Ο ΠΟΛΕΜΟΣ LIVE ΑΛΛΑ ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
- 25.10.23 13:36
Οι εχθροπραξίες ξέσπασαν ταυτόχρονα στο Ισραήλ και τα social media. Eν ψυχρώ εκτελέσεις, απαγωγές, βομβαρδισμοί και απειλές στο newsfeed, έδιναν ένα νοσηρό, POV χαρακτήρα στη σχεδόν απευθείας μετάδοση που ενορχηστρώθηκε από τους ίδιους τους ισλαμιστές της Χαμάς, σε μία παράλληλη επιχείρηση ψυχολογικού πολέμου. Ο εχθρός έπρεπε να ταπεινωθεί και στο ψηφιακό πεδίο των εντυπώσεων.
Οι εικόνες από το φεστιβάλ Supernova, λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Γάζα, θύμιζαν κινηματογραφική παραγωγή: θα ήταν καλογυρισμένο θρίλερ αν δεν ήταν πραγματικότητα – στο ένα χέρι το ημιαυτόματο όπλο και στο άλλο το smartphone, ένοπλοι Παλαιστίνιοι άνοιγαν πυρ αδιακρίτως σε νέους Ισραηλινούς, που είχαν κάνει το λάθος να αγοράσουν εισιτήριο για να χορέψουν μέχρι το πρωί στην έρημο. Το μακάβριο, πρωτογενές υλικό χρησιμοποιήθηκε αναπόφευκτα, αναγκαστικά σχεδόν, από τα περισσότερα διεθνή μέσα. Τα μεγαλύτερα media φρόντισαν να καλύψουν με μωσαϊκό τις πιο σκληρές εικόνες και ορισμένα, όπως το BBC, φρόντιζαν να κόβουν τις σκηνές αμέσως μετά τον πυροβολισμό, αλλά πριν τον θάνατο.
Αν η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ήταν ο «πρώτος πόλεμος του TikTok», όπως ονομάστηκε εξαιτίας των νέων Ουκρανών που αναρτούσαν σωρηδόν όσα ζούσαν στην προσφιλή τους πλατφόρμα, τότε η εισβολή της Χαμάς στο Ισραήλ, υπήρξε αναμφισβήτητα η φρικτή συμπαραγωγή του Telegram και του X (από πολλές πλέον απόψεις πρώην Twitter).
Και ενώ οι αλγόριθμοι ευνοούν την viral βία – αξιωματούχος της Χαμάς δήλωνε πρόσφατα στους New York Times ότι η οργάνωση εκμεταλλεύεται τους ελλειμματικούς ελέγχους περιεχομένου στο X για να αναρτά βίντεο με βίαιο περιεχόμενο που σκοπό έχουν να τρομοκρατήσουν τους Ισραηλινούς πολίτες – οι κοινωνικές πλατφόρμες έχουν γυρίσει αναφανδόν την πλάτη τους στη δημοσιογραφία, στον απόηχο, προφανώς, και των νομικών μαχών για αποζημιώσεις σε εκδότες. Δεν έχουν περάσει πολλές ημέρες που το X αφαίρεσε οριστικά τους τίτλους των ειδήσεων από τις αναρτήσεις των MME, αφήνοντας μόνο τις «πάσες» και τις φωτογραφίες. Μία κίνηση στα όρια του σουρεαλισμού που αποκρύπτει την ουσία αφήνοντας βουβό το φινίρισμα. Η αλλαγή έγινε στο πλαίσιο της μεγάλης προσπάθειας του X να αποθαρρύνει τους χρήστες από το να «βγαίνουν» εκτός πλατφόρμας κλικάροντας σε εξωτερικούς συνδέσμους. «Ο αλγόριθμός μας προσπαθεί να βελτιστοποιήσει (σ.σ μεγιστοποιήσει) τον χρόνο που δαπανάται στο X, οπότε οι σύνδεσμοι δεν θα τραβούν τόσο την προσοχή», ξεκαθάριζε ο νέος ιδιοκτήτης και πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη.
Ούτε το Threads του Instagram σκοπεύει να ενισχύσει τα ειδησεογραφικά μέσα, παρά τα αιτήματα που δέχεται από ακαδημαϊκούς, δημοσιογράφους, αλλά και χρήστες που θα ήθελαν να ενημερώνονται, ξεκαθάρισε ο επικεφαλής της πλατφόρμας Adam Mosseri. Η εικόνα παρόμοια και στους παλιότερους «παίκτες»: ο επικεφαλής του τμήματος ειδήσεων στο Facebook αποχωρεί και η Google απολύει προσωπικό από το αντίστοιχο τμήμα, σε μία περίοδο που τα media βλέπουν την επισκεψιμότητά τους να μειώνεται συνεχώς από το portal της μηχανής αναζήτησης.
Και όλα αυτά, ενώ ολοένα και περισσότεροι πολίτες δυτικών και μη κρατών ενημερώνονται, στον έναν ή στον άλλον βαθμό, μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα: το 48% στις ΗΠΑ, το 29% στη Γερμανία, το 61% στην Ελλάδα, το 43% σε Βέλγιο και Σουηδία (πηγή statista).
Η φρίκη ατόφια, πετσοκομμένη η δημοσιογραφία. Την άποψη διαμορφώνει η εικόνα στο mute.