Τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΒΑΘΟΥΣ ΣΤΗΝ ΡΩΣΙΚΗ “EUROVISION”

Πολιτικές λειτουργίες βάθους στην ρωσική “Eurovision”
Ενώ στην παραδοσιακά υπέρμαχο των ανοιχτών οριζόντων Δύση πυκνώνουν τα φαινόμενα αποκλεισμού Ρώσων καλλιτεχνών στην υψηλή περιοχή της κουλτούρας – απόλυση του Βαλέρι Γκεργκίεφ από την Φιλαρμονική του Μονάχου, αποκλεισμός των Μπαλέτων Μπολσόι από την Βασιλική Όπερα, αρνητική στάση του Φεστιβάλ των Καννών ή της Μπιεννάλε της Βενετίας για οτιδήποτε είχε  επίσημη σχέση με την Μόσχα – η Ρωσία επιλέγει να ανοίξει «μέτωπο» με την Intervision στην πιο λαϊκότροπη περιοχή.

Αν πάρει και συγκρίνει κανείς τον νικητή της φετινής Intervision 2025 στην Live Arena της Μόσχας – τον Βιετναμέζο Ντακ Φουκ –, με Κιργιστάν στην δεύτερη θέση και Κατάρ στην τρίτη, με παλιότερες παρουσίες/νίκες στην Eurovision θα βρει ενδεχομένως κάποιες ομοιότητες με τα ethnic/folk της Τουρκάλας Σερτάμπ (2003), της Ουκρανής Ρουσλάνα (2004), της δικιάς μας Έλενας Πασπαρίζου (2005), με φαντασμαγορία και μπιτ. πάντως καμιά με τις εκστρατείες ακρότητας όπως των Λόρντι (Φινλανδία 2006) ή της drag Κοντσίτα (Αυστρία 2014) ή του non-binary Νέμο (Ελβετία 2024) .

Όταν, στην παρουσίαση της Intervision 2025 – συνειδητής ρωσικής «απάντησης» στην Eurovision, με 23 συμμετέχοντες από Βιετνάμ μέχρι Βραζιλία, από Ινδία μέχρι Κούβα, από Κίνα μέχρι Νότια Αφρική – ο ανταποκριτής του BBC στην Μόσχα ρώτησε ευθέως τον Ρώσο ΥΠΕΞ Σεργκέι Λαβρόφ (ο οποίος συμμετείχε αυτοπροσώπως στην επίσημη παρουσίαση της Intervision 2025), κατά πόσον η συμμετοχή είχε πολιτική χροιά, άκουσε από τον βετεράνο Λαβρόφ την απάντηση ότι στην Ρωσία «το κράτος συνειδητά ενισχύει τις πολιτιστικές δράσεις». 

Σε μια φάση όπου, στην παραδοσιακά υπέρμαχο των ανοιχτών οριζόντων Δύση πυκνώνουν τα φαινόμενα αποκλεισμού Ρώσων καλλιτεχνών στην υψηλή περιοχή της κουλτούρας /Hochkultur – απόλυση του Βαλέρι Γκεργκίεφ από την Φιλαρμονική του Μονάχου, αποκλεισμός των Μπαλέτων Μπολσόι από την Βασιλική Όπερα, αρνητική στάση του Φεστιβάλ των Καννών ή της Μπιεννάλε της Βενετίας για οτιδήποτε είχε  επίσημη σχέση με την Μόσχα – η Ρωσία επιλέγει να ανοίξει «μέτωπο» με την Intervision στην πιο λαϊκότροπη περιοχή. Αλλά, με την παρατήρηση ότι ο πληθυσμός των χωρών που έκαναν την επιλογή να συμμετάσχουν αποτελεί άνω του 50% του παγκοσμίου πληθυσμού, η υπορρέουσα λογική των συμμετοχών είχε ένα ακόμη πιο πολιτικό μήνυμα/μήνυμα κοινωνίας (για την Ρωσική προσέγγιση). Ένα μήνυμα μεσότητας, «συμμαζέματος», που θυμίζει από την άλλη πλευρά του κόσμου την επικέντρωση Τραμπ σε παραδοσιακά αξιακά πρότυπα, αντι-woke κοκ.

Βέβαια, η πιο άμεση/επιφανειακή πολιτική διάσταση δεν έλειψε: παρολίγον να υπάρξει συμμετοχή των ΗΠΑ, εκείνη της ΕλληνοΑυστραλής Vassy που (τα χρόνια του Covid) είχε αποκτήσει την Αμερικανική υπηκοότητα. Στο νήμα, όμως παρεκλήθη/πιέστηκε από την Αυστραλία επισήμως να αποσυρθεί. 

Άλλη διεθνοπολιτική διάσταση: αντί για το Βιετνάμ, που λογικά θα είχε την διοργάνωση το 2026, η Intervision θα φιλοξενηθεί στην Σαουδική Αραβία. Πάντως, φέτος, μήνυμα-καλωσόρισμα απηύθυνε ο ίδιος ο Βλαντίμιρ Πούτιν λέγοντας πως είναι βέβαιος ότι η Intervision θα γίνει «αναγνωρίσιμη και αγαπητή» παγκοσμίως. Η ανασύσταση των μπλοκ συνεχίζεται…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ