ΜΗ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ, ΠΛΗΝ ΣΩΣΤΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
- 03.09.25 12:19

Δυο μη δημοφιλείς πρωτοβουλίες, από εκείνες που σπανίζουν εδώ και καιρό στην Ελλάδα, αξίζει να καταγραφούν. Και, εφόσον ολοκληρωθούν βέβαια, να στηριχθούν/επαινεθούν. Αμφότερες αφορούν την αναζήτηση επιδοτήσεων, ενισχύσεων κοκ που έχουν καταβληθεί αχρεωστήτως (παρανόμως ή με σοβαρή ελαττωματικότητα-παρατυπία-παραγνώριση των όποιων κανόνων). Και που αποτελεί κάτι σαν σταθερά πολλών φάσεων της Μεταπολίτευσης το να «ξεχνιούνται», να μένουν στα χέρια των δικαιούχων κάπως σαν … άτυπο κεφάλαιο κίνησης!
Η αλήθεια είναι ότι μια άλλη, τρίτη κίνηση υψηλού προφίλ – την οποία μάλιστα πιστώνεται και κλήθηκε να προσωποποιήσει ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, μετά τον ρόλο που έπαιξε η ΕΛ.ΑΣ στην (έστω και μετά από φορτική πίεση από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία) διερεύνηση/ξεσκέπασμα του επικίνδυνου σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ – αφορά καταλογισμούς για αναζήτηση αχρεωστήτως καταβληθεισών ενισχύσεων για τα διαβόητα αιγοπρόβατα. Μέχρι και με δέσμευση περιουσιακών στοιχείων των ωφεληθέντων. Το ξεσκόνισμα 820.000 αιτήσεων για το διάστημα 2019-2025 (προς τιμήν όσων οργανώνουν την διαδικασία, το ότι… απέφυγαν σ’ αυτήν την φάση να επιχειρήσουν θόλωμα των νερών ανατρέχοντας στο παρελθόν μέχρις ιδρύσεως του ΟΠΕΚΕΠΕ)! «έβγαλε» άνω των 1.000 ΑΦΜ. Τα οποία βρέθηκαν να έχουν εισπράξει παρανόμως κάπου 22,5 εκατ. ευρώ. Κυρίως από Κρήτη, άλλη ιστορία αυτή.
Πλην όμως η εν λόγω κίνηση ήταν – και παραμένει – αρκετά αναγκαστική. Τι θα πει αυτό; Ότι, προκειμένου να διασώσει κάτι από το κύρος της ως χώρα – λέμε τώρα – η Ελληνική Δημοκρατία σε πλαίσια Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου ακόμη περισσότερο να διατηρήσει κάτι από διαπραγματευτική της θέση στα αγροτικά, πρέπει εξάπαντος να δείξει ότι (α) θέλει, (β) μπορεί και (γ) πετυχαίνει να εκκαθαρίσει κάτι από την άθλια κατάσταση. Που άφησε/ανέχθηκε/βο΄ήθησε να δημιουργηθεί . [Μάλιστα εδώ θάπρεπε να προστεθεί κάτι: δεν θα ήταν νοητό, αυτή η «εκκαθάριση των ΑΦΜ» να περιοριστεί σε μικρομεσαία μεγέθη. Χρειάζεται η εκκαθάριση να γίνει πλήρης. χρειάζεται οι εκούσιες επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων επιδοτήσεων (που ορθώς, ορθότατα συνιστούν οι δικηγόροι των εμπλεκομένων!) να μην γίνουν υπό συνθήκες πονηρής διακριτικότητας. χρειάζεται να μην επιλεγεί το τέχνασμα της δήθεν προστασίας προσωπικών δεδομένων ώστε και οι ακραία προσβλητικές περιπτώσεις πελώριων ποσών να περάσουν στο βασίλειο της λήθης].
Πάμε όμως στις δυο άλλες πρωτοβουλίες, με τις οποίες ξεκινήσαμε. Την μια είχε ο νυν υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος και αφορά την κίνηση – επιτέλους – των διαδικασιών για ανάκτηση επιχορηγήσεων που είχαν δοθεί για επενδυτικά σχέδια που τα οποία είχαν νομίμως μεν και με σωστές διαδικασίες ενταχθεί σε διαδοχικούς αναπτυξιακούς νόμους, πλην δεν προχώρησαν. Πάντως δεν ολοκληρώθηκαν. Εδώ πρόκειται για δεκάδες επενδυτικών σχεδίων – ήδη τα προωθούμενα (μέσω ΑΑΔΕ: η πάγια λύση…) προς ανάκτηση φθάνουν συνολικά τα 55 εκατομμύρια ευρώ, αν και τα αρχικώς αναφερθέντα από Θεοδωρικάκο ήταν 480 εκατ. . Εδώ, οι επενδυτικοί νόμοι υπό το καθεστώς των οποίων είχαν εγκριθεί και – μέχρι ενός σημείου – στηριχθεί το μπουκέτο επενδύσεων ξεκίνησαν υπό τους ν. 3299/2004 και μέχρι τον 4399/2016. Οι απεντάξεις που έχουν προχωρήσει μέχρι και το 2024 έφθαναν τα 1.400 σχέδια.
Περισσότερο κι από την αναζήτηση κεφαλαίων που (υποτίθεται ότι) θα μπορούν εν συνεχεία να διοχετευθούν σε νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες, εκείνο που ενδιαφέρει είναι η τήρηση της αρχής να μην διαρρέουν κονδύλια με τέτοιο τρόπο. Μια άλλη προστασία της υπολειμματικής Ευρωαξιοποίησης της χώρας.
Η άλλη πρωτοβουλία, που βρίσκεται τώρα σε εξέλιξη, αφορά την αναζήτηση επιστρεπτέων προκαταβολών και του όλου πλέγματος επιχορηγήσεων που είχαν κινητοποιηθεί προκειμένου να αντιμετωπισθεί η επίπτωση από την πανδημία της Covid-19. (Και που υπήρξε πολυτιμη, όμως έφερε και φαινόμενα «πάρτι καταχρηστικής αξιοποίησης»). Εδώ, η αίσθηση διακινδύνευσης της οικονομικής ζωής και της επιβίωσης των επιχειρήσεων είχε οδηγήσει και σε χαλαρότητα του ελέγχου αν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις στήριξης των διασταυρώσεων κοκ, άφησε στην μέση εγχειρήματα ελέγχου και επανεξέτασης τα οποία είχαν δρομολογηθεί.
Τώρα, με κινητοποίηση ΑΑΔΕ επιχειρείται μια εκκαθάριση σε κοντινό χρονικό ορίζοντα, καθώς το ΕΣΠΑ από το οποίο αντλήθηκαν εν πολλοίς τέτοιοι πόροι κλείνει και η ταυτοποίηση πιέζει μέχρι τέλους του έτους.
Δεν θα κάνει πολλούς φίλους η Κυβέρνηση με αυτού του είδους τις πρωτοβουλίες. Αλλά κάνει καλά, πολύ καλά που παίρνει το κόστος.