οι ιδρυτές της Valuelenz, Τζένη Ταντίδου και Πάνος Κωνσταντινίδης

μιλάνε στη Μαρίνα Πρωτονοταρίου

Οικονομική Επιθεώρηση, Ιούλιος 2022, τ.1020

STARTUPS

Σε μια εποχή όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο κυριαρχεί, μεγάλη πρόκληση για τα φυσικά καταστήματα είναι να κάνουν με επιτυχία το πέρασμα στον ψηφιακό κόσμο. Πώς όμως μπορούν να συνδυάσουν τα πλεονεκτήματα ενός φυσικού καταστήματος με αυτά ενός ηλεκτρονικού;

Η Valuelenz έχει τους τρόπους και τους υποδεικνύει στους πελάτες της. Αν και στα πρώτα της βήματα, έχει σημαντικό πελατολόγιο και ακόμη μεγαλύτερα σχέδια.

Τι προσφέρει η πλατφόρμα σας στις επιχειρήσεις λιανικής; Με ποιες εταιρείες συνεργάζεστε;

Η Valuelenz είναι η πιο εξελιγμένη πλατφόρμα υβριδικού εμπορίου. Κι αυτό γιατί είναι η μοναδική πλατφόρμα παγκοσμίως που αντιμετωπίζει τα προβλήματα των αγορών (shopping) τόσο μέσα στα φυσικά καταστήματα όσο και στα e-shops, συγκεντρώνοντας τα καλύτερα κι από τους δύο αυτούς κόσμους, που ακόμα και σήμερα παραμένουν αυστηρά διαχωρισμένοι.

Στα φυσικά καταστήματα μας λείπουν πολλές δυνατότητες που θεωρούμε αυτονόητες στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Με το Valuelenz, απλά με το κινητό μας, χωρίς να κατεβάσουμε κάποια εφαρμογή, μπορούμε στο φυσικό κατάστημα:

  • Να λάβουμε πλούσια πληροφόρηση για οποιοδήποτε προϊόν μάς ενδιαφέρει, όπως προδιαγραφές, φωτογραφίες, βίντεο, κ.τ.λ., απλώς σκανάροντας το barcode ή το QR code του
  • Να προσθέσουμε το προϊόν στο ψηφιακό καλάθι της Valuelenz
  • Να πάρουμε άμεσα προσωπικές προσφορές, με ειδικές εκπτώσεις ή άλλα οφέλη, όπως πόντους loyalty, για εκείνα τα προϊόντα που σκανάρουμε
  • Να κάνουμε μόνοι μας checkout και να πληρώσουμε με το κινητό, χωρίς να περάσουμε από το ταμείο. Κι έτσι, με το εύχρηστο Scan-Pay-Go της Valuelenz, γλιτώνουμε την αναμονή σε ουρές.
  • Και, φυσικά, έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε τα ψώνια μας μαζί μας ή να ζητήσουμε να μας αποσταλούν στη διεύθυνση που θα δηλώσουμε.
  • Όλα αυτά, βολικά, γρήγορα, πλήρως ανέπαφα και με ασφάλεια.

Από την άλλη, στα e-shops βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια πληθώρα προϊόντων και πρέπει να διαβάζουμε ατελείωτες κριτικές και σχόλια, μέχρι να εντοπίσουμε το προϊόν που μας ταιριάζει. Αλλά και πάλι, μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την επιλογή μας ή θα πετάξουμε τα χρήματά μας; Μήπως θα καταλήξουμε να πάρουμε κάτι που είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που είδαμε στις φωτογραφίες;

Με το Valuelenz Personal Video Shopping, με μια απλή βιντεοκλήση, έχουμε την υποστήριξη και την καθοδήγηση των ειδικών στις εξ αποστάσεως αγορές μας, σαν να ήμασταν μέσα στο φυσικό κατάστημα.

  • Ο προσωπικός μας πωλητής μπορεί, μέσω της βιντεοκλήσης, να μας ξεναγήσει στο κατάστημα και να μας δείξει με την κάμερά του τα προϊόντα που θεωρεί ότι μας ταιριάζουν. Έτσι, εστιάζουμε γρήγορα και χωρίς κόπο στα κατάλληλα εναλλακτικά προϊόντα και μπορούμε με εμπιστοσύνη να κάνουμε τη σωστή επιλογή.
  • Ο προσωπικός πωλητής βάζει τα προϊόντα στο ψηφιακό καλάθι της Valuelenz και μας το στέλνει μέσω email/SMS για πληρωμή. Τόσο απλά.

Η Valuelenz δίνει στον πελάτη ελευθερία χωρίς περιορισμούς, όπου κι αν κάνει τις αγορές του, μέσα στο κατάστημα ή εξ αποστάσεως, όπως κι αν τις κάνει, self-service ή με τη βοήθεια πωλητή.

Ενδεικτικά, την πλατφόρμα της Valuelenz έχουν αξιοποιήσει γνωστές αλυσίδες στην Ελλάδα (MediaMarkt) και την Κύπρο (μεγάλα πολυκαταστήματα, SPAR Cyprus), οι οποίες είδαν εντυπωσιακά αποτελέσματα όσον αφορά τη βελτίωση των αγορών και την ικανοποίηση των πελατών τους.

Σχεδιάζετε επέκταση στο εξωτερικό; Σε ποιες χώρες;

Τα σχέδια της Valuelenz περιλαμβάνουν την επέκταση των δραστηριοτήτων της και σε άλλες χώρες. Γι’ αυτό άλλωστε η πλατφόρμα ήδη υποστηρίζει 26 γλώσσες, τόσο τις λατινικές (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά, ιταλικά, πορτογαλικά) όσο και τις πιο «εξωτικές» (κινέζικα, ινδικά, ιαπωνικά, κορεάτικα, ταϊλανδικά, αραβικά, κ.τ.λ.).

Πότε σχεδιάζετε τον πρώτο γύρο χρηματοδότησης;

Μέχρι στιγμής όλο το κόστος ανάπτυξης της Valuelenz έχει καλυφθεί με ίδια χρηματοδότηση και δουλεύουμε ήδη πάνω από τρία χρόνια για να χτίσουμε την πλατφόρμα με τα πλούσια χαρακτηριστικά που έχουμε σήμερα.

Πλέον, ο στόχος μας είναι η ταχεία εξάπλωση της εταιρείας μας στην αγορά. Έχουμε ένα πολύ λεπτομερές επιχειρηματικό σχέδιο με ορίζοντα επταετίας και οι επαφές έχουν ήδη ξεκινήσει με πιθανούς επενδυτές εντός και εκτός Ελλάδας.

Πώς αποφασίσατε να δραστηριοποιηθείτε στον χώρο του υβριδικού εμπορίου;

Ήδη πριν από το 2016 είχαμε παρατηρήσει ότι αυτό που λεγόταν για τη σαρωτική και καθολική επικράτηση του e-commerce μέσα σε λίγα χρόνια δεν θα ερχόταν όσο γρήγορα νομίζαμε. Σήμερα, περίπου το 80% του συνολικού τζίρου του λιανεμπορίου γίνεται ακόμα στα φυσικά καταστήματα, τα οποία προφανώς θα είναι μαζί μας για πολλά χρόνια ακόμα.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν, προσπαθώντας να βελτιώσουμε και να απλοποιήσουμε την αγοραστική εμπειρία του πελάτη στο φυσικό κατάστημα. Στην πορεία διαπιστώσαμε ότι και τα e-shops είχαν άλλες εγγενείς αδυναμίες και αρκετά περιθώρια βελτίωσης.

Έτσι, αρχίσαμε να χτίζουμε σταδιακά την πλατφόρμα της Valuelenz, για να βελτιώσουμε τις αγορές στο λιανικό εμπόριο, όπου κι αν αυτές γίνονται, τόσο μέσα στο φυσικό κατάστημα όσο και απομακρυσμένα. Τα εργαλεία μας ήταν, φυσικά, η τεχνολογία και η αχώριστη συσκευή όλων μας, αυτή που έχουμε πάντα μαζί μας και που επιστρέφουμε βιαστικά πίσω για να την πάρουμε αν την έχουμε ξεχάσει: το κινητό μας.

Ο σκοπός μας, βέβαια, δεν ήταν να φτιάξουμε μεμονωμένες, ασύνδετες λύσεις στα επιμέρους προβλήματα, αλλά να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα που δίνει τη δυνατότητα στον έμπορο να προσφέρει στους καταναλωτές μια ενιαία εμπειρία, με τα καλύτερα στοιχεία του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου.

Στην πράξη λοιπόν, ξεκινήσαμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του λιανικού εμπορίου πριν από αρκετά χρόνια.

Για τις startups

Ποιο είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της επιχείρησής σας; 

Πρώτα από όλα, ο πλούτος των δυνατοτήτων της πλατφόρμας. Η Valuelenz είναι μια περιεκτική πλατφόρμα, που δεν εστιάζει σε ένα και μόνο πρόβλημα στο retail, παρέχοντας μια σημειακή λύση, αλλά αντίθετα παρέχει μια ευρεία γκάμα δυνατοτήτων. Ο έμπορος μπορεί να ξεκινήσει γρήγορα κι απλά από το συγκεκριμένο πρόβλημα που αντιμετωπίζει και μετά –εάν και όποτε το θέλει– να επεκταθεί και στην αντιμετώπιση άλλων ζητημάτων, τόσο στο φυσικό του κατάστημα όσο και στο e-shop του. Έτσι, δεν χρειάζεται να ψάχνει διαφορετικές λύσεις σε διαφορετικούς παρόχους, αλλά να έχει τη Valuelenz σαν τη βασική εργαλειοθήκη αναφοράς.

Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημά μας είναι η απλότητα και το κόστος της υλοποίησης. Ο έμπορος δεν χρειάζεται να επενδύσει σε hardware ή software, καθώς η Valuelenz παρέχεται ως συνδρομή (software as a service) στο cloud και μάλιστα με μια εξαιρετικά συμφέρουσα τιμή. Δεν χρειάζεται καν να έχει e-shop, αλλά ούτε και να εκπαιδεύσει το προσωπικό του. Επιπλέον, λαμβάνει σε βάθος πληροφόρηση για τη συμπεριφορά του πελατολογίου (behavioral analytics) και αξιοποιεί –χωρίς να απαιτούνται τεχνικές γνώσεις– τους αλγορίθμους βελτιστοποίησης που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence-AI), ώστε να πετύχει τους επιχειρηματικούς στόχους του, όπως μεγιστοποίηση των εσόδων ή του κέρδους, βελτιστοποίηση της εκπτωτικής πολιτικής (markdown optimization), έξυπνη διάθεση των αποθεμάτων (stock sell-out), κ.τ.λ.

Λόγω πολυπλοκότητας και κόστους, η καθεμία από αυτές τις δυνατότητες ήταν μέχρι σήμερα διαθέσιμες μόνο στις μεγάλες εταιρείες λιανικής. Με τη Valuelenz, και με το απόλυτα λογικό κόστος της, κάνουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό ακόμα και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μια ρεαλιστική επιλογή. Πρακτικά και ουσιαστικά, εκδημοκρατίζουμε την πρόσβαση στην τεχνολογία για όλες τις εταιρείες ανεξαιρέτως.

Από την πλευρά του καταναλωτή, φυσικά, δεν υπάρχει κανένα κόστος κι επίσης δεν χρειάζεται να κατεβάσει κάποια εφαρμογή στο κινητό του. Απλώς απολαμβάνει τα ψώνια του.

Έχετε αντιμετωπίσει τα παρακάτω προβλήματα; Μπορείτε να τα κατατάξετε με σειρά σημαντικότητας; Θέλετε να μας πείτε μια σχετική εμπειρία για κάποιο από αυτά; 

  • Μικρό μέγεθος εσωτερικής αγοράς – περιορισμένη αγοραστική δύναμη

Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων εμπόρων στη λιανική δεν αποτελεί περιοριστικό παράγοντα, διότι το κόστος της Valuelenz είναι πραγματικά πολύ χαμηλό, καθιστώντας την απόφαση για την υλοποίηση απόλυτα αυτονόητη.

Θα λέγαμε ότι ο μοναδικός τυχόν περιορισμός προέρχεται από μια σχετική απροθυμία των επιχειρήσεων στην Ελλάδα να καινοτομήσουν. Συνήθως περιμένουν κάποιον ανταγωνιστή να κάνει την πρώτη κίνηση. Μετά ακολουθούν αναγκαστικά, γιατί δεν μπορούν να μείνουν πίσω.

  • Αδυναμία πρόσβασης σε χρηματοδότηση – υψηλό κόστος δανεισμού
  • Ανεπάρκεια εξειδικευμένου προσωπικού 

Δεν θεωρούμε ότι υπάρχει έλλειψη ταλέντου. Στην εταιρεία μας διαθέτουμε εξειδικευμένα στελέχη από διαφορετικούς τομείς και επιστήμες, όπως μαθηματικά, ψυχολογία, μάρκετινγκ, έρευνα, νομική. Έχουμε δέσει αρμονικά ως ομάδα και δουλεύουμε προς έναν κοινό στόχο.

  • Γραφειοκρατία 

Τα τελευταία χρόνια έγιναν άλματα στη μείωση της γραφειοκρατίας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η κατάσταση θα συνεχίσει να βελτιώνεται με τον ίδιο ταχύ ρυθμό.

  • Υψηλή φορολογία & μη μισθολογικό κόστος εργασίας

Πρέπει να δοθούν ισχυρά φορολογικά κίνητρα για τη δημιουργία νεοφυών εταιρειών, αλλά με συγκεκριμένα κριτήρια, ώστε να μην γίνει κατάχρηση των κινήτρων αυτών.

Η Ελλάδα, πέρα από τουριστικός, μπορεί να γίνει κι επενδυτικός προορισμός.

  • Ανεπαρκείς υποδομές 

Οι υποδομές είναι υπεραρκετές. Αυτό που χρειάζεται είναι όραμα κι επιμονή. Το αποδεικνύουν οι επιτυχίες των startups, που πολλαπλασιάζονται με γοργό ρυθμό.

  • Διαφθορά – αθέμιτος ανταγωνισμός 
  • Πλημμελής εφαρμογή κανόνων – αργή απονομή δικαιοσύνης

Η ταχεία απονομή της δικαιοσύνης θα έπρεπε να είναι δεδομένη, όχι για το όφελος των startups, ούτε για το όφελος των επιχειρήσεων γενικότερα, αλλά για όλη την κοινωνία χωρίς εξαίρεση. Υπάρχει σημαντικότατο περιθώριο βελτίωσης σε αυτόν τον τομέα.

Θα βοηθήσει την ελληνική οικονομία η αύξηση του μέσου μεγέθους των επιχειρήσεων; Εάν αυτό συμβεί, μήπως γίνει δυσκολότερη η… ζωή των startups; 

Η ελληνική αγορά είναι τόσο κατακερματισμένη, λόγω των επιχειρήσεων του ενός και δύο ατόμων, που τελικά αυτό προκαλεί προβλήματα ως προς την οργανωμένη ανάπτυξη της οικονομίας. Οι startups αποτελούν ένα μοντέλο οργάνωσης και ανάπτυξης που έχει το ίδιο όραμα με την ελληνική οικονομία. Να ξεκινήσουν μικρές, με τη φιλοδοξία να μεγαλώσουν γρήγορα.

Θέλετε να μεγαλώσετε μαζί με την επιχείρησή σας ή ελπίζετε ότι σύντομα θα υπάρξει μια δελεαστική πρόταση εξαγοράς;

Όπως και με τα παιδιά σου, τα δημιουργείς, τα προστατεύεις, τα βοηθάς με όλες σου τις δυνάμεις να εξελιχτούν και μόλις δυναμώσουν μπορείς να τα αφήσεις ελεύθερα να σου δείξουν τον δρόμο που αυτά θέλουν να ακολουθήσουν.

Ο στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τη Valuelenz να μεγαλώσει και να είμαστε περήφανοι από τον θετικό αντίκτυπο που θα έχει σε μία από τις πιο αγαπημένες μας συνήθειες: τις αγορές.

Έχουν οι startups θετικό αποτύπωμα στην υπόλοιπη οικονομία; Ποιο;

Ναι, σαφώς έχουν θετικό αποτύπωμα. Αλλά το πιο σημαντικό όφελος, πέρα από την προφανή δημιουργία οικονομικής δραστηριότητας και νέων θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, είναι η ενίσχυση της ρεαλιστικής αισιοδοξίας. Ή μάλλον της βεβαιότητας ότι η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει έναν ρόλο που δεν είχαμε συνηθίσει ως τώρα: τον ρόλο των πρωτοπόρων, όχι μόνο σε βαλκανικό ή περιφερειακό, αλλά –γιατί όχι;– και σε παγκόσμιο επίπεδο.