CEO, SIGMA, E-GIRL, E-BOY: ΤΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΤΗΣ GEN Z.
- 26.05.25 18:57

Αν μια/ένας GEN Zeer σε αποκαλέσει CEO αυτό σημαίνει ότι είσαι επαγγελματίας ή έχεις κατακτήσει αυτό που κάνεις. Χρησιμοποιείται ως έκφραση θαυμασμού και χαρακτηρισμό που υποδηλώνει ότι κάποια/κάποιος είναι ο «ηγέτης στον τομέα του. Για παράδειγμα, «Είναι η CEO του TikTok» είναι σαν να αποκαλούμε κάποια «βασίλισσα της πλατφόρμας».
Τα e-boys και e-girls είναι τα πρώην emos και goths των προηγούμενων δεκαετιών. Όπως και οι προκάτοχοί τους, αναφέρονται σε μέρος της νεανικής υποκουλτούρας της γενιάς τους. Όπως είναι αναμενόμενο, τα e-boys και e-girls σχετίζονται κυρίως με SoMe πλατφόρμες, και ειδικότερα το TikTok. Αναγνωρίζονται για την συγκεκριμένη αισθητική τους, που συνδυάζει στοιχεία της emo σκηνής και της goth μόδας με επιρροές από ιαπωνικά και κορεατικά street styles.
Sigma, στην αργκό της Γενιάς Ζ, είναι ο νέος Alpha. Η λέξη χρησιμοποιείται για να περιγράψει τη νέα εκδοχή του δυναμικού, επιτυχημένου, ανεξάρτητου άνδρα, που αποπνέει αυτοπεποίθηση και είναι σίγουρος για τη δύναμή του χωρίς να φέρει τα χαρακτηριστικά τοξικής αρρενωπότητας των παλαιότερων γενεών. Ενίοτε διατηρεί την αρχετυπική εικόνα “μοναχικού λύκου” ή “κακού αγοριού”. Πρόκειται για όρο θαυμασμού, που υποδηλώνει ένα σημαντικό βαθμό coolness και συνοδεύεται πάντα από έντονη δημοφιλία του ατόμου που αποκαλούν sigma.
Σύμφωνα με το European Youth Portal, μια μελέτη που διεξήχθη από το Trinity College του Λονδίνου ανέδειξε ότι «το 80% των μαθητών της Γενιάς Ζ αποκτούν ένα σημαντικό ποσοστό των γλωσσικών τους δεξιοτήτων μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok και το Instagram». Το ζωντανό λεξιλόγιο των SoMe όχι μόνο αντανακλά την επιρροή των παγκόσμιων τάσεων, αλλά υπογραμμίζει και τον τρόπο με τον οποίο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και η ποπ κουλτούρα που διαχέεται μέσα από αυτά, συνδιαμορφώνουν το γλωσσικό τοπίο για τους νέους, όχι μόνο της Ευρώπης αλλά και του κόσμου.
Ο ορισμός του χάσματος των γενεών είναι γλωσσολογικός.
Μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα από την μελέτη του Preply, της διεθνούς πλατφόρμας εκπαίδευσης επαγγελματιών της εκπαίδευσης, αφορούν την επιρροή που ασκεί η αργκό κάθε γενιάς στον χώρο εργασίας. Σύμφωνα με την έρευνα, το 30% των εργαζομένων της Γενιάς Χ παραδέχεται ότι δυσκολεύεται να κατανοήσει τους συναδέλφους της γενιάς των millennials και της γενιάς Z. Σχεδόν το 25% των εργαζομένων της Γενιάς Z παραδέχεται ότι συχνά δυσκολεύεται να κατανοήσει τους μεγαλύτερους σε ηλικία συναδέλφους του, ενώ από την άλλη πλευρά, το 28% των millennials παραδέχεται ότι υιοθετεί την αργκό της Γενιάς Z για να ενταχθεί καλύτερα στους νεότερους συναδέλφους του. Σχεδόν το 1/4 ίσως και 1/3 κάθε γενιάς δυσκολεύεται να κατανοήσει τις άλλες γενιές στον χώρο εργασίας. Είναι κάτι σαν αυτό που οι GEN Zeers θα αποκαλούσαν FOMO (fear of missing out), τον φόβο μήπως χάσει κάποιος κάτι. Εν προκειμένω, την συνεννόηση.
Το πιο ενδιαφέρον ίσως εύρημα της έρευνας του Preply είναι τους τρόπους που επιλέγει η κάθε γενιά για να ενημερωθεί και να εξοικειωθεί με τις αργκό λέξεις των υπολοίπων, προκειμένου να καταφέρουν να επικοινωνήσουν πιο αποτελεσματικά στον χώρο εργασίας. Οι GEN Xers προτιμούν να στρέφονται στα νεότερα μέλη της οικογένειάς τους. Οι millennials στρέφονται στο YouTube ενώ οι GEN Zeers προφανώς στρέφονται στο TikTok.