συνέντευξη με τον Αλέξανδρο Βασιλικό, πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας

στη Μαρίνα Πρωτονοταρίου

Οικονομική Επιθεώρηση, Απρίλιος 2021, τ. 1005, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της φετινής χρονιάς σε σχέση με την περσινή; Γίνονται προκρατήσεις; Από ποιες αγορές;

To χαρακτηριστικό της φετινής σεζόν είναι κοινό με της περσινής και αφορά την προτεραιότητα της υγείας. Το 2021 αποδεικνύεται σίκουελ του 2020, οπότε πρωταγωνιστές συνεχίζουν να είναι οι λοιμωξιολόγοι. Σε αντίθεση όμως με πέρσι, όπου είχαμε ένα πρώτο δίμηνο με κανονικούς ρυθμούς προκρατήσεων, φέτος για προφανείς λόγους δεν υπάρχουν προκρατήσεις. Είμαστε στο σημείο μηδέν. Δεν έχουμε κανένα δεδομένο στους δείκτες που συνήθως τέτοια εποχή μελετάμε και μπορούμε με μια σχετική απόκλιση να προβλέψουμε την πορεία της σεζόν. Συνεπώς, η φετινή σεζόν εκ των πραγμάτων θα έχει χαρακτηριστικά τελευταίας στιγμής και θα επηρεάζεται διαρκώς από τις εξελίξεις στα επιδημιολογικά δεδομένα.

 Πώς περιμένετε να εξελιχθεί η τουριστική κίνηση φέτος; Από ποιους μήνες και μετά εκτιμάτε ότι θα υπάρξει επιστροφή στην κανονικότητα;

Με βάση τα παραπάνω, είναι πολύ πρόωρο να κάνουμε εκτιμήσεις αυτή τη στιγμή. Προφανώς όμως, για να ανοίξει οποιοσδήποτε κλάδος της οικονομίας, θα πρέπει πρώτα η υγειονομική εικόνα της χώρας να βαίνει βελτιούμενη. Το να βγούμε από το βαθύ κόκκινο και να δούμε την καμπύλη της ύφεσης στην εξέλιξη της πανδημίας θα προσδιορίσει γενικότερα την οικονομική επανεκκίνηση της χώρας.

 Τι έχει αλλάξει η πανδημία στις τάσεις και τις προτιμήσεις των πελατών σας; Πώς έχετε προσαρμοστεί στη δύσκολη κατάσταση;

Σίγουρα θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε την έννοια της κανονικότητας. Εδώ και χρόνια έχουμε επισημάνει πως δεν θα πρέπει να τρέχουμε πίσω από ποσοτικά χαρακτηριστικά, αλλά να κάνουμε μια στροφή στη διασφάλιση παραγόντων ποιότητας. Αυτή η ανάγκη έρχεται πλέον σε πρώτο πλάνο με τον σκληρό τρόπο της πανδημίας και επιβεβαιώνεται από όλες τις μελέτες της ζήτησης. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα, την προσβασιμότητα, τις ψηφιακές τεχνολογίες, τις υπηρεσίες από ένα καλά καταρτισμένο προσωπικό και την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού παίζουν καθοριστικό ρόλο στις αναζητήσεις των επισκεπτών και εκεί θα πρέπει να επικεντρωθούν οι δράσεις μας. Σε έναν κόσμο που αλλάζει δεν μπορείς να μένεις ακίνητος. Η πρόκληση είναι ευκαιρία για αλλαγή.

 Ποιες είναι οι επιπτώσεις της δύσκολης συγκυρίας στα ελληνικά ξενοδοχεία; Ήταν ανθεκτικά στην κρίση;

Η ένταση της κρίσης είναι τέτοια που δεν πρόκειται να ξεπεραστεί σε μήνες. Οι οικονομικοί δείκτες λένε πως θα χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος για να απορροφηθούν οι επιπτώσεις της πανδημίας. Έχουν υπάρξει κάποια βραχυπρόθεσμα μέτρα που πράγματι έχουν καταφέρει να συγκρατήσουν τις αρνητικές συνέπειες για επιχειρήσεις και εργαζομένους. Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, υπάρχει επίσης η προοπτική της ενίσχυσης από το Ταμείο Ανασυγκρότησης για στοχευμένες επενδύσεις. Αυτό που έχει σημασία είναι να δούμε τον ενδιάμεσο χρόνο και πώς θα καλυφθεί το κενό που δημιουργείται. Κλειδί σε αυτή την κατεύθυνση είναι η επιδότηση των παγίων αναγκών που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα των ξενοδοχείων και θα επιτρέψουν να είναι πρωταγωνιστές την επόμενη μέρα, συνεχίζοντας τη μεγάλη προσφορά τους στην ελληνική οικονομία και κοινωνία.