Σε μια χρονιά που, ελέω ακρίβειας, σε Ευρώπη και ΗΠΑ αναμένεται να περιοριστούν οι δαπάνες για τουρισμό, πώς θα καταφέρουμε να συνεχιστεί η ανάκαμψη;

Οικονομική Επιθεώρηση, Ιανουάριος 2023, τ.1026

Σοφία Ζαχαράκη, Υφυπουργός Τουρισμού

Κάνοντας τον απολογισμό της τουριστικής χρονιάς που κλείνει, το συμπέρασμα είναι σαφές. Σε μία χρονιά πολιορκίας από τις συνέπειες της διεθνούς πανδημικής κρίσης, και τις νέες παγκόσμιες κρίσεις (ενέργεια, πληθωρισμός, ρωσική εισβολή στην Ουκρανία), η Ελλάδα κατάφερε να ξεπεράσει κάθε προσδοκία στην τουριστική της ανάκαμψη. Τα έσοδά μας φτάνουν, και κάποιους μήνες μάλιστα ξεπερνούν, τα επίπεδα του 2019, τη χρονιά-ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού.

Πρόκειται για μία εθνικής σημασίας επιτυχία, που επιτεύχθηκε με σχέδιο, επιμονή και συνέργειες όλων των ανθρώπων του τουρισμού, και ανήκει σε όλους τους Έλληνες. Όμως δεν χωρά καμία επανάπαυση. Η νέα χρονιά ξεκινά με δεδομένες προκλήσεις, χωρίς να αποκλείονται και νέες. Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να περιφρουρήσουμε τη θετική δυναμική αυτής της χρονιάς, χωρίς να μας πτοούν οι δυσκολίες. Και έχουμε συγκεκριμένους λόγους για να αισιοδοξούμε.

Η χώρα μας, τόσο το 2021 όσο και το 2022, ξεπέρασε, και μάλιστα κατά πολύ, τις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη, αλλά και τον μέσο όρο της ΕΕ. Τα θεμελιώδη στοιχεία της οικονομίας βελτιώνονται, με καταλυτικό τον ρόλο του τουρισμού. Η κυβέρνηση θα συνεχίσει σε αυτόν τον δρόμο της δραστικής βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με λιγότερη γραφειοκρατία, λιγότερους φόρους, ταχύτερη υλοποίηση των επενδύσεων, και στον τουρισμό.

Παράλληλα όμως ήδη σχεδιάζουμε και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, πάνω στο τρίπτυχο ποιότητα – ισορροπία – βιωσιμότητα. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο δίνουμε έμφαση στις εναλλακτικές και θεματικές μορφές τουρισμού. Μορφές όπως η γαστρονομία και ο οινοτουρισμός, ο αγροτουρισμός, ο καταδυτικός, ο αλιευτικός, ο ορεινός και ο χειμερινός τουρισμός, ο τουρισμός ευεξίας και, βεβαίως, ο πολιτιστικός και θρησκευτικός, είναι στις προτεραιότητές μας για τη νέα χρονιά μέσω των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και στοχευμένων δράσεων, που μπορούν και να διευρύνουν την απήχηση του προϊόντος μας, αλλά και να το θωρακίσουν έναντι κρίσεων, αυξάνοντας τη διαφοροποίησή του. Τα πρώτα δείγματα από την έκθεση Λονδίνου, τις προκρατήσεις, αλλά και το συμβόλαια που ήδη έγιναν, αφήνουν περιθώρια συγκρατημένης αισιοδοξίας και για το 2023, παρά το δύσκολο περιβάλλον της ενεργειακής κρίσης και των πληθωριστικών τάσεων, κυρίως στην Ευρώπη.

Το μέλλον, και στον τουρισμό, είναι γεμάτο προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες. Γι’ αυτό, χτίζοντας πάνω στο φετινό θετικό αποτέλεσμα, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ήδη τα βήματα για τις ακόμα μεγαλύτερες επιτυχίες του αύριο.