ΠΩΣ ΤΟ NETFLIX ΚΕΡΔΙΣΕ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ STREAMING
- 26.07.24 11:19
Στα τέλη του 2023, η Disney αποφάσισε να παραχωρήσει πολλές τηλεοπτικές σειρές στο Netflix, σηματοδοτώντας ένα σημείο καμπής στην αγορά του streaming, ίσως χωρίς επιστροφή: τηρώντας στάση αναμονής, όσο οι ανταγωνιστές του πάσχιζαν να περιορίσουν τις απώλειές τους, το Netflix κατάφερε να επισκιάσει τους πάντες, Apple, Hulu, Amazon και την κατάλληλη στιγμή εξαγόρασε με αδηφάγα προθυμία το περιεχόμενο που οι μικρότεροι παίκτες αναγκάστηκαν να πουλήσουν.
Έτσι, η εταιρεία εξαργύρωσε την πολύτιμη εμπειρία που είχε αποκομίσει από τη δική της περιπέτεια φθοράς, όταν είχε κινδυνεύσει να χάσει τα «Φιλαράκια» από τον κατάλογό της. Το Netflix είχε τότε πιεστεί να εμπλουτίσει το μενού επιλογών με κωμωδίες, άλλες μεγάλες σειρές και ριάλιτι, πληρώνοντας αδρά ποσά σε κωμικούς και παρουσιαστές για να εξασφαλίσει πρωτότυπο υλικό. Ως το 2021 οι δαπάνες του είχαν ξεπεράσει τα 17 δισεκατομμύρια δολάρια και τώρα, χρόνια μετά, όλες αυτές οι επενδύσεις υπό πίεση έκριναν, ποιοτικά, τον αγώνα δρόμου με τις άλλες πλατφόρμες.
Χρειάστηκαν «γενναίες αποφάσεις» όπως η κατακόρυφη μείωση στο περιθώριο κέρδους από το 21% στο 18%, σε μία περίοδο που η μετοχή της εταιρείας κυμαινόταν σε χαμηλότερα επίπεδα από τη μετοχή της Disney. Για να ξεπεράσει τον σκόπελο, μέσα στα χρόνια της πανδημίας το Netflix αποφάσισε να λύσει το πρόβλημα της κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης από πολλούς χρήστες. Πλέον είναι σχεδόν αδύνατο να συνδεθεί κάποιος φίλος ή συγγενής του συνδρομητή που… δεν συγκατοικεί μαζί του! Ταυτόχρονα, η πλατφόρμα πειραματίστηκε σε πολλές αγορές με συνδρομές σε χαμηλότερη τιμή με διαλείμματα για διαφημίσεις. Και αυτό είχε αποτέλεσμα. Στη συνέχεια αύξησε τις τιμές.
Από τον φετινό Απρίλιο έως τον Ιούνιο, προστέθηκαν οχτώ εκατομμύρια νέοι συνδρομητές – πολλοί από αυτούς, ενδεχομένως απογοητευμένοι από μικρότερες πλατφόρμες. Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 17% στα 9,6 δισ. δολάρια, ενώ τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν σχεδόν κατά ένα τρίτο. Επιτυχημένες σειρές όπως το Baby Reindeer λειτούργησαν ίσως καταλυτικά στην προσέλκυση νέων συνδρομητών.
Όμως, αυτό το «κύμα» δεν θα συνεχιστεί επ’ αόριστον και οι Financial Times προβλέπουν ότι το Netflix θα αναγκαστεί να επικεντρωθεί περισσότερο στις διαφημίσεις, στις οποίες δεν διαθέτει την εμπειρία του YouTube για παράδειγμα.
Αναλυτές της Emarketer προβλέπουν ότι το Netflix θα αποκομίσει φέτος διαφημιστικά έσοδα ύψους 760 εκατ. δολαρίων – δηλαδή «μόλις» το 2,7% της διαφημιστικής «πίτας» της αγοράς, την ώρα που οι Hulu και YouTube έχουν από 12%, ενώ η Amazon 11%.
Παγκοσμίως, περίπου 40 εκατομμύρια χρήστες έχουν προτιμήσει τη φθηνότερη συνδρομή Netflix με διαφημίσεις. Αν θέλει να κερδίσει θα έδαφος θα πρέπει είτε να αυξήσει το χρόνο διαφημίσεων για αυτούς τους συνδρομητές, είτε να εισάγει διαφημίσεις και σε πιο ακριβές συνδρομές. Στο Prime Video της Amazon, για παράδειγμα, οι διαφημίσεις είναι πλέον ο κανόνας για όλους τους συνδρομητές για οι χρήστες πρέπει να πληρώσουν έξτρα για να τις «ξεφορτωθούν».
Σε αντίθεση όμως με τους συνδρομητές της Amazon που πληρώνουν ευχαρίστως παραπάνω και για δωρεάν παραδόσεις των πακέτων τους, οι πελάτες του Netflix ίσως αποδειχτούν λιγότερο ανεκτικοί. Το Netflix δεν έχει κερδίσει, ακόμα, όλες τις μάχες του.