27ος economia Φοιτητικός Διαγωνισμός

Υδροπλάνα: Ουτοπία ή Καινοτομία;

Καλέργη Ηλιάνα

Κασσαβέτης Ευάγγελος

Περίληψη

 

Στόχος μας είναι να προσπαθήσουμε να εντείνουμε την δύναμη και την φήμη των νησιών μας, που κοσμούν τα Πελάγη μας, ξεκινώντας από το Αιγαίο με προοπτικές εξέλιξης και στο Ιόνιο, και κατ΄επέκταση την καινοτομία και επιχειρηματικότητα της Ελλάδας. Έτσι, λοιπόν, όραμά μας είναι μια αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων που δραστηριοποιείται στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με έδρα τη Ρόδο. Θα προσφέρει υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών που θα απευθύνονται πρωτίστως στους μόνιμους κατοίκους των νησιών, αλλά και σε τουρίστες.

 

Η συγκεκριμένη επιχείρηση δεδομένου των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της, τα υδροπλάνα, φέρει κάτι εντελώς νέο στην αγορά των μετακινήσεων και δεν έρχεται να ανταγωνιστεί τις ήδη υπάρχουσες ακτοπλοϊκές & αεροπορικές εταιρείες (Ελληνική Υδατοδρομία, Κεφάλαιο «Υδροπλάνα»). Πρωταρχικός μας στόχος είναι με την πάροδο του χρόνου να κατορθώσει να διασυνδέσει όλους τους μόνιμους κατοίκους των νησιών του Αιγαίου με ασφάλεια, ταχύτητα και υπευθυνότητα. Παράλληλα, έχει πολλές προοπτικές εξέλιξης κρίνοντας τόσο από τις ανάγκες του καθημερινού επιβάτη όσο και από τις επιδόσεις αντίστοιχων εταιρειών του εξωτερικού (Ελληνική Υδατοδρομία, Κεφάλαιο «Υδροπλάνα»).

 

 

Σύνθεση / Λειτουργία

 

Οι χρησιμοποιούμενοι τύποι αεροσκαφών θα είναι (7) de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter με 19 θέσεις, (3) Cessna 208 Caravan με 9 θέσεις και (2) τριθέσια Cessna 185 Skywagon (Seair Seaplanes). Οι πτήσεις θα γίνονται μόνο τις ώρες φυσικού φωτισμού για λόγους ασφάλειας και δεν θα ξεπερνούν σε διάρκεια τα 90 λεπτά. Λόγω του περιορισμένου χώρου, αλλά και της σύντομης χρονικής διάρκειας ταξιδιού δεν θα διανέμεται γεύμα στους επιβάτες – παρα μόνο νερό. Κατά τη διάρκεια της πτήσης θα υπάρχει δυνατότητα χρήσης WiFi και ατομικού (μέσω διανεμόμενων ακουστικών) ραδιοφώνου.

 

Για τις πτήσεις της εταιρείας, ισχύει ένας ενιαίος ναύλος οικονομικής θέσης στoν οποίo περιλαμβάνεται μια χειραποσκευή (ορισμένων διαστάσεων) και μια αποσκευή έως 20 κιλά. Μόνο για το σκάφος Cessna 185 Skywagon (Seair Seaplanes) ο ναύλος θα είναι ακριβότερος, αφού λόγω της περιορισμένης του χωρητικότητας (maximum 3 επιβάτες) θα λειτουργεί σαν αεροταξί, εκτελώντας ειδικά VIP (μη προγραμματισμένα) δρομολόγια.

 

Οι πιλότοι θα είναι πάντα δύο, ενώ στα δύο πρώτα είδη αεροσκαφών θα υπάρχει επιπλέον και ένας αεροσυνοδός. Όλα τα σκάφη θα ακολουθούν τα σύγχρονα πρότυπα ποιότητας και θα είναι πλήρως εξοπλισμένα με τα απαιτούμενα/ καθιερωμένα αντικείμενα ασφαλείας, όπως σωσίβια, πυροσβεστήρες, σωστική λέμβος, μάσκες οξυγόνου, σήματα κινδύνου και άλλα.

 

Θα διενεργείται έλεγχος των οχημάτων πριν από κάθε πτήση από τους ίδιους τους πιλότους και θα έπεται αποθαλάσσωση.

 

Σε περίπτωση που προκύψει βλάβη προ αποθαλάσσωσης την οποία αδυνατούν να επιλύσουν οι πιλότοι, θα καταφθάνει άμεσα τεχνικός από την έδρα της εταιρείας με άλλο εφεδρικό υδροπλάνο που λειτουργεί κανονικά.

 

Όραμα

 

H μονάδα θα παρέχει υπηρεσίες τακτικών επιβατικών αερομεταφορών σε νησιά

και περιοχές του Νοτίου και Κεντρικού Αιγαίου, επιδεικνύοντας ιδιαίτερη μέριμνα για την λεγόμενη ζώνη της άγονης γραμμής. Σκοπός είναι να διασυνδέει κατά την διάρκεια όλων των εποχών του χρόνου απομακρυσμένες και μη περιοχές, καθώς επίσης σε μελλοντικό χρόνο, ίσως εκτελεί δρομολόγια στα Δυτικά Παράλια της Τουρκίας τους θερινούς και τουριστικούς μήνες. Οι τιμές της θα απευθύνονται στον μέσο Έλληνα επιβάτη, ενώ θα υπάρξει και δυνατότητα προνομίων για τους μόνιμους κατοίκους νησιών, όπως ο (ΜΑΝ) Μοναδικός Αριθμός Νησιώτη (Ροδιακή, Αύγουστος 2020).

 

Προφανές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χρήσης υδροπλάνων είναι η ευκολότερη, γρηγορότερη και οικονομικότερη διασύνδεση των νησιών που θα αποτελέσουν προορισμούς της επιχείρησης. Από την μια, δεν θα χρειάζεται χερσαίο αεροδρόμιο, από την άλλη θα αποφεύγονται πολλά περιττά έξοδα, καθώς και ζημιογόνοι αντιπεριβαλλοντικοί παράγοντες που σχετίζονται με την χερσαία προσγείωση. Ωστόσο, ως μειονέκτημα μπορεί να θεωρηθεί η αδυναμία πτήσης για τις ώρες φυσικού σκότους για λόγους ασφάλειας και ο έντονος θόρυβος κατά τη διάρκεια της πτήσης.

 

Οι τιμές για τις μονοπωλιακές πτήσεις θα είναι σταθερές ενώ για τις υπόλοιπες θα κυμαίνονται ανάλογα την ζήτηση και τις συνθήκες που επικρατούν. Σε κάθε περίπτωση η αεροπορική δεν επιθυμεί να αποκλείσει κανέναν από τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες της για οικονομικούς λόγους.

Το όραμά μας είναι να φτάσουμε στο σημείο να συνδέονται όλα τα κυριότερα νησιά των δυο συμπλεγμάτων (της Δωδεκανήσου & των Κυκλάδων). Ανά σύμπλεγμα θα πραγματοποιούνται πτήσεις ανάμεσα σε μικρότερα νησιά και το μεγαλύτερο νησί της ευρύτερης περιοχής. Αυτό αποσκοπεί στην επίτευξη του κυριότερου σκοπού της εταιρείας, ήτοι την σύνδεση ακριτικών νησιών με την υπόλοιπη χώρα.

 

Έτσι, λόγου χάριν, ο επιβάτης από την Πάτμο θα μπορέσει να φτάσει στη Ρόδο ή να ταξιδέψει από αυτή σε άλλον προορισμό, όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη, πολύ πιο γρήγορα. Μολονότι, τουλάχιστον στην αρχή, η ενδεχόμενη επακόλουθη μετακίνηση (π.χ. προς Αθήνα) δεν θα πραγματοποιείται μέσω του δικτύου μας, θα έχει υλοποιηθεί ο αρχικός στόχος της συγκοινωνίας ακριτικών και απομονωμένων περιοχών.

 

Σε ποιους απευθυνόμαστε

 

Η μονάδα απευθύνεται και σε τουρίστες και σε Έλληνες. Πρωτίστως όμως, αποσκοπεί να προσφέρει την αρωγή της στους μονίμους κατοίκους της Νότιας Περιφέρειας Αιγαίου.

 

Ο περισσότερος πληθυσμός (μεταξύ Δωδεκανήσων και Κυκλάδων) διαμένει στα Δωδεκάνησα άρα τόσο η ζήτηση όσο και το πτητικό έργο της εταιρείας θα είναι σαφώς μεγαλύτερο στο συγκεκριμένο σύμπλεγμα νήσων. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που ως έδρα της εταιρείας επιλέχθηκε η Ρόδος, πρωτεύουσα των Δωδεκανήσων.

 

Στις πτήσεις της, είναι ευπρόσδεκτα άτομα ανεξαρτήτως ηλικίας. Δικαίωμα αξιοποίησης των υπηρεσιών μας, έχει καθένας εφόσον έχει συμπληρώσει το 12ο έτος, ειδάλλως χρειάζεται συνοδεία.

 

Αντίστοιχα, το φύλο, η κοινωνική τάξη, η απασχόληση και η εκπαίδευση των επιβατών είναι αδιάφορη. Αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με την έκθεση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (Insete Intelligence, Δεκέμβριος 2019), ο οικονομικά ενεργός πληθυσμός της συγκεκριμένης περιφέρειας είναι 57%, το υψηλότερο ποσοστό στην Ελλάδα εν συγκρίσει με οποιαδήποτε άλλη περιφέρεια. Οι κυριότερες ασχολίες των κατοίκων είναι η γεωργία (κυρίως στα μεγαλύτερα νησιά), η αλιεία (σπογγαλιεία) και προφανώς ο τουρισμός. Η δραστηριότητα παροχής υπηρεσιών καταλύματος και εστίασης είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη στην ευρύτερη περιοχή (Insete Intelligence, Δεκέμβριος 2019).

 

Tα ταξίδια που θα παρέχει η μονάδα θα φανούν χρήσιμα τόσο για ένα υψηλόβαθμο στέλεχος πολυεθνικής που μετακινείται για επιθεώρηση, όσο και για έναν ψαρά που επιθυμεί να δει τους συγγενείς του, κατά την διάρκεια των γιορτών, στο γειτονικό νησί.

 

Ανταγωνιστικότητα

 

Όπως ήδη ειπώθηκε, η μονάδα και τα υδροπλάνα εν γένει, δεν έρχονται να ανταγωνιστούν τις ήδη υπάρχουσες αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες. Στόχος είναι να φέρουν στην αγορά των νησιωτικών μεταφορών κάτι το διαφορετικό, όπως προορισμοί λιγότερο συνηθισμένοι και περισσότερο απομονωμένοι. Ναι μεν θα λάβουν ένα μέρος της ήδη υπάρχουσας αγοράς, θα εξυπηρετήσουν δε σκοπούς που προηγουμένως καθίσταντο αδύνατοι.

 

Είναι φανερό πως η επιχείρηση θα μπορούσε να θεωρηθεί ανταγωνιστική στις αεροπορικές εταιρείες ως προς τα νησιά που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο, ενώ αντίστοιχα στις ακτοπλοϊκές ως προς τον χρόνο των αντίστοιχων δρομολογίων. Ενώ, έμμεσοι ανταγωνιστές ίσως θεωρηθούν βαρκάρηδες ή ιδιοκτήτες σκαφών/φουσκωτών που παρέχουν υπηρεσίες ταξί σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ των νησιών.

 

Σε κάθε περίπτωση, όμως, η επιχείρηση δεν στρέφει την προσοχή της στους συγκεκριμένους παράγοντες καθώς αυτή στόχος είναι να υπερέχει συγκριτικά τόσο σε εξοικονόμηση χρόνου, όσο και σε τιμή.

 

Εμπόδια εισόδου εταιρείας στην αγορά

 

 

▪ Υψηλό κόστος απαιτούμενου κεφαλαίου (πχ Αγορά υδροπλάνων, καύσιμα, αμοιβές, ανταλλακτικά και πολλά άλλα).

▪ Υψηλό κόστος marketing/ τεχνικών προώθησης.

▪ Ύπαρξη ήδη δυνατών, γνωστών και αναδειγμένων ανταγωνιστών (αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες).

▪ Εκπαίδευση και ειδική τεχνογνωσία για τον χειρισμό και την λειτουργία υδροπλάνων. Αυξημένες δεξιότητες προσωπικού.

 

 

Η Επιχείρηση είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τις ανωτέρω δυσκολίες:

 

Η μονάδα, ειδικά στα πρώτα της βήματα, βασίζεται σημαντικά στο κεφάλαιο των μετόχων και σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα (αναπτυξιακός Ν. 4399/2016 και ΕΣΠΑ). Παραμένει ανοικτή σε επενδυτές και νέους συνεργάτες. Παράλληλα, εκτιμά πως με χαμηλές τιμές, δελεαστικές προσφορές, αλλά κυρίως με την βελτίωση της παροχής των υπηρεσιών της, θα αποκτήσει άρδην καλή φήμη στην αγορά.

Όσον αφορά την πολιτεία, σκοπός της είναι να κερδίσει τον σεβασμό και την υποστήριξη και από τους δύο βαθμούς Αυτοδιοίκησης στην εν λόγω περιοχή. Μάλιστα, η στήριξη ενός τέτοιου προγράμματος από τους προαναφερθέντες μπορεί να αποτελέσει μοχλό πίεσης για φοροελαφρύνσεις, ενδεχόμενες επιδοτήσεις, καθώς και ταχύτερη έκδοση αδειών για την λειτουργία υδατοδρομίων στην χώρα.

 

Σε κάθε περίπτωση, σκοπός της εταιρίας είναι να προνοήσει την εξοικονόμηση, κατά την πάροδο των χρόνων λειτουργίας της, αρκετά οικονομικά αποθέματα, λειτουργώντας καινοτόμα, όχι όμως και υπεροπτικά.

 

 

Προώθηση Υπηρεσιών

 

Πρωτεύων στόχος της επιχείρησης είναι να κερδίσει την εμπιστοσύνη των τοπικών κοινοτήτων. Σκοπεύει πριν ακόμη την αρχή της λειτουργίας της να διαδώσει τα νέα για την σταδιοδρομία της στα κεντρικά σημεία κάθε νησιού με την μορφή ελάχιστων και μη ενοχλητικών τοιχοκολλημένων αφισών. Όταν αρχίσει να λειτουργεί τέτοια πρακτική είναι μάλλον απίθανο να επαναληφθεί.

 

Αντ’ αυτού, θα προσπαθήσει να επικοινωνήσει με τοπικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς και θα συμφωνήσει να τη διαφημίσουν στο κοινό των νησιών.

 

Θα κανονίσει με τον παραγωγό του νερού με τον οποίο θα επιλέξει να συνεργαστεί, να αναγράφει σε όλα τα μπουκάλια νερού που θα παρέχει στην αγορά των συγκεκριμένων νησιών την επωνυμία της επιχείρησης, καθώς και το σήμα της.

 

Θα έρθει σε επικοινωνία με τουριστικούς πράκτορες και σημεία πώλησης εισιτηρίων προκειμένου να τους πληροφορήσει για τις υπηρεσίες και τις τιμές της και να συμφωνήσει την προώθηση των υπηρεσιών της.

 

Δεν αποκλείεται να πραγματοποιήσει κάποιους διαγωνισμούς για κλήρωση εισιτηρίων σε τοπικές εκδηλώσεις των νησιών. Ενώ είναι πιθανό, να υπάρξει χορηγός θεατρικών ή άλλων καλλιτεχνικών παραστάσεων και εκθέσεων αντίστοιχα, ώστε να μαθευτεί σε κόσμο που για παράδειγμα είναι μεγαλύτερης ηλικίας και δεν χρησιμοποιεί το διαδίκτυο.

 

Φυσικά, όπως σχεδόν κάθε άλλη αεροπορική εταιρεία, θα προβλέπεται πρόγραμμα επιβράβευσης και αναγνώρισης μόνιμων πελατών στους οποίους θα παρέχονται ποικίλα προνόμια. Το σύστημα που θα ακολουθηθεί είναι εκείνο της καταμέτρησης μιλίων και συχνότητας ταξιδιών, που θα λέγεται Ydormiles & Profits.

 

 

Στόχος, βέβαια, είναι να επεκταθεί και να αποτελεί προτίμηση όχι μόνο των νησιωτών, αλλά και όλων των Ελλήνων και τουριστών. Γι΄αυτόν το σκοπό θα φτιάξει δικό της ιστότοπο (και λογαριασμούς στα πλέον διαδεδομένα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου θα διενεργεί δελεαστικούς διαγωνισμούς και παιχνίδια με δωρεάν ή πολύ φτηνά εισιτήρια). Επίσης, θα τοποθετήσει διαφημίσεις και υπερσυνδέσμους (links) σε sites με υψηλή επισκεψιμότητα στα νησιά και σε ταξιδιωτικούς οδηγούς, που θα παραπέμπουν στο επίσημο site της, χρησιμοποιώντας κατά το μέγιστο δυνατό σύγχρονες μεθόδους Digital Marketing (SEM, SEO).

Διοίκηση και Οργάνωση

 

Η επιχείρηση θα διοικείται από ένα σώμα έμπειρων στελεχών, το οποίο θα λογοδοτεί σε εβδομαδιαία βάση στους μετόχους της εταιρείας. Οι γνώσεις που θα έχει ο καθένας θα συνδράμουν στην καλύτερη λειτουργία της μονάδας. Θέλουμε να τους διακρίνει το πάθος, η εντιμότητα και η αγάπη για την εταιρεία και τον πελάτη της.

 

Στην κορυφή της ιεραρχίας, βρίσκεται ο Διευθυντής με τον Υποδιευθυντή και έπειτα ακολουθούν οι Προϊστάμενοι όλων των τμημάτων (Λογιστικό, Hr, Ποιότητας, Τεχνικό, Marketing, Προμηθειών). Στην περίπτωση που κάποιο άτομο αποχωρήσει για οποιονδήποτε λόγο θα αντικαθίσταται άμεσα με έναν από τους βοηθούς του και έπειτα θα προσλαμβάνεται ένα νέο άτομο για να αναπληρώσει το κενό.

 

Επίλογος

 

Συνοψίζοντας, γίνεται πρόδηλο ότι επιδίωξή μας είναι η ανάπτυξη μίας νέας ιδέας, η οποία θα έρθει να ανατρέψει τις κατεστημένες συνθήκες. Τα υδροπλάνα δύνανται να φέρουν την αλλαγή σε μία Ελλάδα που κάθε άλλο παρά ποτέ έχει ανάγκη την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα. Κάθε υδροπλάνο που θα προσθαλασσώνεται δεν θα μεταφέρει μόνο τρόφιμα, φάρμακα, εμπορεύματα ή ανθρώπους, αλλά κι ένα μήνυμα ασφάλειας και ελπίδας στους νησιώτες για την ύπαρξη αρωγής και διασύνδεσης με την υπόλοιπη Ελλάδα.

 

 

Βιβλιογραφία

 

https://www.waterairports.com/waterplanes

https://www.rodiaki.gr/article/441686/sta-5-eyrw-ana-epibath-to-telos-leitoyrgias-ydatodromioy

https://insete.gr/wpcontent/uploads/2020/04/%CE%A0%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%86%CE%AD%CF%81

%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CE%9D%CE%BF%CF%84%CE%AF%CE%BF%CF%85-

%CE%91%CE%B9%CE%B3%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%85.pdf