ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΔΙΠΛΑ ΤΟΥΣ ΧΟΥΘΙ ΣΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ
- 09.01.24 14:21
Η πειρατεία είναι «όσο παλιά είναι και η θάλασσα», αλλά, όπως στη θάλασσα, έτσι και στην πειρατεία, οι συνθήκες ποικίλουν ανάλογα με τον καιρό. Και μπορεί ο πόλεμος της Χαμάς (και ολίγον τι της Χεζμπολάχ) με το Ισραήλ να παραμένει σε στενό γεωγραφικό πλαίσιο, η αστάθεια ωστόσο έχει ήδη μεταδοθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, διαταράσσοντας ευθέως το εμπόριο σε παγκόσμια κλίμακα.
Οι επιθέσεις των Χούθι σε φορτηγά πλοία (με ιρανικές ευλογίες) αύξησαν σε πρώτη φάση τα ναύλα για τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ, εξαιτίας της μειωμένης δυνατότητας μεταφορών στην Ερυθρά Θάλασσα. Την περασμένη εβδομάδα, η τιμή για τη μεταφορά ενός 12μετρου εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη κατέγραψε άλμα 173% σε σύγκριση με την περίοδο πριν το ξέσπασμα των νέων εντάσεων στην περιοχή, αγγίζοντας τα 4.000 δολάρια.
«Σκυφτοί πάνω από τον χάρτη»
Όμως αυτή ήταν όπως φαίνεται μόνο η αρχή, αφού οι συνεχιζόμενες επιθέσεις και απειλές των ανταρτών, τώρα επαναχαράσουν μαζικά τον χάρτη των δρομολογίων, παγιώνοντας τις αυξήσεις στα ναύλα. Στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τα χειρότερα, 18 ναυτιλιακές εταιρείες επαναδρομολόγησαν τα πλοία τους γύρω από τη Νότια Αφρική, μια απόφαση που διαμορφώνει αλυσιδωτά υψηλότερη τελική τιμή στα (πολυταξιδεμένα, πια) προϊόντα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ ΔΙΕΡΧΕΤΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΤΟ 15% ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ, ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΥ ΤΟΥ 8% ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΣΙΤΗΡΩΝ, ΤΟΥ 12% ΤΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ 8% ΤΟΥ ΥΓΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ.
Η ΕΥΡΩΠΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΙΣΡΑΗΛΙΝΗ 11Η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
Το παλαιστινιακό παρέμεινε άλυτο μετά την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ με ευθύνη όλων των…
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Linerlytica, έως τις 31 Δεκεμβρίου 262 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που αντιστοιχούν στο 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας (3,4 εκατ. TEUs), είχαν εκτραπεί προς τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Από την Ερυθρά Θάλασσα διέρχεται σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου του 8% του εμπορίου σιτηρών, του 12% του πετρελαίου και του 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Τα εμπορευματοκιβώτια κάνουν πλέον τον… διάπλου της Αφρικής, με αποτέλεσμα οι τιμές για μεταφορές από την Ασία προς την Ευρώπη να αυξηθούν κατά 86% στη spot αγορά, έως τις 2 Ιανουαρίου, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index (FBX).
Όσο για τις εταιρείες που επιμένουν στην διέλευση των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ τα ασφάλιστα αυξάνονται σημαντικά και η κίνηση των δεξαμενόπλοιων μπορεί να διατηρείται, αλλά και σε αυτό τον κλάδο οι τιμές αυξάνονται για ορισμένες διαδρομές.
Οι πλοιοκτήτες θέλουν να αποφύγουν τον επαναπρογραμματισμό των δρομολογίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας επειδή το επιπλέον κόστος θα ανέλθει σε περίπου 1,1 εκατ. δολάρια για κάθε δεξαμενόπλοιο LR, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές.
ΤΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΑ ΚΑΝΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΤΟΝ… ΔΙΑΠΛΟΥ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ, ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΝΑ ΑΥΞΗΘΟΥΝ ΚΑΤΑ 86% ΣΤΗ SPOT ΑΓΟΡΑ, ΕΩΣ ΤΙΣ 2 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΕΙΚΤΗ FREIGHTOS BALTIC INDEX (FBX).
Επιθέσεις, τελεσίγραφα και «τρύπες στο νερό»
Την περασμένη εβδομάδα οι ΗΠΑ και έντεκα χώρες σύμμαχοί απηύθυναν τελεσίγραφο στους Χούθι ζητώντας να σταματήσουν «αμέσως τις παράνομες επιθέσεις», προειδοποιώντας ότι σε αντίθετη περίπτωση θα υποστούν τις «συνέπειες».
«Το μήνυμά μας πρέπει να είναι σαφές: ζητάμε τον άμεσο τερματισμό αυτών των παράνομων επιθέσεων και την απελευθέρωση των πλοίων και των πληρωμάτων που κρατούνται παράνομα» ανέφεραν σε κοινή τους δήλωση οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Βρετανία, η Αυστραλία, η Ολλανδία, το Μπαχρέιν, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ιαπωνία, το Βέλγιο, η Νέα Ζηλανδία και η Δανία.
Λίγο νωρίτερα, οι Χούθι είχαν διατυμπανίσει με υπερηφάνεια πως είχαν επιτεθεί σε ένα ακόμα πλεούμενο, το γαλλικό CMA CGM σε «ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους της Γάζας».