Τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

ΣΑΦΑΡΙ ΤΑΛΕΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ ΤΟΥ BUSINESS

Σαφάρι ταλέντων στην έρημο του business
Φωτ. Fredric Ohlander
Πώς προσελκύουν ικανούς εργαζόμενους οι μεγάλες επιχειρήσεις; Μια αποκαλυπτική έρευνα που σκιαγραφεί τη μετάβαση από την εργασιακή ασφάλεια στην έμφαση για ευελιξία.

Την ελληνική πραγματικότητα στην αγορά εργασίας και τις στρατηγικές προσέλκυσης ταλέντων και επιλογής ανθρώπινου δυναμικού για το έτος 2023, αποτύπωσε η ετήσια έρευνα του kariera.gr σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, που παρουσιάστηκε στο 3ο Xcutive Xperience, μία εκδήλωση αποκλειστικά για στελέχη ανώτατου επιπέδου (C-level).

Ισορροπία δουλειά και ζωής

Οι κύριοι κλάδοι στους οποίους επικεντρώθηκε η έρευνα ήταν: Πληροφορική / Νέες Τεχνολογίες και Βιομηχανία (26,9%), Λιανική και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες (17,3%) και Φαρμακευτική (11,5%) και σχολιάζοντας τον τριπλασιασμό του work-life balance, Η Ηλέκτρα Διαμαντή, HR Director της Public Group, σε ερώτηση σχετικά με το ραγδαία αυξημένο ενδιαφέρον για εξισορρόπηση εργασίας και προσωπικής ζωής, απάντησε ότι οι εταιρείες οφείλουν πλέον να ικανοποιούν τις ανάγκες και τις επιθυμίες των εργαζομένων, προσφέροντάς τους αξία. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι έχουν ανάγκη από ένα μακροπρόθεσμο πλάνο που θα αναπτύσσουν την καριέρα τους μέσα από τη στρατηγική της εταιρείας, αντί να τη θεωρούν απλώς ως έναν προσωρινό σταθμό.

Τι ζητούν οι εργαζόμενοι;

Για τον χρόνο που απαιτείται για να καλυφθεί μια θέση εργασίας, ο Κωνσταντίνος Κοτσίφης, HR Director της DEMO ABEE, τόνισε «το ολοένα αυξανόμενο κόστος ζωής σε συνδυασμό με την ασφάλεια που προσφέρει το επιχειρηματικό περιβάλλον στις μέρες μας, δίνει την ευκαιρία στους εργαζόμενους να αναζητούν αλλαγές. Για να τους προστατεύουν οι εταιρείες, θα πρέπει μεταξύ άλλων να εξασφαλίζουν καλές σχέσεις εντός των ομάδων εργασίας και ειδικά με τους προϊσταμένους.»
Ο Φώτης Ρήγας, Managing Director of Recruitment Services του Kariera Group, σε ερώτηση σχετικά με την αξία του Employer Branding, εξήγησε ότι πρόκειται για ζήτημα ουσίας. Αν και η εφαρμογή του στην Ελλάδα δεν είναι εύκολη, οι εταιρείες χρειάζεται να προσανατολιστούν στην υιοθέτηση μιας «εκ των έσω» στρατηγικής, διαμορφώνοντας το προφίλ που τους ταιριάζει και ενδιαφέρονται να επικοινωνήσουν προς τα έξω.

Reskilling

Ο Ιωάννης Νικολάου, Καθηγητής Οργανωσιακής Συμπεριφοράς & Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΟΠΑ, αναφέρθηκε στη σημασία της εκπαίδευσης των εργαζομένων για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και ικανοτήτων που απαιτούνται στους εργασιακούς τους ρόλους. «Αυτό που έχει αναδειχθεί ως ανάγκη είναι το κομμάτι του reskilling. Οι επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν εκπαίδευση απολαμβάνουν και ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν διαθέτουν τον προϋπολογισμό για να το υποστηρίξουν», ανέφερε μεταξύ άλλων ο καθηγητής.

Οι νέες πρακτικές προσέλκυσης ταλέντων

Σύμφωνα με την έρευνα, οι τάσεις στον τομέα του Ανθρώπινου Δυναμικού (HR) δείχνουν ότι οι εταιρείες όλων των μεγεθών υιοθετούν τις σύγχρονες πρακτικές της αγοράς για την προσέλκυση, επιλογή και διατήρηση ταλέντων, ενώ από το 2023 προστέθηκε δυναμικά τόσο η ενίσχυση της εργοδοτικής φήμης (30%) όσο και η διαχείριση της εμπειρίας των εργαζομένων (25%). Οι κυρίαρχες πρακτικές για την προσέλκυση ταλέντων περιλαμβάνουν τη χρήση σύγχρονων εργαλείων (όπως μέσα κοινωνικής δικτύωσης), τις ιστοσελίδες καριέρας (job boards και career sites) και τη συνεργασία με πανεπιστήμια (μέσω προγραμμάτων πρακτικής άσκησης και Ημερών Καριέρας).

Από το 2019 έως το 2023, οι ευέλικτες μορφές εργασίας άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους, με το 2021 να αποτελεί σημείο καμπής λόγω των νέων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία. Οι εταιρείες προσαρμόστηκαν σε αυτές τις συνθήκες, μετατοπίζοντας την έμφαση από τις αποδοχές και την εργασιακή ασφάλεια, στην ευεξία, την εκπαίδευση και την ευελιξία.

Soft skills

Η έρευνα ανέδειξε επίσης τις τάσεις στην επιλογή προσωπικού, με την αξιολόγηση των soft skills να αποκτά ιδιαίτερη σημασία το 2023. Ωστόσο, για την επιλογή ενός υποψήφιου εργαζομένου απαιτείται σημαντικός χρόνος, συνήθως από 1 έως 3 μήνες. Κατά τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Νικολάου, το φαινόμενο έχει διττή ερμηνεία. Από τη μία πλευρά, οι εργοδότες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εξεύρεση και αναζήτηση προσωπικού. Από την άλλη, οι υποψήφιοι διαθέτουν περισσότερο χρόνο για να αναζητήσουν εναλλακτικές θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με τον καθηγητή, «το “war for talent” γίνεται όλο και πιο έντονο, ανεξάρτητα από το πόσο καλή είναι η κατάσταση στην αγορά εργασίας».

Από την αγγελία στη… διαφήμιση

Οι εταιρείες αναγνωρίζουν ολοένα και περισσότερο τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει η φήμη και η εικόνα του εργοδότη (Employer Branding) στη συνολική στρατηγική τους για την προσέλκυση και διατήρηση ταλέντων. Το 50% των εταιρειών θεωρεί το Employer Branding ως κορυφαία προτεραιότητα στη στρατηγική Ανθρώπινου Δυναμικού. Η κύρια επιλογή για την προβολή της εταιρικής εικόνας είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (95%), ενώ ακολουθούν με σημαντικό ποσοστό (79%) οι ιστοσελίδες καριέρας και τα career sites, όπως το kariera.gr.

Γιατί αποχωρούν οι εργαζόμενοι;

Σύμφωνα με την έρευνα, ο υψηλότερος ρυθμός αποχωρήσεων παρατηρείται στους τομείς των πωλήσεων, των επιχειρησιακών λειτουργιών (operations) και της πληροφορικής. Ένας από τους βασικούς λόγους αποχώρησης είναι οι καλύτερες αποδοχές και οι ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης, ενώ καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν οι σχέσεις με τον άμεσο προϊστάμενο. Όπως επεσήμανε ο κ. Νικολάου, «οι νέοι επιδιώκουν ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής. Αυτό κατέστη δυνατό μέσω της ευελιξίας που προσφέρει η εξ αποστάσεως εργασία, επιτρέποντας την εναρμόνιση προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. Οι επιχειρήσεις πρέπει να επανεξετάσουν το ζήτημα της ευημερίας των εργαζομένων».

Δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας ΕΔΩ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ