Οικονομική Επιθεώρηση, Νοέμβριος 2021, τ.1012

ΕΛΛΆΔΑ 1821 – 2021 • ΚΎΠΡΟΣ του Ανδρέα Χατζηγιάννη, προέδρου Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών

 

Οι σχέσεις Ελλάδας – Κύπρου όσο αφορά τη ναυτιλία είναι εξαιρετικές. Πρόκειται για δύο ναυτιλιακά κράτη με τεράστιο πλούτο εμπειρογνωμοσύνης στον τομέα. Ελλάδα και Κύπρος μπορούν και πρέπει να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση της παγκόσμιας ναυτιλιακής πολιτικής. Επιβάλλεται να υπάρχει στενή συνεργασία και συντονισμός έτσι ώστε να αξιοποιηθεί η μεγάλη δικτύωση των δύο κρατών τόσο σε επίπεδο ρυθμιστικών αρχών όσο και σε επίπεδο ναυτιλιακής βιομηχανίας για να επιτευχθούν ρυθμίσεις που να διασφαλίζουν ένα περιβαλλοντικά αειφόρο μέλλον για τη ναυτιλία, διασφαλίζοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα του τομέα.

Η Κύπρος τα τελευταία χρόνια έχει πετύχει σημαντικά άλματα στον τομέα. Η απόφαση της κυπριακής κυβέρνησης για δημιουργία υφυπουργείου Ναυτιλίας ήταν μια απτή απόδειξη ότι η Κύπρος αναγνωρίζει τη σημασία του τομέα και τον έχει εντάξει στις προτεραιότητές της. Υπάρχει ένα εγκεκριμένο φορολογικό καθεστώς από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την επόμενη 10ετία που δημιουργεί συνθήκες σταθερότητας σε όσους επιθυμούν να επενδύσουν στην κυπριακή ναυτιλία.

Υπάρχει ένα σύμπλεγμα ναυτιλιακών υπηρεσιών και υποστηρικτικών προς τη ναυτιλία δραστηριοτή των που έχει αναπτυχθεί στην Κύπρο. Τα πιο πάνω σε συνδυασμό με τον πλούτο εμπειρογνωμοσύνης των στελεχών της ναυτιλιακής Διοίκησης της Κύπρου, καθώς και την άμεση εξυπηρέτηση που τυγχάνει η ναυτιλιακή κοινότητα, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες ανάπτυξης της κυπριακής ναυτιλίας.

Είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που παρατηρώ ότι η Κύπρος δεν εφησυχάζει με τις καλές επιδόσεις που σημειώνει ο τομέας. Διαπιστώνω ότι υπάρχει όραμα και μια συνεχής προσπάθεια αναβάθμισης του κυπριακού ναυτιλιακού προϊόντος. Η Κύπρος φαίνεται ότι αντιλαμβάνεται τις ανάγκες της πλοιοκτησίας. Προχωρεί με ένα στρατηγικό όραμα και 35 στοχευμένες δράσεις για να μπορέσει να δημιουργήσει το πλαίσιο έτσι ώστε η ναυτιλιακή βιομηχανία να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις προκλήσεις του πράσινου μετασχηματισμού και να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας.

Η 24/7 εξυπηρέτηση μέσα από τη διαμόρφωση πλαισίου μονο θυριδικής εξυπηρέτησης (one-stop shop) καθώς και η διαμόρφωση πράσινων φορολογικών κινήτρων εγκεκριμένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και όσα έκανε η Κύπρος το τελευταίο διάστημα εν μέσω πανδημίας διευκολύνοντας τις αλλαγές πληρωμάτων και προσφέροντας εμβολιαστική κάλυψη στους ναυτικούς, είναι απόδειξη ότι η κυπριακή ναυτιλία είναι κοινωνικά υπεύθυνη, αντιλαμβάνεται τα μηνύματα των καιρών και θέλει να αντιμετωπίζει προληπτικά και αποτελεσματικά τις προκλήσεις για να είναι ανθεκτική και αποτελεσματική.