Τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

NISSAN ΚΑΙ HONDA ΟΝΕΙΡΕΥΟΝΤΑΙ ΜΑΖΙ ΤΟ ΝΟ3

Nissan και Honda ονειρεύονται μαζί το Νο3
Φωτ. EPA / ΑΠΕ - ΜΠΕ
Με τη Nissan να φλερτάρει με σενάρια χρεοκοπίας το 2026 και τη Honda να πασχίζει να ξεκολλήσει από τη στασιμότητα στην 7η θέση της παγκόσμιας κατάταξης, οι δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες συζητούν σοβαρά το ενδεχόμενο συγχώνευσης, ελπίζοντας η οικονομία κλίμακας και η διαχείριση του κόστους να τις εκτινάξει από κοινού πίσω μόνο από την Toyota και τη Volkswagen.

Δύο επί δεκαετίες ανταγωνιστικές αυτοκινητοβιομηχανίες εντός κι εκτός Ιαπωνίας, αποφάσισαν να συμμαχήσουν για να επιβιώσουν με αξιώσεις απέναντι στην απειλητική άνοδο της Κίνας και το «κύμα» εταιρειών όπως η BYD.  

Honda και Nissan ανακοίνωσαν πώς τους επόμενους έξι μήνες θα κάτσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να συζητήσουν μία πιθανή συγχώνευσή τους που θα τις ανέβαζε από κοινού στην τρίτη θέση παγκοσμίως, εξασφαλίζοντάς τους παράλληλα περισσότερους πόρους για μελλοντική ανάπτυξη. 

Η Mitsubishi που συνεργάζεται ήδη με τη Nissan θα συνεισφέρει επίσης στις ασκήσεις επί χάρτου, με στόχο μία αμοιβαία επωφελή συμφωνία που θα φέρει τον νέο «πολυμερή» κολοσσό πιο κοντά στο πανίσχυρο Νο1, την Toyota, και το Νο2 εκ Γερμανίας, την Volkswagen που φαίνεται να ξεπέρασε τον λειτουργικό της σκόπελο μετά τη συμφωνία με τα συνδικάτα για περικοπές 35.000 θέσεων και διατήρηση της λειτουργίας δέκα εργοστασίων.

Οι συγχωνεύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία αποτελούν συχνό φαινόμενο, ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα, με παραδείγματα όπως η δημιουργία της General Motors. Ωστόσο, η επιτυχία τους δεν είναι πάντα δεδομένη. Για παράδειγμα, η συγχώνευση της Daimler-Benz με την Chrysler το 1998 απέτυχε, με την Chrysler να οδηγείται σε χρεοκοπία λίγα χρόνια μετά. Παρομοίως, η πρόσφατη συγχώνευση της Chrysler με την PSA Group για τη δημιουργία της Stellantis αντιμετωπίζει προβλήματα, ενώ η συνεργασία Nissan-Renault κατέρρευσε μετά τη σύλληψη του CEO της Nissan, Carlos Ghosn.

Η Nissan αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και τα κέρδη εξαμήνου (Απρίλιος – Σεπτέμβριος) μειώθηκαν κατά 94% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, οδηγώντας σε μείωση παραγωγής κατά 20%, απολύσεις 9.000 εργαζομένων και αναθεώρηση της πρόβλεψης λειτουργικών κερδών κατά 70%. Αναλυτές προειδοποιούν ότι η εταιρεία ίσως οδηγηθεί σε χρεοκοπία το 2026, λόγω των υψηλών χρεών της που θα κληθεί να αποπληρώσει εκείνη την χρονιά.

Οι προκλήσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία αυξάνονται λόγω της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα και του ανταγωνισμού από τις κινεζικές εταιρείες, που έχουν προπορευτεί τεχνολογικά. Ο CEO της Nissan, Makoto Uchida, δήλωσε ότι η συνεργασία με τη Honda μπορεί να προσφέρει νέες δυνατότητες στους πελάτες, που καμία από τις δύο εταιρείες δεν μπορεί να επιτύχει μόνη της.

Η ενδεχόμενη συγχώνευση μπορεί να αποτελέσει την απαρχή ενός νέου κύματος συγχωνεύσεων στον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανία, όπως σημειώνει στο CNN ο αναλυτής Adam Jonas. Οι εταιρείες που δεν βρίσκουν συνεργάτες ίσως παραμείνουν μικρότερες και λιγότερο ανταγωνιστικές, καθώς οι δαπάνες για έρευνα, ανάπτυξη και παραγωγή ανά όχημα αυξάνονται. Οι στρατηγικές για οικονομία κλίμακας και ηγεσία που θα εστιάζει στην διαχείριση του κόστους επαναφέρουν σε πολλά διοικητικά συμβούλια στη συζήτηση για πιθανές «συμπράξεις».

Το 2023, η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που κατάφερε να πουλήσει περισσότερα από 10 εκατομμύρια οχήματα ήταν η Toyota. H Volkswagen ακολούθησε με 9,24 εκατ. και η Hyundai – Kia με 7,3 εκατ. πωλήσεις. Ξεχωριστά, Honda και Nissan βρέθηκαν στις θέσεις 7 και 8 παγκοσμίως το 2023, με 4,18 εκάτ. και 3,74 εκατ. πωλήσεις αντίστοιχα. Μαζί θα μπορούσαν να ξεπεράσουν εύκολα τις επιδόσεις της Hyundai – Kia. Όσο για την Tesla του Ίλον Μασκ, έκλεισε την περσινή χρονιά με 1,8 εκατ. πωλήσεις, στην 14η θέση, νούμερο που μάλλον δεν θα δει και φέτος, καθώς δέχεται και αυτή πιέσεις από τον κινεζικό ανταγωνισμό. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ