Ο «ΓΚΡΕΜΟΣ» ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΩΛΗΣΗΣ ΣΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
- 05.04.24 11:22
Κάθε καινούργιο αυτοκίνητο χάνει μέρος της αξίας του την ίδια στιγμή που στρίβει κανείς το κλειδί για πρώτη φορά και αποχωρεί από την αντιπροσωπεία, αλλά για τα ηλεκτρικά οχήματα η απώλεια αυτή φαίνεται πως είναι δυσανάλογα μεγάλη, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για τις τιμές μεταπώλησης στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με έρευνα του iSeeCars.com η μέση τιμή ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού οχήματος ηλικίας 1 έως 5 ετών μειώθηκε κατά 31,8% τους τελευταίους 12 μήνες, γεγονός που ισοδυναμεί με μέση απώλεια 14.418 δολαρίων. Στο ίδιο διάστημα όμως, η μέση τιμή για ένα συγκριτικά παλαιότερο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μειώθηκε μόλις κατά 3,6%.
Το γεγονός αυτό θεωρείται πως αποτελεί εμπόδιο για την ευρύτερη υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων: οι χαμηλότερες τιμές των μεταχειρισμένων EV θα μπορούσαν, σε πρώτη ανάγνωση, να αυξήσουν την ζήτησή τους στην αγορά μεταχειρισμένων, αλλά αυτή η δυναμική «κλέβει» εν δυνάμει πελάτες από την αγορά καινούργιων EV, όπως εξηγεί ο Karl Brauer, εκτελεστικό αναλυτή της iSeeCars.
TΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΩΝ EV ΕΝΔΕΧΕΤΑΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΧΘΟΥΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΑΣΥΜΒΑΤΕΣ ΜΕ ΝΕΟΤΕΡΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΠΡΙΝ ΜΕΤΑΠΩΛΗΘΟΥΝ.
Ο David Kuo, χρηματιστηριακός αναλυτής και συνιδρυτής της Smart Investor, παραλληλίζει τις απώλειες για τα ηλεκτρικά οχήματα, με την μείωση της μεταπωλητικής αξίας σε άλλες… ηλεκτρονικές συσκευές όπως οι υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα. «Θα σας κοστίσει 20.000, 30.000 δολάρια για να αγοράσετε ένα, αλλά σε ένα χρόνο θα έχει χάσει πολύ μεγαλύτερο μέρος της αξίας του από ό,τι ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης». Μιλώντας στο Bloomberg στα τέλη του περασμένου έτους, εκπρόσωποι της VW και της Toyota αναγνώρισαν ανοιχτά το πρόβλημα.
Ο Kuo παρατηρεί ακόμα ότι το λογισμικό και οι υπολογιστικές δυνατότητες των μεταχειρισμένων EV ενδέχεται να αποδειχθούν τεχνολογικά ξεπερασμένες και ασύμβατες με νεότερες ενημερώσεις, ακόμα και πριν μεταπωληθούν. «Αυτή θα είναι μια στιγμή που οι αγοραστές θα συνειδητοποιήσουν ότι πλήρωσαν πάρα πολλά» σημειώνει ο Kuo.
Επιπλέον πίεση σε όσους σκέφτονται να πουλήσουν το «παλιό» τους ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ασκούν εμμέσως οι αντιπροσωπείες, με μεγάλες μειώσεις τιμών και εκπτώσεις σε καινούργια Tesla σε μία προσπάθεια να διατηρήσουν το μερίδιό τους στην αγορά έναντι καινούργιων «παικτών» και ανταγωνιστών από την Κίνα.
«Αν ο Μασκ συνεχίσει να μειώνει τις τιμές της Tesla σε μια προσπάθεια να τονώσει τις πωλήσεις, θα εξακολουθήσει να τραβάει ολόκληρη την αγορά προς τα κάτω, όπως έκανε τους τελευταίους 15 μήνες», λέει ο Brauer.
Το περασμένο Οκτώβριο ο Μασκ είχε υπερασπιστεί τις εκπτώσεις, τονίζοντας τη σημασία του κόστους για τους καταναλωτές. «Δεν είναι κάτι προαιρετικό για τους περισσότερους ανθρώπους, είναι κάτι απαραίτητο. Πρέπει να κάνουμε τα αυτοκίνητά μας πιο προσιτά, ώστε να μπορούν να τα αγοράσουν». Τον Ιανουάριο, ο οικονομικός του διευθυντής Vaibhav Taneja ξεκαθάρισε ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να εστιάζει στις προσπάθειες μείωσης του κόστους το 2024. Έκτοτε, ο πόλεμος τιμών των EV μεταξύ της Tesla και των κινεζικών ανταγωνιστών έχει δείξει ελάχιστα σημάδια ύφεσης.
ΟΜΟΡΦΑ, ΕΞΥΠΝΑ ΚΑΙ ΦΘΗΝΑ EVS: ΤΟ ΕΥΠΡΟΣΔΕΚΤΟ ΣΟΚ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Από την έναρξη της ατζέντας της "Made in China" το 2014, η Κίνα αγνόησε θρασύτατα…
Επιπλέον, η υπερπαραγωγή EVs σε σχέση με τη ζήτηση έχει δημιουργήσει υπερβολική προσφορά, καθιστώντας απίθανη την ανάκαμψη των τιμών των νέων και μεταχειρισμένων EVs βραχυπρόθεσμα, τονίζει ο Brauer.
Ωστόσο, αυτό που αποτελεί ένα διαρκές πρόβλημα για την αγορά EV, μπορεί να αποδειχθεί ευλογία για τα υβριδικά οχήματα, τα οποία παρουσιάζουν άνοδο στις αγορές νέων αλλά και μεταχειρισμένων οχημάτων. Η μέση τιμή των μεταχειρισμένων υβριδικών οχημάτων μειώθηκε μόνο κατά 6,5% πέρυσι – ένα μικρό κλάσμα της αντίστοιχης πτώσης στα EV. «Τα υβριδικά αποτελούν ένα εξαιρετικό ενδιάμεσο βήμα μεταξύ βενζινοκίνητων και ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αναμένω πως θα γίνουν πιο δημοφιλή μέσα στην επόμενη δεκαετία» καταλήγει ο Brauer.