Τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

ΣΤΗ ΝΟΡΒΗΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Στη Νορβηγία όλα τα καινούργια αυτοκίνητα είναι ηλεκτρικά
Φωτ. Yrka / Unsplash
Η Νορβηγία κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως όσον αφορά την διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων γιατί οι προσπάθειές και οι πολιτικές της ξεκίνησαν το μακρινό 1990, όταν η ηλεκτροκίνηση φάνταζε ακόμα όνειρο μακρινό.

Εννιά στα δέκα καινούργια οχήματα που πωλήθηκαν το 2024 στη Νορβηγία, ήταν ηλεκτρικά.

Και μπορεί για περισσότερα από 75 χρόνια η αντιπροσωπεία αυτοκινήτων Harald A Møller με έδρα το Όσλο να εισήγαγε «μανιωδώς» Volkswagen, αλλά στις αρχές του 2024, η χώρα «αποχαιρέτησε» τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα και πλέον όλα τα επιβατικά οχήματα προς πώληση είναι ηλεκτρικά.

«Πιστεύουμε ότι είναι λάθος να συμβουλεύουμε τους πελάτες να αγοράζουν αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, επειδή το μέλλον είναι ηλεκτρικό», δήλωσε στο CNBC ο διευθύνων σύμβουλος της Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby, απαριθμώντας ως πλεονεκτήματα των EV τη μεγάλη εμβέλεια και την υψηλή ταχύτητα φόρτισης. «Είναι δύσκολο να γυρίσουμε πίσω», εκτιμά.

Σύμφωνα με στοιχεία της Νορβηγικής Ομοσπονδίας Οδικών Μεταφορών (OFV), τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αντιστοιχούν στο 88,9% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2024, από 82,4% το 2023. Οι μάρκες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις ήταν κατά σειρά η Tesla, η Volkswagen και ηToyota ενώ τα κινεζικά EV αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 10% των πωλήσεων στη χώρα.

Πέρυσι, ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους της Νορβηγίας των 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων, ξεπέρασε για πρώτη φορά εκείνα που κινούνταν με βενζίνη. Αν σε αυτά προστεθούν και τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο του συνόλου των Ι.Χ. στους νορβηγικούς δρόμους.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα κράτη, η ηλεκτρική επανάσταση της Νορβηγίας δεν είναι καινούργια, έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και τρεις δεκαετίες. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 η κυβέρνηση άρχισε να φορολογεί περισσότερο τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαλλάσσονταν από τους φόρους. Η προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων είχε θεσπιστεί για να υποστηρίξει δύο νορβηγικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρώιμων ηλεκτρικών οχημάτων, την Buddy (πρώην Kewet) και την TH!NK City. Οι εταιρείες έκλεισαν, αλλά τα κίνητρα για πιο «πράσινα» οχήματα παρέμειναν.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, η κυβέρνηση επιχείρησε να στρέψει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, ο ΦΠΑ και οι εισαγωγικοί δασμοί καταργήθηκαν για τα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών και ακολούθησε μια σειρά από προνόμια, όπως δωρεάν στάθμευση, μειωμένα διόδια και πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες.

Η Νορβηγία έδωσε προτεραιότητα στα οικιακά σημεία φόρτισης, έχοντας το πλεονέκτημα ενός εκ των πιο πράσινων και ισχυρών δικτύων παγκοσμίως, με την υδροηλεκτρική ενέργεια να αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 90% της παραγωγής, εξασφαλίζοντας ένα πλεόνασμα που διευκόλυνε πρακτικά – οικονομικά την οικιακή φόρτισης των EVs.

Μια μελέτη από τη Νορβηγική Ένωση EV διαπίστωνε το 2022 ότι περίπου τα τρία τέταρτα των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων ζουν σε μονοκατοικίες, γεγονός που καθιστά ευκολότερη την εγκατάσταση σταθμών οικιακής φόρτισης.

«Η πανταχού παρούσα φόρτιση επιπέδου 1 στη Νορβηγία πιθανώς είχε πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο», δήλωσε πρόσφατα στην Deutsche Welle ο Lance Noel, επικεφαλής προϊόντων στο Center for Sustainable Energy με έδρα το Σαν Ντιέγκο. Η φόρτιση επιπέδου 1 εκτός από σπίτια, αφορά ακόμα επιχειρήσεις και σχολεία. Μάλιστα ο Noel, απαντώντας ίσως ακούσια σε όσους θεωρούν προαπαιτούμενο ένα εκτεταμένο δημόσιο δίκτυο φόρτισης, εκτιμά ότι οι υπόλοιπες χώρες θα ήταν καλό να «σκεφτούν φθηνότερους και πιο προφανείς τρόπους για να υιοθετηθούν τα EV στην κοινωνία» αντί να δώσουν προτεραιότητα στις ταχύτερες, δημόσιες υποδομές φόρτισης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ