Τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

ΤΑ ΧΟΜΠΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΝΕΑ SOCIAL MEDIA

Τα χόμπι είναι τα νέα social media
Φωτ. Ketut Subiyanto / Pexels
Πώς τα κοινά ενδιαφέροντα και η ακμάζουσα κουλτούρα του tracking διαμορφώνουν τις μικρότερες ψηφιακές κοινότητες του μέλλοντος.

Σε μια εποχή που η μοναξιά απονευρώνεται από την ψηφιακή υπερσυνδεσιμότητα, η τάση για παρακολούθηση της υγείας και καταγραφή της σωματικής δραστηριότητας μέσω apps ενισχύει μια νέα κουλτούρα wellness: καθώς οι εφαρμογές στα smart ρολόγια και τα κινητά δίνουν πλέον όλο και πιο συχνά κοινωνικές «διαστάσεις» στην άθληση, καλώντας τον χρήστη να μοιραστεί με τον κύκλο των οικείων του στα social media την πρόοδό του ή ακόμα και να συναγωνιστεί μαζί τους, τα app αυτά αναδεικνύονται σε νέους χώρους επικοινωνίας και αποτελούν μια εναλλακτική για χρήστες που εγκαταλείπουν τα παραδοσιακά social media.

Υπό αυτό το πρίσμα, στον κόσμο της Gen Z η άσκηση και τα ψηφιακά εργαλεία παρακολούθησης έχουν αποκτήσει έναν εντελώς νέο ρόλο. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το 55% των νέων κατονομάζει την ψυχική υγεία έναν από τους τρεις βασικούς λόγους για τους οποίους γυμνάζεται, ενώ περισσότεροι από τους μισούς Gen Z αθλητές επιλέγουν ένα fitness group πρωτίστως για την κοινωνική σύνδεση. Η σύμπραξη του The Gym Group και της Strava για παράδειγμα αποτυπώνει εύγλωττα αυτή τη μετατόπιση: η άσκηση δεν είναι πια μόνο φυσική δραστηριότητα, αλλά και μια πύλη σε νέες κοινότητες.

Τέτοιου τύπου «χώροι» ανθίζουν μέσα από εφαρμογές καταγραφής και wearables με ενσωματωμένα analytics, όπως το Oura. Αυτά τα εργαλεία δημιουργούν νέες ευκαιρίες κοινωνικοποίησης βασισμένες στα κοινά ενδιαφέροντα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι 40 εκατομμύρια ενεργοί χρήστες του Strava είναι 218% πιο πιθανό να αγοράσουν προϊόντα που τους επιτρέπουν πρόσβαση στις κοινότητες που αγαπούν.

Και η τάση αυτή δεν αφορά μόνο τον αθλητισμό φυσικά. Προ ολίγων ημερών το spotify προέτρεπε όλους τους συνδρομητές του να μοιραστούν με τους φίλους τους τα δεδομένα του Wrapped 2025, της ετήσιας ανασκόπησης με τις συνήθειες και τις μουσικές προτιμήσεις τους, φροντίζοντας μάλιστα να προσθέσει και μερικά ανάλαφρα, σχεδόν κωμικά στοιχεία όπως η «πνευματική ηλικία» των χρηστών, με βάση τα είδη μουσικής που αγαπούν. Η ιδέα είχε τεράστια απήχηση και πάμπολλοι έσπευσαν να σχολιάσουν και να δικτυωθούν εντός και εκτός πλατφόρμας με κοινό παρονομαστή τη μουσική.

Στην Κίνα, η κουλτούρα “Daka” – μια πρακτική καταγραφής δραστηριοτήτων – έχει εξελιχθεί σε μια βαθιά κοινοτική εμπειρία, πιο συλλογική ακόμη κι από τα δημοφιλή Instagram dumps. Έτσι βλέπουμε ότι η ανάγκη για τεκμηρίωση, συμμετοχή και αλληλοενίσχυση ξεπερνά τα όρια της γυμναστικής και αγκαλιάζει όλο τον τρόπο ζωής των νέων. Σε αυτό το πνεύμα, μέλη ψηφιακών πλατφορμών όπως το iNaturalist βιώνουν την καταγραφή ως βαθιά κοινωνική διαδικασία. Όπως σχολίαζε χαρακτηριστικά ένας χρήστης στην Washington Post: «Αυτό είναι το υπέροχο με τα bioblitzes. Μαθαίνεις από τους άλλους και δημιουργείται μια κοινότητα.»

Η τάση επεκτείνεται και στον πολιτισμό. Το Letterboxd, η εφαρμογή καταγραφής ταινιών για σινεφίλ, σημειώνει 2,4 δισεκατομμύρια μηνιαίες προβολές, αποδεικνύοντας ότι η ανάγκη μας να ταξινομούμε και να μοιραζόμαστε ό,τι αγαπάμε βρίσκει έδαφος πολύ πέρα από τον αθλητισμό. Ακόμη και το Oura, το διάσημο bio-tracking ring, εισάγει πλέον τις Oura Circles: μικρά, κλειστά γκρουπ με 20 μέλη το πολύ, που μοιράζονται δεδομένα για τον ύπνο και τη δραστηριότητά τους, ενισχύοντας την αίσθηση κοινότητας μέσα από προσωπικές μετρήσεις.

Όπως σημείωνε πρόσφατα ο Guardian, «οι εφαρμογές χόμπι είναι πιο ευχάριστα μέρη για να βρίσκεται κανείς. Εκεί οι άνθρωποι περνούν περισσότερο χρόνο σε σχέση με τα παραδοσιακά social media».

Μία στροφή προς το «ψηφιακά» ιδιωτικό γίνεται ολοένα και πιο έκδηλη, και πλάι στα ποτάμια πληροφορίας με «προτάσεις για εσάς» από καλά εκπαιδευμένους αλγόριθμους, πολλοί χρήστες επιστρέφουν σε ένα διαφορετικό σημείο ισορροπίας με λιγότερες δημόσιες αναρτήσεις και περισσότερα ιδιωτικά post, σε κλειστές κοινότητες, γκρουπ και inbox, συζητώντας και ανταλλάσσοντας δεδομένα σε μία κλίμακα πιο φιλική στον κόσμο τον «πραγματικό».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ