικό χρήστη αυτοματοποιώντας διαδικασίες και παρέχοντας ευκολίες και ευελιξίες. Τα ηλεκτρονικά μέσα που ενσωματώνει το smartphone, όπως οι αισθητήρες, το λογισμικό και η σύνδεση σε δίκτυα (τα οποία πλέον απαρτίζουν και άλλες συσκευές όπως smartwatches) θα αποτελέσουν το Internet of Things της παρούσης καινοτομίας. Ουσιαστικά δηλαδή, μια ποικιλία ηλεκτρονικών συσκευών θα συνδέονται μεταξύ τους με κοινό απώτερο σκοπό, την μείωση της εγκληματικότητας.

Ως προς την διεκπεραίωση των λειτουργιών που συσχετίζονται με το υπολογιστικό νέφος “Cloud” η εφαρμογή θα εκμεταλλεύεται τα πρωτοποριακά ασύρματα συστήματα 5G καθώς και το καινοτόμο δορυφορικό δίκτυο της SpaceX εν ονόματι “Starlink”. Αυτά με την πάροδο του χρόνου γίνονται αναπόσπαστα κομμάτια των ηλεκτρονικών συσκευών που όλοι διαθέτουμε. Μέσω των ασύλληπτων ταχυτήτων μεταφοράς δεδομένων που προσφέρονται από αυτά, ο χρήστης θα μπορεί να αποστέλλει σχεδόν ακαριαία δεδομένα στο Cloud από όπου και θα είναι προσβάσιμα για τους υπόλοιπους επιλεγόμενους χρήστες, σε πραγματικό χρόνο. Αυτά τα δεδομένα πιθανώς θα είναι στίγματα τοποθεσίας ή ειδοποιήσεις για ενδεχόμενη απειλή ώστε να καθιστά χρήστες σε ετοιμότητα ή ακόμα και ορισμός κάποιας περιοχής σε ζώνη καραντίνας. Στο Cloud αυτό, συνδεδεμένα θα είναι και τα εξωτερικά gadget.

Επιπροσθέτως, σαν δευτερεύουσα λειτουργία, το “gadget” θα μπορούσε να αποστέλλει ειδοποίηση και όταν ο χρήστης έφευγε πολύ μακριά από το σπίτι του (ή γενικά από μια τοποθεσία που θα είχε προηγουμένως ορίσει ο ίδιος). Η συγκεκριμένη λειτουργία θα ήταν πολύ χρήσιμη για άτομα με γεροντική άνοια και θα συνέβαλε στην έγκαιρη εύρεση τους ή ακόμα και στην μείωση των εξαφανίσεων.

 

Ο ανταγωνισμός :

Αυτήν την στιγμή υπάρχουν παρόμοιες εφαρμογές στην αγορά, ωστόσο καμία δεν έχει τόσο ανεπτυγμένες δυνατότητες. Επίσης, οι υπάρχουσες εφαρμογές στοχεύουν κυρίως στην ιχνηλασία για άλλους σκοπούς παρά για την αποτροπή ειδεχθών εγκλημάτων.

Καμία εφαρμογή επίσης δεν χρησιμοποιεί εξωτερικά “gadgets” και δεν κάνει τέτοια χρήση υπηρεσιών “Cloud” και του “Internet Of Things”.

 

Η καινοτομία πίσω από την εφαρμογή :

Η Trayway, με βάση τα τωρινά δεδομένα της αγοράς, είναι η πρώτη εφαρμογή ιχνηλασίας που στοχεύει στην δημιουργία κοινότητας. Ουσιαστικά, αποτελεί τον πρωτοπόρο του κλάδου αυτού, αποβλέποντας μέσω της χρήσης του υπολογιστικού νέφους (Cloud Computing), των ασύρματων δικτύων πέμπτης γενιάς (5G), του δορυφορικού δικτύου της SpaceX (Starlink) καθώς και του διαδικτύου των πραγμάτων (Internet of Things (IoT)) στην δημιουργία μιας κοινότητας, που θα συμβάλλει στην αλληλοβοήθεια μεταξύ των χρηστών της. Είναι επίσης η πρώτη εφαρμογή ιχνηλασίας που αποβλέπει στην δημιουργία οικοσυστήματος μέσω αλληλένδετης σύνδεσης smartphone και εξωτερικών συσκευών (gadgets), θέτοντας έτσι νέα όρια διαλειτουργικότητας.

 

Η ομάδα γύρω από την εφαρμογή :

Κάποια από τα κυριότερα στελέχη θα απαρτίζονται από προγραμματιστές και άτομα του κλάδου Information Technology (IT), οι οποίοι καλούνται να αναπτύξουν την εφαρμογή. Η ομάδα επίσης θα περιλαμβάνει δικηγόρους, κυρίως για ότι αφορά την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων, την κατοχύρωση ευρεσιτεχνιών – «πατεντών», εμπορικών σημάτων κ.α. Άτομα του Μάρκετινγκ θα δίνουν επίσης τον παρόν τους και θα καλούνται να προωθήσουν και να κάνουν την εφαρμογή γνωστή στο ευρύ κοινό.

 

Οι κύριοι συνεργάτες :

Πέρα λοιπόν από το προσωπικό που την απαρτίζει, η εφαρμογή αποβλέπει και σε συνεργασίες με τρίτους. Αυτοί θα μπορούσαν να είναι στελέχη εταιριών που παράγουν “gadget” ώστε αυτά να τροποποιηθούν κατάλληλα προκειμένου η Trayway να τα εκμεταλλευτεί. Άλλοι συνεργάτες θα μπορούσαν να είναι στελέχη της αστυνομίας που θα συνεργαζόντουσαν με την εφαρμογή σε πραγματικό χρόνο.

 

Κανάλια διανομής :

Το κύριο κανάλι διανομής της εφαρμογής θα είναι οι ψηφιακές εφαρμογές διανομής λογισμικού όπως το Google Play store και το Apple App store μέσω των οποίων θα μπορεί κανείς να κατεβάσει την εφαρμογή (πιθανώς) δωρεάν στο κινητό του εύκολα και γρήγορα.

 

Σχέσεις πελατών :

Επιθυμούμε οι σχέσεις μας με τους πελάτες να είναι μακροπρόθεσμες (long-term relations). Αυτό σημαίνει μια μακροχρόνια και ίσως ακόμη και βαθιά σχέση μεταξύ της εταιρείας και του πελάτη. Στόχος μας είναι η εταιρεία να αλληλοεπιδρά με τον πελάτη σε επαναλαμβανόμενη βάση, μέσω έμμεσου και άμεσου feedback και έτσι να χτιστεί σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ μας. Επίσης σταδιακά και με τον χρόνο καθώς πληθαίνουν οι χρήστες της εφαρμογής επιθυμία μας είναι να δημιουργηθεί και η κοινότητα (ένα community) όπου θα μπορούν να συνεισφέρουν όλοι οι χρήστες με σχόλια και feedback επί της εφαρμογής. Επιπρόσθετα, θα ήταν εκπληκτικό σε περίπτωση που κάποιος πατήσει το κουμπί και χρειαστεί βοήθεια, να μπορούν και άλλοι χρήστες της εφαρμογής να επέμβουν και να παράσχουν βοήθεια, παραδείγματος χάριν όσοι βρίσκονται κοντά στο σημείο και μπορούν να φανούν χρήσιμοι. Αυτό επιτυγχάνεται σχεδόν αποκλειστικά μέσω της κοινότητας (community) που θέλουμε να αναπτύξουμε και έτσι αυξάνεται η ασφάλεια της περιοχής, αλλά και τα ποσοστά επιτυχίας της εφαρμογής. Θα ήταν επίσης ωραίο να υπήρχε και ένα σύστημα ανταμοιβής, το οποίο θα προσέφερε δώρα (λόγου χάρη μέσω χορηγών) στα μέλη που συμπληρώνουν συγκεκριμένους στόχους (π.χ. έναν ελάχιστο αριθμό βημάτων χρησιμοποιώντας την εφαρμογή κ.α.).

 

Πελατολόγιο :

Όλοι οι χρήστες Smartphone (ή άλλης κινητής συσκευής που υποστηρίζει λογισμικό smartphone) μπορούν να κάνουν χρήση της εφαρμογής ανεξαρτήτου ηλικίας, φύλου, εθνικότητας κ.α. Η εφαρμογή δεν στοχεύει σε συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς ωστόσο αναμένεται να χρησιμοποιηθεί περισσότερο από ευπαθέστερες κοινωνικές ομάδες. Πρωτίστως όμως άτομα που έχουν καλές σχέσεις με την τεχνολογία και δη τα κινητά και τα gadgets χωρίς να εξαιρούνται οι υπόλοιποι. Άτομα τα οποία βρίσκονται συχνά σε επικίνδυνες καταστάσεις. Άτομα τα οποία διαμένουν ή έχουν συχνές κινήσεις σε επικίνδυνες περιοχές. Άτομα τα οποία μεταφέρουν φορτίο που θεωρείται ευάλωτο, είναι αξίας και μπορεί να κλαπεί. Άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που δεν έχουν κάποιο συνοδό ή άτομα με άνοια π.χ. νόσο του Alzheimer όπου μπορούν να χαθούν πολύ εύκολα. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από παιδιά που περνούν πολλές ώρες μακριά από το σπίτι τους. Τα προαναφερθέντα ωστόσο είναι όλα ενδεικτικά. Σκοπός της εφαρμογής είναι να προσφέρει το αίσθημα της ασφάλειας στο ευρύ κοινό.

 

 

Τα έσοδα που αποκομίζονται από την όλη δραστηριότητα :

  • Πώληση παραγόμενων από εμάς gadget (όπως smartwatches) (σε μελλοντικό στάδιο)
  • Έσοδα λόγω απόκτησης της συνδρομητικής υπηρεσίας της εφαρμογής “PREMIUM”, η οποία προσφέρει στο αγοραστικό κοινό της ανεπτυγμένες δυνατότητες μετά καταβολής μηνιαίου αντιτίμου.
  • Έσοδα μέσω χορηγών ή/και συνεργατών που επιλέγουν τις υπηρεσίες μας για διαφήμιση.

 

 

Βιβλιογραφία

 

[1]. Analytics Insight, Distinguishing Cloud Computing and Edge Computing in the Digital Age, by Vivek Kumar, www.analyticsinsight.net

[2]. Υπολογιστικό Νέφος (Cloud Computing), ΕΠΣΕΤ, www.epset.gr

[3]. Internet of Things σε απλά Ελληνικά, συντάκτης i-TECH4u.gr, www.itech4u.gr