TO ΑΚΡΩΣ ΠΡΟΣΟΔΟΦΟΡΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ GHOSTWRITER
- 17.02.25 11:33

Πόσο εύκολο είναι να γράψεις ένα αξιοπρεπές βιβλίο; Εδώ και δεκαετίες πολιτικοί και επιχειρηματίες, ηθοποιοί και μουσικοί που θέλουν να αφηγηθούν τις ιστορίες τους αλλά δεν έχουν το απαραίτητο ταλέντο για να τις γράψουν, απευθύνονται στη μυστική συντεχνία των ghostwriters, των συγγραφέων «φαντασμάτων» που είναι πρόθυμοι να κάνουν τη δουλειά έναντι αδράς αμοιβής για το έργο και την εχεμύθειά τους.
Η Madeleine Morel, μια ατζέντις που εκπροσωπεί αποκλειστικά ghostwriters στην εταιρεία της 2M Communications, παρατηρεί, μιλώντας σε αφιέρωμα της Wall Street Journal, ότι παρότι λίγοι μπορούν να εξασφαλίσουν τα προς το ζην ως προβεβλημένοι συγγραφείς, «πολλοί μπορούν να κάνουν καριέρα με το ghostwriting».
Σε μια έρευνα για τους μισθούς του κλάδου που εκπονήθηκε από την Αμερικανική Εταιρεία Δημοσιογράφων και Συγγραφέων (ASJA) και την εταιρεία παροχής λογοτεχνικών υπηρεσιών Gotham Ghostwriters, 269 ghostwriters μοιράστηκαν πόσα χρήματα κερδίζουν με το 33% να δηλώνει ότι κερδίζει πάνω από 100.000 δολάρια ετησίως. Το 25% ανέφερε μάλιστα ότι χρέωσε τουλάχιστον 100.000 δολάρια το τελευταίο τους μη-λογοτεχνικό πόνημα.
Ο Κέβιν Άντερσον, διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας ghostwriting και επιμέλειας κειμένων, δήλωσε στην Wall Street Jourlan ότι η εταιρεία του χρεώνει συστηματικά μεταξύ 300.000 και 400.000 δολαρίων ανά έργο. Η αμοιβή αυτή περιλαμβάνει τη συγγραφή του βιβλίου, την επιμέλεια και άλλες εκδοτικές υπηρεσίες. Αποκάλυψε ότι η εταιρεία του βρίσκεται πίσω από λιγότερα από 500 έργα ετησίως, που έχουν ήδη ανέβει, ή θα ανάβουν στα ράφια των βιβλιοπωλείων.
Καθώς μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι έρχονται αντιμέτωποι με πτώση των πωλήσεών τους, οι αυτοεκδόσεις και οι «υβριδικές εκδόσεις» -όπου οι συγγραφείς δεν λαμβάνουν προκαταβολή αλλά μπορούν να κερδίσουν μεγαλύτερο ποσοστό από τα κέρδη των πωλήσεων- αυξάνονται. Αυτές οι τάσεις της αγοράς ενισχύουν και την αγορά των ghostwriters.
«Φαντάσματα» και στο LinkedIn
Τα βιβλία δεν είναι το μόνο «πεδίο δόξης» των ghostwriters. Πολλά στελέχη εταιρειών που προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα brand στο LinkedIn προσλαμβάνουν συγγραφείς «φαντάσματα» για να τους βοηθήσουν με τη δημιουργία περιεχομένου. Oι πιο περιζήτητοι ghostwriters του LinkedIn ζητούν έως και 700 δολάρια την ώρα για τις υπηρεσίες τους , σύμφωνα με παλαιότερο ρεπορτάζ του Business Insider.
Και όσο πληθαίνει ο ανταγωνισμός των like και της απήχησης των αναρτήσεων στα social media, τόσο οι τιμές των «φαντασμάτων με φαντασία» θα ανεβαίνουν.