Η ΝΟ 1 ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ Α.Ι.: Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΤΟΥ CEO ΤΗΣ AMAZON WEB SERVICES
- 14.08.25 11:19

Παρά την ευρέως διαδεδομένη εντύπωση ότι η επιτυχία στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης απαιτεί πτυχίο στη μηχανική μάθηση ή εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, η πραγματικότητα είναι διαφορετική, σύμφωνα με τον CEO της Amazon Web Services, Matt Garman.
Μιλώντας στο CNBC, ο Garman υπογράμμισε ότι όσο περισσότερα εργαλεία AI ενσωματώνονται στον χώρο εργασίας, οι εργοδότες θα δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα στις λεγόμενες «ήπιες δεξιότητες» – όπως η δημιουργικότητα και η προσαρμοστικότητα.
Άλλωστε η συμβουλή που έδωσε στον γιο του, ο οποίος ετοιμάζεται να μπει στο πανεπιστήμιο ήταν η εξής: να αναπτύξει την κριτική σκέψη, ανεξάρτητα από το αντικείμενο σπουδών του. «Η φοίτηση στο πανεπιστήμιο χρησιμεύει σε μεγάλο βαθμό για να καλλιεργήσετε την κριτική σας σκέψη. Δεν αφορά μόνο την εκμάθηση δεξιοτήτων, αλλά το πώς θα σκέφτεστε. Αυτό θεωρώ πως θα είναι η πιο σημαντική δεξιότητα από εδώ και πέρα».
Καθώς οι δυνατότητες της AI να αναλαμβάνει διοικητικά καθήκοντα θα εμπλουτίζονται, η ανθρώπινη κρίση και δημιουργικότητα θα παρμείνουν αξεπέραστες στην παραγωγή νέων ιδεών και στην αξιολόγηση πολύπλοκων καταστάσεων. Το 2024, ο CEO της OpenAI, Sam Altman, είχε δηλώσει ότι η κριτική σκέψη θα είναι «η πιο πολύτιμη δεξιότητα του μέλλοντος», ιδιαίτερα για όσους καλούνται να αξιολογούν και να βελτιώνουν την παραγωγή των εργαλείων AI.
Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μπορεί να γίνει μέσα από κάθε πεδίο σπουδών, αλλά και από απλές καθημερινές πρακτικές – όπως στρατηγικά επιτραπέζια παιχνίδια ή η συστηματική διατύπωση ερωτημάτων για μία πληθώρα καταστάσεων και υποθέσεων. Παραδίδονται έως και δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα, όπως αυτό του Harvard μέσω edX.
Στον χώρο εργασίας, οι λύσεις σε δύσκολα προβλήματα και η διατύπωση έξυπνων ερωτήσεων μπορεί να δείξει στους εργοδότες ότι διαθέτετε αυτές τις δεξιότητες, σύμφωνα με τον ειδικό καριέρας του LinkedIn, Andrew McCaskill.
Προσαρμοστικότητα και επικοινωνία: οι άλλες δύο κρίσιμες δεξιότητες
Ο Garman τόνισε επίσης την ανάγκη για προσαρμοστικότητα στις νέες τεχνολογίες και για αποτελεσματική επικοινωνία με συναδέλφους και πελάτες. Η επικοινωνία, σημείωσε, είναι ένα ακόμα πεδίο όπου οι άνθρωποι υπερτερούν έναντι της AI, κυρίως λόγω της ικανότητας να αντιλαμβάνονται κοινωνικά «σημάδια», να δείχνουν ενσυναίσθηση και να ακούν ενεργά.
Όπως προκύπτει από ανάλυση στοιχείων στο LinkedIn, οι εργοδότες πλέον αναζητούν υποψηφίους που μπορούν να συμβαδίσουν με τις τεχνολογικές αλλαγές και, όπως λέει ο Garman, παρότι η AI μπορεί να διεκπεραιώνει πολλά διοικητικά καθήκοντα, «οι πελάτες εξακολουθούν να θέλουν να μιλήσουν με έναν άνθρωπο» και να λάβουν προσωπική καθοδήγηση.
«Αυτές οι δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας θα παραμείνουν εξαιρετικά σημαντικές για πολύ καιρό ακόμη», καταλήγει.