Τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

ΤΟ ΡΟΜΠΟΤΙΚΑ ΤΑΞΙ ΕΣΩΣΑΝ ΤΗ ΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ TESLA

Το ρομποτικά ταξί έσωσαν τη μετοχή της Tesla
Φωτ. Tesla Motors / Official Facebook Page
Η μετοχή της Tesla κλείνει σε ιστορικό υψηλό, καθώς οι επενδυτές πείθονται από το robotaxi του Μασκ, παρά τα προβλήματα στις πωλήσεις EV.

Το 2025 αποδείχθηκε χρονιά έντονων διακυμάνσεων για τους επενδυτές της Tesla, μετά τη βουτιά 36% στο πρώτο τρίμηνο — τη χειρότερη επίδοση από το 2022. Κι όμως, η μετοχή της Tesla ανέκαμψε πλήρως, κλείνοντας την Τρίτη σε ιστορικό υψηλό στα 489,88 δολάρια, με άνοδο 3,1%. Σε ετήσια βάση, η μετοχή καταγράφει πλέον κέρδη 21%.

Η μετοχή πήρε «φωτιά» αυτή την εβδομάδα, όταν ο Ίλον Μασκ επιβεβαίωσε ότι η Tesla δοκιμάζει οχήματα χωρίς οδηγό στο Όστιν του Τέξας, χωρίς κανέναν επιβάτη ή χειριστή στο εσωτερικό τους. Οι δοκιμές αυτές έρχονται σχεδόν έξι μήνες μετά την έναρξη ενός άλλου πιλοτικού προγράμματος με οδηγούς ασφαλείας.

Με την άνοδο, η χρηματιστηριακή αξία της Tesla ανήλθε στα 1,63 τρισ. δολάρια, καθιστώντας την έβδομη πιο πολύτιμη εισηγμένη εταιρεία παγκοσμίως, πίσω από τις Nvidia, Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon και Meta, και οριακά μπροστά από τη Broadcom. Η καθαρή περιουσία του Μασκ εκτιμάται πλέον στα 684 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Forbes, αφήνοντας πολύ πίσω του τα 430 δισ. δολάρια του συνιδρυτή της Google, Λάρι Πέιτζ, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση.

Οι «αισιόδοξοι» επενδυτές βλέπουν τις εξελίξεις ως ένδειξη ότι η Tesla θα εκπληρώσει επιτέλους τη μακροχρόνια υπόσχεσή της να μετατρέψει τα υπάρχοντα ηλεκτρικά της οχήματα σε robotaxi μέσω μιας αναβάθμισης λογισμικού, που θα επιτρέψει σε ιδιοκτήτες Ι.Χ. να «νοικιάζουν» τα οχήματά τους όσο εκείνοι δεν τα χρειάζονται. Ωστόσο, τα αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης που δοκιμάζονται στο Όστιν δεν είναι ακόμη ευρέως διαθέσιμα, ενώ παραμένουν αναπάντητα πολλά ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια.

Η φετινή χρονιά υπήρξε ιδιαίτερα τρικυμιώδης για την Tesla, η οποία ξεκίνησε τη χρονιά φαινομενικά ενισχυμένη λόγω του ρόλου του Μασκ στον Λευκό Οίκο, όπου ηγήθηκε για μερικούς μήνες του Τμήματος Κυβερνητικής Αποδοτικότητας (DOGE) — μιας πρωτοβουλίας για δραστική συρρίκνωση του ομοσπονδιακού κράτους και περιορισμό των κανονισμών. Ωστόσο, η συνεργασία του Μασκ με τον Τραμπ, η δημόσια στήριξή του σε ακροδεξιές πολιτικές φιγούρες και η αμφιλεγόμενη πολιτική ρητορική του προκάλεσαν αντιδράσεις και επηρεάσαν τους καταναλωτές, επιβαρύνοντας το brand της Tesla.

Και πολλές από τις προκλήσεις παραμένουν: η απώλεια των επιδοτήσεων για αγορά EV και ο σκληρός ανταγωνισμός από φθηνότερα ή πιο ελκυστικά ηλεκτρικά οχήματα εταιρειών όπως η BYD και η Xiaomi.

Τον Οκτώβριο η Tesla παρουσίασε πιο προσιτές εκδόσεις των δημοφιλών Model Y και Model 3, αλλά προς το παρόν οι πωλήσεις της δεν έχουν σημειώσει άνοδο ούτε στις ΗΠΑ, αλλά ούτε και στην Ευρώπη. Μάλιστα τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την Cox Automotive, οι πωλήσεις της Tesla στις ΗΠΑ υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας τετραετίας.

Παρά το δυσμενές περιβάλλον για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, η Mizuho αύξησε αυτή την εβδομάδα την τιμή-στόχο για τη μετοχή της Tesla στα 530 δολάρια από 475, διατηρώντας τη σύσταση «αγορά». Οι αναλυτές της τράπεζας ανέφεραν ότι οι αναφερόμενες βελτιώσεις στην αυτόνομη οδήγηση «θα μπορούσαν να στηρίξουν μια επιταχυνόμενη επέκταση» του «στόλου robotaxi στο Όστιν, στο Σαν Φρανσίσκο και ενδεχομένως την πρόωρη κατάργηση της ανάγκης για επίβλεψη από κάποιον οδηγό στο τιμόνι.

Η Tesla λειτουργεί ήδη υπηρεσία μετακινήσεων με την επωνυμία Robotaxi στο Τέξας και την Καλιφόρνια, ωστόσο προς το παρόν τα οχήματα διαθέτουν οδηγούς ή «επόπτες ασφαλείας» στο εσωτερικό τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ