FACEKINI: ΟΙ ΝΕΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ ΤΟ ΛΑΤΡΕΥΟΥΝ, ΤΟ ΚΟΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΟΧΙ ΚΑΙ ΤΟΣΟ
- 26.08.25 12:17

Οι τάσεις έρχονται και φεύγουν. Κάποτε στην Ευρώπη, κάπες και κολάρα ήταν μεταξύ των καθημερινών ενδυμάτων και αξεσουάρ, προτού χαθούν στη λήθη. Και καθώς οι παλιές τάσεις χάνονται, νέα κομμάτια μπαίνουν στο προσκήνιο – όπως συμβαίνει σήμερα στην Κίνα, όπου οι σχεδιαστικές μάσκες ηλιοπροστασίας, γνωστές ως «facekinis», χαρίζουν σε χιλιάδες ένα στιλ που μέχρι πρότινος θύμιζε περισσότερο… ληστές τραπεζών.
Τα facekinis αποτελούν μέρος μιας ακμάζουσας βιομηχανίας στην Κίνα, η οποία προσφέρει αξεσουάρ για προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία (UV). Σε αντίθεση με τις χειρουργικές μάσκες της πανδημίας, οι μάσκες ηλίου κατασκευάζονται από πλενόμενο συνθετικό ύφασμα. Άλλες καλύπτουν μόνο το κάτω μέρος του προσώπου, ενώ κάποιες φτάνουν έως το μέτωπο, τον λαιμό και το στήθος. Οι τιμές τους κυμαίνονται από λίγα δολάρια έως σχεδόν 50$.
Συνολικά, οι πωλήσεις ειδών προστασίας από την ακτινοβολία UV στην Κίνα άγγιξαν πέρυσι τα 11 δισ. δολάρια. Οι πωλήσεις facekinis – που απευθύνονται κυρίως σε γυναίκες – αυξήθηκαν κατά περίπου 50% τον χρόνο ως τον Ιούλιο, σύμφωνα με τη Daxue Consulting. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις UV μανικιών, τα οποία προτιμούν κυρίως οι άνδρες, διπλασιάστηκαν.
Μέχρι πρόσφατα, τα facekinis περιορίζονταν κυρίως στις παραλίες και φοριούνταν από μεγαλύτερες γυναίκες που ήθελαν να αποφύγουν το μαύρισμα ενώ κολυμπούσαν. Η πανδημία, με τη μαζική χρήση μασκών που επέβαλε, άνοιξε τον δρόμο για μεγαλύτερη διάδοση. Έκτοτε, τα facekinis εξελίχθηκαν από φθηνά, κακοσχεδιασμένα προϊόντα για ηλικιωμένες, σε μοντέρνα αξεσουάρ που αγοράζονται κυρίως από νεότερους καταναλωτές. Σήμερα, όπως σημειώνει η Lai Ming Yii της Daxue Consulting, οι καταναλωτές θέλουν μάσκες που να ταιριάζουν με το ντύσιμο γραφείου ή τον εξοπλισμό εξωτερικών δραστηριοτήτων. Πολλές γυναίκες τα εντάσσουν ως μέρος μιας ρουτίνας περιποίησης που βοηθά στη διατήρηση ανοιχτόχρωμης επιδερμίδας.
Οι εταιρείες, φυσικά, σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την τάση. Ίσως η περισσότερο κερδισμένη να είναι η Beneunder, που ιδρύθηκε πριν από δώδεκα χρόνια στη Σενζέν και διαθέτει σειρά από μάσκες και άλλα προϊόντα για την προστασία από την ακτινοβολία UV. Όμως και άλλες κινεζικές εταιρείες ένδυσης – μεταξύ αυτών αθλητικές φίρμες όπως οι Anta και Li-Ning – μπαίνουν δυναμικά στην αγορά.
Το Κομμουνιστικό Κόμμα, πάντως, δεν βλέπει με καλό μάτι τη μόδα. Η «Λαϊκή Ημερησία», επίσημο όργανο του κόμματος, καυτηρίασε πρόσφατα την έξαρση του «άγχους ηλιοπροστασίας», τονίζοντας ότι προκαλεί σύγχυση για το τι είναι πραγματικά απαραίτητο για την υγεία του δέρματος. Τα κολάρα έμειναν στους λαιμούς των Ευρωπαίων για έναν αιώνα. Τα facekinis της Κίνας δύσκολα θα κρατήσουν τόσο.
©The Economist. Μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε από την Economia Media Α.Ε., έπειτα από ειδική άδεια. Το πρωτότυπο αγγλικό κείμενο βρίσκεται στο www.economist.com